REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może przedłużyć okres wypowiedzenia

Alicja Fal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzam zatrudnić w swojej firmie nową pracownicę. Jest to osoba z dużym doświadczeniem i będzie stanowić dla firmy cenny nabytek. Zależy mi na tym, aby dość korzystnie sformułować umowę o pracę, która zostanie zawarta na czas nieokreślony. W związku z tym chciałbym podać w umowie dłuższy niż przewidziany w Kodeksie pracy okres wypowiedzenia. Czy mam takie prawo?

Tak, przy zawieraniu umowy o pracę strony mogą przewidzieć dłuższy od ustawowego okres jej wypowiedzenia.

REKLAMA

Wprawdzie przepisy prawa pracy nie mówią wprost o możliwości przedłużenia okresów wypowiedzenia umowy o pracę. Terminy te w przypadku umowy na czas nieokreślony zostały ściśle uregulowane w art. 36 § 1 k.p. i wynoszą:

• 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,

• 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,

• 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednak zgodnie z zasadą przyjętą w art. 18 k.p., że postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy, ponieważ w przeciwnym wypadku są one nieważne, należałoby wnioskować, że postanowienia korzystniejsze dla pracownika są jak najbardziej dopuszczalne.

A zatem dla obu stron wiążące będzie postanowienie umowy o pracę przedłużające okres wypowiedzenia na korzyść pracownika. Potwierdził to również Sąd Najwyższy, stanowiąc, że zastrzeżenie w umowie o pracę zawartej na czas nieokreślony 12-miesięcznego okresu wypowiedzenia tej umowy przez zakład pracy jest dopuszczalne na podstawie art. 18 § 2 Kodeksu pracy (uchwała SN z 9 listopada 1994 r., I PZP 46/94, OSNP 1995/7/87).

REKLAMA

Przy czym należy zaznaczyć, że przedłużenie okresu wypowiedzenia może dotyczyć wyłącznie wypowiedzenia dokonywanego przez pracodawcę. Umowa o pracę nie może zawierać klauzuli przedłużającej okres wypowiedzenia jedynie dla wypowiedzenia dokonywanego przez pracownika. W przypadku gdy pracownik dąży do rozstania ze swym pracodawcą, nie może mu to zostać utrudnione przez przedłużenie okresu wypowiedzenia i w tej sytuacji mają zastosowanie ustawowe okresy wypowiedzenia. Również Sąd Najwyższy orzekł, że strony zawierające umowę o pracę mogą uzgodnić, że okres wypowiedzenia umowy będzie dłuższy niż jest to przewidziane w Kodeksie pracy. Okres wypowiedzenia ustalony w ten sposób nie zmieni się jednak, nawet jeśli później pracownik stwierdzi, że korzystniejsze dla niego są zasady Kodeksu pracy. O tym, co jest korzystne dla pracownika, decydują konkretne okoliczności (wyrok SN z 10 stycznia 2006 r., I PK 97/05).

Reasumując, pracodawca ma prawo przewidzieć dłuższy od ustawowego okres wypowiedzenia umowy o pracę. Takie postanowienie umowne będzie wiążące dla stron zawsze wtedy, gdy w konkretnych okolicznościach będzie ono korzystne dla pracownika. W przypadku gdyby uregulowanie było mniej korzystne niż ogólnie obowiązujące przepisy prawa pracy, będzie ono nieważne.

Odpowiedziała Alicja Fal

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA