REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe podatki od przyszłego roku

Joanna Szlęzak-Matusewicz

REKLAMA

Od przyszłego roku wzrosną stawki podatków i opłat lokalnych. Stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych czy opłaty targowej wzrosną o ok. 4%. Podwyżki najbardziej odczują firmy transportowe oraz przedsiębiorcy, którzy mają duże nieruchomości, np. magazyny. Podwyżki dotkną nawet tych, którzy zawiesili prowadzenie działalności gospodarczej.

Stawki niektórych podatków są kwotowe, a ich maksymalna wysokość zależy od inflacji. Wzrost stawek następuje więc automatycznie, nawet wówczas, gdy politycy mówią, że podwyżek podatków nie będzie. W przyszłym roku wzrosną stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu, opłaty targowej, miejscowej czy też opłaty uzdrowiskowej.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość maksymalnych stawek tych podatków, które będą obowiązywać w 2012 jest już znana (obwieszczenie ministra finansów w sprawie górnych stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych z 19 października). Zmiana stawek podatków uzależniona jest od rocznej inflacji, jaka była w pierwszym półroczu, a podstawą do ich przeliczenia jest komunikat prezesa GUS. W pierwszym półroczu 2011 r. inflacja wyniosła 4,2%.

Rada gminy decyduje o wysokości stawek

Zgodnie z obwieszczeniem wzrost stawek wynosi od kilku groszy, np. w przypadku podatku od nieruchomości gruntowych do kilkudziesięciu złotych, np. w przypadku podatku od środków transportu czy opłaty targowej. Stawki ogłaszane przez ministra finansów są stawkami maksymalnymi. Wysokość obowiązująca w każdej gminie ustala rada gminy w drodze uchwały. Teoretycznie mogą być więc niższe w stosunku do wysokości ustawowych. Zważywszy jednak na to, że podatki i opłaty lokalne stanowią dochody gmin, w rzeczywistości mało która gmina podejmuje decyzję o ich obniżeniu. Jedynie w sytuacji, gdy gmina nie zdąży uchwalić stawek na kolejny rok podatkowy obowiązujące w kolejnym roku stawki są równe stawkom zeszłorocznym. Takie sytuacje nie zdarzają się jednak często.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Podatek od nieruchomości
Stawki w zł
2011
2012
 - grunty
Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (za m.kw)
0,80
0,84
Pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych (za ha)
4,15
4,33
Pozostałe (za m.kw.)
0,41
0,43
 - od budynków lub ich części (za m. kw. powierzchni użytkowej)
Mieszkalnych
  0,67
  0,70
Związanych z prowadzeniem działalności oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej budynków mieszkalnych lub ich części
21,05
21,94
Zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym
9,82
10,24
Związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń
4,27
4,45
Pozostałych
7,06
7,36


Wzrost podatku zależy od struktury majątku przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy powinni więc kalkulując koszty podatkowe na 2012 rok zakładać w budżetach stawki maksymalne. Wzrost stawek spowoduje wzrost kosztów podatkowych prawie w każdym przedsiębiorstwie. Najbardziej odczują to ci przedsiębiorcy, którzy posiadają w majątku nieruchomości o relatywnie dużym metrażu, a także samochody ciężarowe, ciągniki czy autobusy. Podwyżka dotknie także tych przedsiębiorców, których miejscem zarobkowania jest targowisko. W tym przypadku wzrost podatku wynosić będzie ok. 30 zł za każdy dzień sprzedaży na targowisku. Wszystko jednak zależy od skali działalności czy też posiadanego majątku. Przykładowo przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie hali magazynowej o powierzchni 1 tys. m.kw. zlokalizowanej na działce o powierzchni 3 tys. m.kw. zapłaci w całym przyszłym roku podatek o 1000 zł wyższy w stosunku do zobowiązania bieżącego roku.

 

Szacunek kwoty podatku od nieruchomości

 
2011
2012
Grunt związany z prowadzeniem działalności gospodarczej (3 tys. m.kw)
2400
2520
Hala magazynowa (1 tys. m.kw)
21050
21940
razem
23450
24460


Przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością także odczują podwyżkę

O podwyżce podatku powinni pamiętać także ci przedsiębiorcy, którzy zawiesili prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który zawiesza działalność gospodarczą musi mimo to płacić podatek od nieruchomości według stawek najwyższych (21,05zł za m.kw. w 2011r.), czyli tak jakby prowadził faktycznie działalność gospodarczą, a także podatek od środków transportowych, jeśli posiada pojazdy objęte tą daniną.


Takie skonstruowanie przepisu oznacza, że wystarczy sam fakt posiadania (nie wykorzystywania) nieruchomości przez przedsiębiorcę, aby objąć ją stawkami wyższymi. To oznacza, że przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej i faktycznie nie wykorzystuje nieruchomości firmowych do generowania przychodów obciążony jest podatkiem od nieruchomości w maksymalnej wysokości. Stawki niższe znajdą jedynie zastosowanie dla budynków mieszkalnych lub ich części, które były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej i opodatkowane stawką wyższą. Zmiana zasad opodatkowania w wyniku zawieszenia działalności będzie miała miejsce również w przypadku będących w posiadaniu przedsiębiorcy: gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz lasów, zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza i leśna. Zawieszenie działalności gospodarczej spowoduje objęcie tych gruntów podatkiem rolnym lub leśnym.


Podobne zasady stosuje się w stosunku do przedsiębiorcy, którego majątek stanowią samochody ciężarowe objęte podatkiem od środków transportowych. Zawieszenie przez niego działalności gospodarczej nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku zapłaty podatku, chyba że pojazd zostanie wyrejestrowany albo organ rejestrujący wyda decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.


Joanna Szlęzak-Matusewicz

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA