Zaliczenie do kosztów wydatków na organizację imprezy jubileuszowej
REKLAMA
REKLAMA
Ponieważ celem zorganizowanej przez Pana imprezy artystycznej było zapoznanie jej uczestników z historią oraz ofertą firmy, należy uznać, że miała ona charakter reklamowy. W związku z tym może Pan ten wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły - w uzasadnieniu.
uzasadnienie
Aby poniesiony przez Pana wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, powinien spełniać łącznie następujące warunki:
1) być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
2) nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 updof,
3) być właściwie udokumentowany.
REKLAMA
Pierwszy i trzeci z ww. warunków są przez Pana z całą pewnością spełnione. Zorganizowana impreza była związana z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz została udokumentowana wystawioną na Pana rzecz fakturą. Wątpliwości budzi natomiast druga z przesłanek. Jak bowiem wynika z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Należy się zatem zastanowić, czy zorganizowanie przez Pana imprezy artystycznej związanej z kolejną rocznicą prowadzonej działalności jest wydatkiem o charakterze reprezentacyjnym wyłączonym z kosztów, czy też ma charakter reklamowy i może zostać zaliczony do kosztów.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęcia reprezentacji ani reklamy. Słownik języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach klientów, kontrahentów i opinii publicznej.
REKLAMA
Reklama natomiast to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, usługi, ewentualnie marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi).
Odnosząc te definicje do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, należy stwierdzić, że zorganizowanie z okazji jubileuszu firmy otwartej imprezy artystycznej, w trakcie której jej uczestnicy mogli zapoznać się z historią oraz ofertą firmy, miało charakter reklamowy. Jej celem było zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez Pana firmę produktami wśród aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów. Z całą pewnością wpłynie to na zwiększenie przychodów. W związku z tym może Pan ten wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Na temat możliwości zaliczania do kosztów wydatków na organizację imprez artystycznych, w trakcie których dochodziło do promowania produkowanych przez organizatora produktów, wypowiadały się również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 3 czerwca 2011 r., nr ILPB1/415-264/11-4/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:
Mając na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa, stwierdzić należy, iż zorganizowanie podczas targów otwartej imprezy reklamowo-artystycznej dla kontrahentów oraz dobrowolnych gości jest środkiem zmierzającym do wzrostu sprzedaży produktów spółki, której udziałowcem jest Wnioskodawca. Przyjęty sposób prezentowania oferty produktowej firmy spełnia funkcję reklamową, gdyż zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, poznania wartości użytkowych oferowanych wyrobów, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi produktami wśród aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów, a także zachęca do współpracy i tym samym może wpływać na zwiększenie przychodów.
Wobec powyższego wskazać należy, że wydatki poniesione na organizację imprezy reklamowo-artystycznej, jako niewymienione w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż stosownie do treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy są kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Podstawa prawna:
• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz. 764
Katarzyna Wojciechowska
konsultant podatkowy
REKLAMA
REKLAMA