REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura uproszczona - czy można ją wystawić konsumentowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Więsik
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek

REKLAMA

Przedsiębiorca nie może wystawić faktury uproszczonej, jeśli nabywcą jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. Konsument może zażądać, aby wystawić mu fakturę zwykłą.

W obrocie gospodarczym dokumentująca transakcję sprzedaży faktura pojawia się przede wszystkim w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami. Jej wystawienie należy do obowiązków podatników - stanowi ona dla nich podstawę do rozliczeń podatku od towarów i usług. Inaczej jest w przypadku, gdy nabywcą jest konsument. Ponieważ to na nim, jako na ostatecznym odbiorcy towaru bądź usługi, spoczywa cały ciężar poniesienia kosztu podatku VAT, nie rozlicza on tego podatku, a co za tym idzie, wystarczy, aby sprzedaż na jego rzeczy była potwierdzona paragonem.

REKLAMA

REKLAMA

 
Brak obowiązku wystawiania faktury osobie nieprowadzącej działalności nie oznacza jednak zakazu wystawiania. Konsument może uzyskać potwierdzenie zakupu w postaci faktury, o ile wyrazi taką chęć.


Zobacz: Likwidacja firmy a rozliczenie podatków


Elementy faktury uproszczonej

 
Od tego roku umożliwiono przedsiębiorcom wystawianie faktur w uproszczonej formie dla transakcji opiewających na niewielkie wartości, tj. gdy kwota należności ogółem nie przekroczy 450 zł lub 100 euro, w przypadku, kiedy wartości podane na fakturze będą wyrażone w euro.

REKLAMA


Faktura uproszczona budową przypomina paragon fiskalny. Zawiera ona tylko niektóre z danych pojawiających się na zwykłej fakturze. Co istotnie jednak, te wybiórcze dane muszą umożliwiać określenie kwoty podatku dla poszczególnych stawek. Przedsiębiorca nie musi umieszczać na niej przede wszystkim danych nabywcy oraz informacji dotyczących rodzaju i ilości sprzedawanego towaru bądź zakresu świadczonej usługi. Kolejnymi zbędnymi elementami są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-        cena jednostkowa netto,

-        wartość sprzedaży netto,

-        stawka podatku,

-        suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z VAT,

-        kwota podatku od sumy wartości netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT.

 
Zobacz: Jak zgłosić zastrzeżenia do kontroli fiskusa?


Nowa możliwość uproszczenia danych na fakturze nie dla wszystkich


Co ważne jednak, wybór formy faktury - pełnej lub uproszczonej, gdy spełnia warunek limitu kwoty, na który jest wystawiona - zarezerwowany jest tylko dla transakcji dokonywanych pomiędzy firmami. Takiego wyboru przedsiębiorca nie ma w przypadku świadczenia sprzedaży na rzecz osób, które nie prowadzą własnej działalności. Jeśli konsument wyrazi chęć otrzymania potwierdzenia zakupu w formie faktury, musi to być dokument sporządzony w pełnej wersji.


Brak możliwości wystawienia faktury uproszczonej osobie nie prowadzącej firmy można umotywować tym, iż osobie takiej przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu ulgi budowlanej. Dla prawidłowego obliczenia zwrotu wymagane jest zatem, aby faktura za zakup materiałów budowlanych do budowy lub remontu mieszkania czy domu, zawierała pełną gamę istotnych informacji.

 
Zobacz: Kiedy ubezpieczenie na życie pracownika może zmniejszyć podatek?

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA