REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymuszone wstrzymanie prac lub działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Należyta realizacja tego obowiązku wymaga organizowania pracy w odpowiedni sposób, jak również zapewnienia przestrzegania w zakładzie pracy przepisów i zasad bhp.


Niedopełnienie obowiązku ochrony zdrowia i życia pracowników, czyli niezapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy - przy zaistnieniu warunków określonych przepisami rangi ustawowej - może skutkować w szczególności nakazaniem pracodawcy: wstrzymania prac lub działalności; wstrzymania eksploatacji maszyn; odsunięcia pracownika od wykonywania pracy określonego rodzaju lub w określonym miejscu; zaprzestania prowadzenia działalności lub działalności określonego rodzaju, a w razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych - unieruchomienia zakładu. Uprawnionymi do podjęcia działań wymuszających na pracodawcy (osobie działającej w jego imieniu) podjęcie takich decyzji są organy: Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Urzędu Dozoru Technicznego, lecz również wykonujący zadania służby bhp oraz społeczni inspektorzy pracy. Prawo powstrzymania się od pracy w warunkach nieodpowiadających przepisom bhp przysługuje również pracownikowi.

REKLAMA


Inspektor pracy


Uprawnienie stosowania nakazów wymuszających bezwzględny obowiązek przerwania prac - w najszerszym zakresie - przysługuje inspektorom pracy.


Podstawę prawną zastosowania przez inspektorów pracy środków prawnych tak dolegliwych w skutkach mogą stanowić wyłącznie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie może stanowić podstawy prawnej naruszenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Zasady bhp są bowiem regułami pozaprawnymi, tzn. nie są nigdzie określone w przepisach prawa, ale przepisy prawa odwołują się do nich, jako reguł postępowania wynikających z doświadczenia życiowego oraz przesłanek naukowych i technicznych.


Dopuszczalność zastosowania środka prawnego wymuszającego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

l czasowe przerwanie wykonywania prac lub eksploatacji maszyn i urządzeń jest uzależnione od wykazania przez inspektora pracy naruszenia przepisów prawa pracy w taki sposób, iż praca na danym stanowisku jest wykonywana w warunkach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących te prace lub prowadzących tę działalność.


Przepisy nie definiują pojęcia „bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia”. W piśmiennictwie takim stanem określa się sytuację, w której może nastąpić znaczne prawdopodobieństwo wystąpienia szkody na osobie. Chodzi tu o przypadki, gdy szkoda wprawdzie jeszcze nie nastąpiła, jednakże prawdopodobieństwo jej nastąpienia jest znaczne. Oceny bezpośredniości zagrożenia dokonuje inspektor pracy.


W razie stwierdzenia w czasie kontroli, że prace są wykonywane lub działalność jest prowadzona w warunkach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, inspektor pracy jest nie tylko uprawniony, lecz również bezwzględnie obowiązany do nakazania odpowiednio: wstrzymania prac; wstrzymania działalności; wstrzymania eksploatacji maszyn i urządzeń; zakazania wykonywania pracy lub prowadzenia działalności.


Przykład

Inspektor pracy nakazał:

- wstrzymać prace przy użyciu przenośnika taśmowego usytuowanego w wykopie pod obiekt H 4 transportującego urobek gruntu na samochody do czasu zainstalowania osłon bębnów prowadzących;

- wstrzymać prace w wykopie wąskoprzestrzennym na odcinku od strony północnej budynku K 23 do czasu umocnienia ścian wykopu w obrębie tego odcinka.

Zakazał - w obrębie składowiska materiałów - wykonywania prac przy użyciu żurawia w odległości nie mniejszej niż 10 m od linii o napięciu znamionowym od 15 kV do 30 kV.

Względy uzasadniające uznanie zagrożenia - jako stanowiące bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników zatrudnionych przy tych pracach - wynikające odpowiednio:

- z braku osłon bębnów prowadzących,

- z głębokości niezabezpieczonego wykopu wąskoprzestrzennego z uwzględnieniem np. możliwości odłamu gruntu

powinny być w sposób jednoznaczny określone w protokole z kontroli. Wadliwe uzasadnienie nakazu (zawarte w protokole z kontroli) albo uzasadnienie pozorne, niepełne, niepowiązane z treścią decyzji może być zaskarżone w trybie administracyjnym.

O wykonaniu nakazu adresat nakazu jest obowiązany poinformować właściwego inspektora pracy.


Wznowienie wstrzymanych prac może nastąpić dopiero po definitywnym wyeliminowaniu zagrożenia. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca lub osoba działająca w imieniu pracodawcy, bez potrzeby jakiejkolwiek konsultacji z inspektorem pracy.


l skierowanie do innych prac pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy wbrew obowiązującym przepisom przy pracach wzbronionych, szkodliwych lub niebezpiecznych albo pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy przy pracach niebezpiecznych, jeżeli pracownicy ci lub osoby nie posiadają odpowiednich kwalifikacji.


W sytuacji stwierdzenia wykonywania takich prac inspektor pracy jest obowiązany wydać nakaz skierowania do innych prac pracownika lub innych osób dopuszczonych do pracy.

REKLAMA


Wykonanie takiego nakazu skutkuje zaprzestaniem pracy na danym stanowisku przez osobę imiennie wskazaną. Oznacza to, że nie ma przeszkód powierzenie wykonywania pracy na tym stanowisku innej osobie nieobjętej przesłankami wyłączającymi możliwość świadczenia pracy na danym stanowisku.


Inspektor pracy, wydając nakaz skierowania do innej pracy pracownika lub osoby dopuszczonej do pracy - nie wskazuje stanowiska, na które osoba ta ma być przesunięta. Decyzję taką podejmuje pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu. Decyzja skierowania do innej pracy nie ma charakteru nieodwracalnego. W sytuacji gdy odpadnie przyczyna przesunięcia na inne stanowisko pracownika lub osoby dopuszczonej do pracy, nie ma przeszkód jej powrotu na dotychczasowe stanowisko pracy.


Z mocy ustawy termin wykonania nakazów wstrzymania prac, skierowania do innych prac, wstrzymania eksploatacji maszyny lub urządzenia, zakazania wykonywania pracy lub działalności jest natychmiastowy. Wniesienie odwołania od nakazu wstrzymania prac nie wstrzymuje jego wykonania, jednakże okręgowy inspektor pracy może wstrzymać wykonanie nakazu do czasu rozpatrzenia odwołania, jeżeli przedsięwzięcia podjęte przez pracodawcę (osobę działającą w jego imieniu) wyłączają bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników.


Okręgowy inspektor pracy


Ustawodawca wyposażył okręgowych inspektorów pracy w uprawnienie o szczególnie dolegliwym skutku - mogą wydawać nakazy zaprzestania prowadzenia działalności bądź działalności określonego rodzaju. Przesłanką wydania nakazu jest stwierdzenie, że stan bezpieczeństwa i higieny pracy w wydziale, dziale, zakładzie jako całości zagraża życiu lub zdrowiu pracowników lub osób fizycznych wykonujących prace na innej podstawie niż stosunek pracy. Zagrożenia wynikające ze stanu bhp nie mogą mieć charakteru bezpośredniego, bowiem inspektor pracy powinien podjąć bezzwłocznie działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń. Wobec braku ustawowej definicji takiego stanu, w piśmiennictwie i orzecznictwie przyjmuje się, że w szczególności powinien charakteryzować się rażącym odstępstwem od np.:

l norm powierzchniowo-przestrzennych oraz wysokości pomieszczeń pracy;

l wymogów oświetlenia pomieszczeń pracy światłem dziennym;

l wymogów zapewnienia odpowiedniej temperatury powietrza na stanowiskach pracy;

l wymogów zapewnienia odpowiedniej wymiany powietrza w pomieszczeniach pracy, a także zapewnienia wentylacji miejscowej o skuteczności eliminującej przekroczenie norm higieniczno-sanitarnych;

l wymogów związanych z eliminowaniem zagrożenia pożarowego.


Stany te powinny występować w zasadzie jednocześnie i stwarzać udowodnione zagrożenie dla życia i zdrowia. Występujące zagrożenia powinny mieć charakter trwały lub powtarzalny, a w każdym razie - nie jednorazowy.


Ustalony w nakazie termin zaprzestania przez zakład pracy lub jego część działalności bądź działalności określonego rodzaju należy postrzegać - w pierwszej kolejności - jako termin, do upływu którego należy doprowadzić stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie do odpowiadającego wymaganiom określonym przepisami. Jeżeli przed upływem ustalonego terminu strona doprowadzi do pożądanej poprawy warunków pracy, może wystąpić do okręgowego inspektora pracy z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia decyzji, jako że stała się bezprzedmiotowa.


Jeżeli - pomimo podjęcia robót modernizacyjnych - nie jest możliwe wykonanie wymaganego zakresu robót, szczególnie ze względów technologicznych, zasadne jest wystąpienie z wnioskiem o przesunięcie wyznaczonego terminu także w trybie wzruszenia decyzji ostatecznej.


Państwowy inspektor sanitarny


W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych powodującego bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, państwowy inspektor sanitarny w szczególności ma prawo nakazać:

l unieruchomienie zakładu pracy lub jego części (stanowiska pracy, maszyny lub innego urządzenia), zamknięcie obiektu użyteczności publicznej,

l wyłączenie z eksploatacji środka transportu,

l likwidację hodowli lub chowu zwierząt.


Decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.


Organ dozoru technicznego


Urząd dozoru technicznego i podległe mu oddziały wykonują dozór techniczny nad urządzeniami technicznymi objętymi ustawą z 21 grudnia 2006 r. o dozorze technicznym (Dz.U. Nr 122, poz. 1321 z późn.zm.), z wyłączeniem urządzeń podlegających dozorowi technicznemu specjalistycznych jednostek dozoru technicznego.


Organ właściwej jednostki dozoru technicznego jest uprawniony wydać decyzję:

l o wstrzymaniu eksploatacji urządzenia - w przypadku nieprzestrzegania przez eksploatującego przepisów o dozorze technicznym albo stwierdzenia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska;

l o wycofaniu tego urządzenia z obrotu i wstrzymaniu jego wytwarzania - jeżeli urządzenie dopuszczone do obrotu stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska.


Ponowne dopuszczenie do eksploatacji i obrotu urządzeń może nastąpić na zasadach określonych wymienioną ustawą.


Wykonujący zadania służby bhp


Pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy lub osoba wykonująca zadania tej służby uprawnieni są do niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób. Pracownikowi służby bhp lub osobie wykonującej zadania tej służby przysługuje także prawo: niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej; niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób; wnioskowania do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób.


Społeczny inspektor pracy


Społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych co najmniej w zakresie określonym w przepisach prawa pracy.


Społecznemu inspektorowi pracy przysługuje prawo zwrócenia się do kierownika właściwej komórki organizacyjnej o czasowe odsunięcie pracownika od pracy - w przypadku gdy zachowanie pracownika na stanowisku pracy wskazuje na niedostateczną znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nieumiejętność wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie lub innych pracowników.


Zakładowemu społecznemu inspektorowi pracy przysługuje uprawnienie do wystąpienia do pracodawcy (werbalnie) o natychmiastowe usunięcie stwierdzonego bezpośredniego zagrożenia mogącego spowodować wypadek przy pracy. W razie niepodjęcia odpowiednich działań, zakładowy społeczny inspektor pracy jest uprawniony do wydania, w formie pisemnej (dla celów dowodowych), zalecenia wstrzymania pracy danego urządzenia technicznego lub określonych robót, zawiadamiając o tym równocześnie zakładowe organizacje związkowe.


Pracownik


Pracownik (z własnej inicjatywy) może powstrzymać się od wykonywania określonej pracy, gdy w jego ocenie warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. Kwalifikowaną formą uprawnienia do powstrzymania się od pracy jest uprawnienie do oddalenia się z miejsca zagrożenia (i zawiadomienia o tym niezwłocznie przełożonego), jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia (art. 210 § 1 i 2 k.p.).


Pracownik - z wyłączeniem pracowników, których obowiązkiem pracowniczym jest ratowanie życia ludzkiego lub mienia - ma prawo, po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego (subiektywnie oceniając) stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób (art. 210 § 4 i 5 k.p.). Rodzaje prac wymagających szczególnej sprawności psychotechnicznej określił Minister Pracy i Polityki Socjalnej rozporządzeniem z 28 maja 1996 r. (Dz.U. Nr 62, poz. 287).


Podstawa prawna:

ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).


Jan Pióro

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA