REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązująca od 1 lipca tego roku, wprowadziła również istotne zmiany w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Dotyczą one kwestii związanych z zasadami podziału obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pomiędzy agencje a pracodawców-użytkowników.


Obecnie za większość tego rodzaju obowiązków odpowiedzialni będą wyłącznie ci ostatni. Oznacza to więc dla większości agencji pracy tymczasowej konieczność modyfikacji umów zawieranych z klientami. Pojawiają się też głosy, iż nowe przepisy wpłyną niekorzystnie na atrakcyjność usług agencji pracy tymczasowej.

REKLAMA

REKLAMA

 


Wstępne uzgodnienia


Zanim agencja pracy tymczasowej zatrudni pracownika tymczasowego, powinna ustalić z pracodawcą-użytkownikiem zasady jego pracy. Ustalenia te, po pierwsze, mogą dotyczyć warunków samej pracy pracownika tymczasowego, a po drugie, podziału obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy pomiędzy pracodawcę-użytkownika a agencję pracy tymczasowej.

REKLAMA


Jeżeli chodzi o ustalenia pierwszego rodzaju, to w tym zakresie przepisy nie uległy zmianie. Ciągle więc zanim agencja podpisze umowę o pracę z pracownikiem tymczasowym, powinna na piśmie uzgodnić z pracodawcą-użytkownikiem przynajmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu (np. uzgodnić nazwę stanowiska pracy czy też dodatkowo opcjonalnie szczegółowy zakres czynności na danym stanowisku). Warto w tym miejscu wskazać, iż pracodawca-użytkownik nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 § 4 Kodeksu pracy zezwalającego na powierzenie pracownikowi innej pracy na okres do trzech miesięcy w roku kalendarzowym ani też powierzać mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu;

- wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu (np. wskazać specyficzne uprawnienia, umiejętności lub cechy indywidualne, które powinien posiadać pracownik tymczasowy);

- przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej (np. wskazać ramy czasowe pracy tymczasowej lub określić, że umowa będzie zawarta na czas wykonania określonej pracy);

- wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego (np. praca na pełny etat, praca weekendowa itp.);

- miejsce wykonywania pracy tymczasowej (np. wskazanie adresu, miasta czy też województwa, na terenie którego pracownik będzie wykonywał pracę).


Przebieg pracy i wynagrodzenie


Pracodawca-użytkownik powinien poinformować agencję pracy tymczasowej na piśmie o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązującym u pracodawcy-użytkownika. Powinien także uzgodnić z agencją zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin przekazywania tych informacji w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika.


Należy zaznaczyć, iż najczęściej w praktyce postanowienia w tej sprawie są zamieszczane już w samej umowie o świadczenie usług pracy tymczasowej lub też umowa ta reguluje szczegółowo, w jakim trybie informacje zostaną przekazane.


UWAGA

Pracodawca-użytkownik zobowiązuje się do przedstawienia agencji wyciągu z wewnętrznych przepisów dotyczących wynagradzania pracowników.


Dodatkowo pracodawca-użytkownik powinien poinformować agencję o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedstawienie tego rodzaju informacji pozwoli agencji ocenić, czy aby pracownik nie będzie wykonywał pracy szczególnie niebezpiecznej (zakazanej w ramach pracy tymczasowej). Ponadto do lipca tego roku informacje te mogły być pomocne przy realizowaniu powierzonych agencji obowiązków, np. w zakresie szkoleń bhp pracowników tymczasowych.


Dzielenie się obowiązkami


Zasadniczo zmieniły się natomiast możliwości agencji i pracodawcy-użytkownika w zakresie dzielenia się określonymi obowiązkami pracodawcy realizowanymi w stosunku do pracownika tymczasowego. Mimo bowiem faktu, iż formalnym pracodawcą dla pracownika tymczasowego jest agencja pracy, poprzednio strony umowy mogły w zasadzie swobodnie ustalić zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.


Uzgodnienia te mogły dotyczyć w szczególności:

- dostarczania pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

- zapewnienia napojów i posiłków profilaktycznych,

- przeprowadzania szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, lub też

- przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania o tym ryzyku.


Zasadą było, iż obowiązki te realizuje agencja pracy, natomiast mogą one zostać przekazane pracodawcy-użytkownikowi (wraz z odpowiedzialnością za ich niedopełnienie). Możliwość taka pozwalała więc wybrać stronom takiej umowy najbardziej opłacalny ekonomicznie wariant świadczenia usługi, bowiem jej cena uzależniona była w oczywisty sposób od ilości obowiązków, które realizowała agencja pracy tymczasowej, podczas gdy pracodawca-użytkownik korzystał z pracy jej pracownika tymczasowego.


W praktyce agencje pracy posługiwały się szczegółowymi formularzami, w których ich klient precyzował wymagania w stosunku do pracownika tymczasowego oraz określał, które obowiązki jest gotów sam zrealizować.


Obecnie to pracodawca-użytkownik ma obowiązek:

- dostarczyć pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,

- zapewnić napoje i posiłki profilaktyczne,

- przeprowadzić szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalać okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, a także

- przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika tymczasowego.


W samej umowie o świadczenie usług strony mogą ustalić jedynie zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż określone powyżej.


UWAGA

Agencja ciągle może zobowiązać się do zapewnienia pracownikowi tymczasowemu odpowiednich badań lekarskich.


Z powyższego wynika więc, że możliwości odciążenia pracodawcy-użytkownika z konieczności realizowania określonych obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy została radykalnie zmniejszona. Należy wspomnieć, iż ciągle strony mogą uzgodnić swobodnie zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.


Bezpieczne i higieniczne warunki pracy


Warto przypomnieć, iż ustawa wskazuje grupę obowiązków pracodawcy-użytkownika, które nie mogły zostać przejęte przez agencję pracy tymczasowej. Przede wszystkim więc pracodawca-użytkownik jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej.


W zakresie więc samych warunków bhp na stanowisku pracy pracownik tymczasowy powinien być traktowany jednakowo, jak pozostali pracownicy.


Istotnym obowiązkiem pracodawcy-użytkownika jest także prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników tymczasowych w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pozostałych członków załogi.


Kary za naruszenia


Ustawa przewiduje sankcje karne dla przedsiębiorców naruszających jej postanowienia. Kary te dotyczą przede wszystkim pracodawcy-użytkownika. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 1 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych ten, kto, będąc pracodawcą-użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej lub nie wyposaża stanowiska pracy pracownika tymczasowego w maszyny i inne urządzenia techniczne, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności, podlega karze grzywny.


Tej samej karze podlega ten, kto, będąc pracodawcą-użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie wypełnia uzgodnionych na piśmie z agencją pracy tymczasowej obowiązków pracodawcy, w tym:

- nie dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

- nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu napojów i posiłków profilaktycznych,

- nie zapewnia przeszkolenia pracownika tymczasowego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz szkolenia okresowego,

- nie zapewnia ustalenia w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik tymczasowy,

- nie informuje pracownika tymczasowego o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami,

- nie wypełnia innych obowiązków uzgodnionych z agencją pracy tymczasowej związanych z wykonywaniem pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego.


Warto dodać, iż do tej pory pracodawca-użytkownik nie był karany w przypadku, gdy za dany obowiązek odpowiadała agencja pracy tymczasowej. Obecnie takie uniknięcie odpowiedzialności nie będzie możliwe.


PODSTAWA PRAWNA

- Artykuł 102 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589).

- Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. z 2003 r. nr 166, poz. 1608 ze zm.).


Przemysław Ciszek

Autor jest prawnikiem i wspólnikiem w firmie C&C Chakowski & Ciszek.

Kontakt: p.ciszek@cc.infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA