REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć podatek firmowy za 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Jest ostatnia okazja, aby obniżyć podatek firmowy za 2011 rok. Można to zrobić inwestując w środki trwałe, o ile wartość żadnego z nich nie przekroczy 3 500 zł razem z kosztami zakupu. Można też wydać pieniądze na pomalowanie biura, przegląd samochodu czy zakup większej partii artykułów biurowych.

Pod koniec roku przedsiębiorcy bardzo często poszukują sposobów obniżenia podatku, jaki muszą odprowadzić do urzędu skarbowego. Wiedzą już jakimi nadwyżkami finansowymi dysponują, mogą więc dokonać drobnych inwestycji. Tax Care podpowiada, jak to zrobić, żeby poniesione wydatki w całości „wrzucić” w koszty podatkowe.

REKLAMA


Zakup środka trwałego, to stopniowy koszt podatkowy

REKLAMA

Inwestycje w rozwój firmy zwykle kojarzą się z zakupem środków trwałych. W ich przypadku poniesionych wydatków nie można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Należy poddać je amortyzacji. Oznacza to, że poniesiony wydatek będzie zaliczany do kosztów ale stopniowo, w określonym przepisami czasie. Jednocześnie przepisy określają, kiedy można rozpocząć taką amortyzację. Niestety jeśli zakupu dokonamy w grudniu, to nie uda się to już w tym roku. Pierwszy odpis jest bowiem możliwy dopiero w następnym miesiącu po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych. Firma poniesienie więc dodatkowy koszt, a kwota podatku za ten rok i tak się nie zmniejszy.


Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.


Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma B nabyła w grudniu maszyny produkcyjne, które zamierza wykorzystywać przez co najmniej trzy lata. W grudniu wprowadziła je do ewidencji środków trwałych. Pierwszego odpisu amortyzacyjny dokona w styczniu, zaliczając jego wysokość do kosztów styczniowych.  


Mali podatnicy i rozpoczynający działalność mogą więcej

Wyjątek został przewidziany dla tzw. małych podatników oraz tych, którzy w danym roku rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, o ile w dwóch poprzednich latach jej nie prowadzili. Mogą całą wartość środka trwałego zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu i w dodatku nie muszą na to czekać do następnego miesiąca. Odpis w koszty mogą zrobić już w miesiącu, w którym wprowadzili go do ewidencji. Ale nie dotyczy to wszystkich środków trwałych tylko zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji. Znajdziemy tam np. narzędzia, wyposażenie np. drukarka, kserokopiarka, czy  samochody ciężarowe. Trzeba również pilnować rocznego limitu 50 000 euro i pamiętać, że jest to pomoc de minimis (czyli pomoc publiczna, która nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej ze względu na nieprzekroczenie określonych prawem limitów).


Małym podatnikiem jest podatnik, u którego sprzedaż nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości w złotych kwoty 1.200.000 euro. W 2010 r. była to 4.736.000 zł.

Zobacz limity dla małego podatnika na 2012 r. >>>


Kupuj przedmioty małej wartości

Co zrobić jeśli nie spełnia się warunków do takiej jednorazowej amortyzacji, a zależy nam na poniesieniu kosztu jeszcze w tym roku, aby zmniejszyć kwotę płaconego podatku?

REKLAMA

Jeśli chcemy kupić środek trwały, jego wartość nie może przekraczać 3 500 zł. Jest to cena za pojedynczy egzemplarz. Można więc kupić np. 20 foteli do biura o łącznej wartości 60 000 zł i o taką kwotę zmniejszyć swój przychód. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.


Możemy też kupić przedmiot droższy, ale pod warunkiem, że będziemy z niego korzystać nie dłużej niż rok. Może to być na przykład dużą partia artykułów biurowych (papier do drukarki, tonery, długopisy).  W tym przypadku trzeba jednak bardzo uważać. Gdy okaże się, że faktycznie zakup będzie służył firmie dłużej niż rok, sytuacja jest dość nieciekawa. Wiąże się to z koniecznością usunięcia takiego jednorazowego kosztu, rozplanowaniem amortyzacji i niestety zapłacenia odsetek za zwłokę.


3 500 zł (netto) trzeba obliczyć

Ustawa wskazuje, że jednorazowo można zaliczyć do kosztów takie środki trwałe, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekroczyły 3500 zł. Faktycznie nie jest to jednak kwota, którą zapłaciliśmy kupując np. komputer. Zaliczyć do niej trzeba także inne koszty związane z zakupem (poniesione do dnia przekazania do używania), np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, uruchamiania programów komputerowych. Ale uwaga! Kwotę tę pomniejsza się o VAT, chociaż są tu wyjątki dotyczące w szczególności podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia VAT-u (np. korzystający ze zwolnienia podmiotowego).


Jeśli w firmie niczego nie brakuje, można przejrzeć już posiadane środki trwałe. Wydatki poniesione na pomalowanie biura, wymianę wykładziny, naprawę maszyn, urządzeń, samochodu zalicza się do kosztów w miesiącu, w którym zostały poniesione.


Katarzyna Rola-Stężycka

Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA