REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura uproszczona - czy można ją wystawić konsumentowi?

Katarzyna Więsik
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek

REKLAMA

Przedsiębiorca nie może wystawić faktury uproszczonej, jeśli nabywcą jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. Konsument może zażądać, aby wystawić mu fakturę zwykłą.

W obrocie gospodarczym dokumentująca transakcję sprzedaży faktura pojawia się przede wszystkim w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami. Jej wystawienie należy do obowiązków podatników - stanowi ona dla nich podstawę do rozliczeń podatku od towarów i usług. Inaczej jest w przypadku, gdy nabywcą jest konsument. Ponieważ to na nim, jako na ostatecznym odbiorcy towaru bądź usługi, spoczywa cały ciężar poniesienia kosztu podatku VAT, nie rozlicza on tego podatku, a co za tym idzie, wystarczy, aby sprzedaż na jego rzeczy była potwierdzona paragonem.

REKLAMA

 
Brak obowiązku wystawiania faktury osobie nieprowadzącej działalności nie oznacza jednak zakazu wystawiania. Konsument może uzyskać potwierdzenie zakupu w postaci faktury, o ile wyrazi taką chęć.


Zobacz: Likwidacja firmy a rozliczenie podatków


Elementy faktury uproszczonej

REKLAMA

 
Od tego roku umożliwiono przedsiębiorcom wystawianie faktur w uproszczonej formie dla transakcji opiewających na niewielkie wartości, tj. gdy kwota należności ogółem nie przekroczy 450 zł lub 100 euro, w przypadku, kiedy wartości podane na fakturze będą wyrażone w euro.


Faktura uproszczona budową przypomina paragon fiskalny. Zawiera ona tylko niektóre z danych pojawiających się na zwykłej fakturze. Co istotnie jednak, te wybiórcze dane muszą umożliwiać określenie kwoty podatku dla poszczególnych stawek. Przedsiębiorca nie musi umieszczać na niej przede wszystkim danych nabywcy oraz informacji dotyczących rodzaju i ilości sprzedawanego towaru bądź zakresu świadczonej usługi. Kolejnymi zbędnymi elementami są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-        cena jednostkowa netto,

-        wartość sprzedaży netto,

-        stawka podatku,

-        suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z VAT,

-        kwota podatku od sumy wartości netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT.

 
Zobacz: Jak zgłosić zastrzeżenia do kontroli fiskusa?


Nowa możliwość uproszczenia danych na fakturze nie dla wszystkich

REKLAMA


Co ważne jednak, wybór formy faktury - pełnej lub uproszczonej, gdy spełnia warunek limitu kwoty, na który jest wystawiona - zarezerwowany jest tylko dla transakcji dokonywanych pomiędzy firmami. Takiego wyboru przedsiębiorca nie ma w przypadku świadczenia sprzedaży na rzecz osób, które nie prowadzą własnej działalności. Jeśli konsument wyrazi chęć otrzymania potwierdzenia zakupu w formie faktury, musi to być dokument sporządzony w pełnej wersji.


Brak możliwości wystawienia faktury uproszczonej osobie nie prowadzącej firmy można umotywować tym, iż osobie takiej przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu ulgi budowlanej. Dla prawidłowego obliczenia zwrotu wymagane jest zatem, aby faktura za zakup materiałów budowlanych do budowy lub remontu mieszkania czy domu, zawierała pełną gamę istotnych informacji.

 
Zobacz: Kiedy ubezpieczenie na życie pracownika może zmniejszyć podatek?

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA