REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć podatek firmowy za 2011 r.

Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Jest ostatnia okazja, aby obniżyć podatek firmowy za 2011 rok. Można to zrobić inwestując w środki trwałe, o ile wartość żadnego z nich nie przekroczy 3 500 zł razem z kosztami zakupu. Można też wydać pieniądze na pomalowanie biura, przegląd samochodu czy zakup większej partii artykułów biurowych.

Pod koniec roku przedsiębiorcy bardzo często poszukują sposobów obniżenia podatku, jaki muszą odprowadzić do urzędu skarbowego. Wiedzą już jakimi nadwyżkami finansowymi dysponują, mogą więc dokonać drobnych inwestycji. Tax Care podpowiada, jak to zrobić, żeby poniesione wydatki w całości „wrzucić” w koszty podatkowe.

REKLAMA


Zakup środka trwałego, to stopniowy koszt podatkowy

REKLAMA

Inwestycje w rozwój firmy zwykle kojarzą się z zakupem środków trwałych. W ich przypadku poniesionych wydatków nie można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Należy poddać je amortyzacji. Oznacza to, że poniesiony wydatek będzie zaliczany do kosztów ale stopniowo, w określonym przepisami czasie. Jednocześnie przepisy określają, kiedy można rozpocząć taką amortyzację. Niestety jeśli zakupu dokonamy w grudniu, to nie uda się to już w tym roku. Pierwszy odpis jest bowiem możliwy dopiero w następnym miesiącu po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych. Firma poniesienie więc dodatkowy koszt, a kwota podatku za ten rok i tak się nie zmniejszy.


Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.


Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma B nabyła w grudniu maszyny produkcyjne, które zamierza wykorzystywać przez co najmniej trzy lata. W grudniu wprowadziła je do ewidencji środków trwałych. Pierwszego odpisu amortyzacyjny dokona w styczniu, zaliczając jego wysokość do kosztów styczniowych.  


Mali podatnicy i rozpoczynający działalność mogą więcej

Wyjątek został przewidziany dla tzw. małych podatników oraz tych, którzy w danym roku rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, o ile w dwóch poprzednich latach jej nie prowadzili. Mogą całą wartość środka trwałego zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu i w dodatku nie muszą na to czekać do następnego miesiąca. Odpis w koszty mogą zrobić już w miesiącu, w którym wprowadzili go do ewidencji. Ale nie dotyczy to wszystkich środków trwałych tylko zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji. Znajdziemy tam np. narzędzia, wyposażenie np. drukarka, kserokopiarka, czy  samochody ciężarowe. Trzeba również pilnować rocznego limitu 50 000 euro i pamiętać, że jest to pomoc de minimis (czyli pomoc publiczna, która nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej ze względu na nieprzekroczenie określonych prawem limitów).


Małym podatnikiem jest podatnik, u którego sprzedaż nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości w złotych kwoty 1.200.000 euro. W 2010 r. była to 4.736.000 zł.

Zobacz limity dla małego podatnika na 2012 r. >>>


Kupuj przedmioty małej wartości

Co zrobić jeśli nie spełnia się warunków do takiej jednorazowej amortyzacji, a zależy nam na poniesieniu kosztu jeszcze w tym roku, aby zmniejszyć kwotę płaconego podatku?

REKLAMA

Jeśli chcemy kupić środek trwały, jego wartość nie może przekraczać 3 500 zł. Jest to cena za pojedynczy egzemplarz. Można więc kupić np. 20 foteli do biura o łącznej wartości 60 000 zł i o taką kwotę zmniejszyć swój przychód. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.


Możemy też kupić przedmiot droższy, ale pod warunkiem, że będziemy z niego korzystać nie dłużej niż rok. Może to być na przykład dużą partia artykułów biurowych (papier do drukarki, tonery, długopisy).  W tym przypadku trzeba jednak bardzo uważać. Gdy okaże się, że faktycznie zakup będzie służył firmie dłużej niż rok, sytuacja jest dość nieciekawa. Wiąże się to z koniecznością usunięcia takiego jednorazowego kosztu, rozplanowaniem amortyzacji i niestety zapłacenia odsetek za zwłokę.


3 500 zł (netto) trzeba obliczyć

Ustawa wskazuje, że jednorazowo można zaliczyć do kosztów takie środki trwałe, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekroczyły 3500 zł. Faktycznie nie jest to jednak kwota, którą zapłaciliśmy kupując np. komputer. Zaliczyć do niej trzeba także inne koszty związane z zakupem (poniesione do dnia przekazania do używania), np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, uruchamiania programów komputerowych. Ale uwaga! Kwotę tę pomniejsza się o VAT, chociaż są tu wyjątki dotyczące w szczególności podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia VAT-u (np. korzystający ze zwolnienia podmiotowego).


Jeśli w firmie niczego nie brakuje, można przejrzeć już posiadane środki trwałe. Wydatki poniesione na pomalowanie biura, wymianę wykładziny, naprawę maszyn, urządzeń, samochodu zalicza się do kosztów w miesiącu, w którym zostały poniesione.


Katarzyna Rola-Stężycka

Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

REKLAMA

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA

ZUS umorzy składki przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo

Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie. Jak uzyskać pomoc?

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

REKLAMA