REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury wystawionej przed wykonaniem usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński

REKLAMA

Kiedy można odliczyć VAT z faktur wystawionych przed terminem wykonania usługi, dokumentujących okresowe usługi serwisowe, jeśli wynikające z nich należności zostaną uregulowane przed wykonaniem usługi? Nie jest to faktura zaliczkowa.

 

REKLAMA

REKLAMA

Na początku należy zaznaczyć, że faktury, które Państwo otrzymujecie, są wystawiane w niewłaściwych terminach, gdyż faktura dokumentująca zapłatę zaliczki czy wykonanie usługi powinna być wystawiona najwcześniej w dniu otrzymania zaliczki czy wykonania usługi. Nie oznacza to jednak, że z takiej faktury nie można odliczyć VAT. Nie może to jednak nastąpić przed dokonaniem zapłaty lub wykonaniem usługi, gdyż faktura musi dokumentować faktyczne czynności.

 

O prawie do odliczenia VAT decydują dwie podstawowe przesłanki, które muszą być spełnione łącznie. Chodzi o:

REKLAMA

1) otrzymanie faktury przez nabywcę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) nabycie przez niego prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo o wykonanie usługi.

 

Gdy faktura została wystawiona przed terminem wykonania usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą wykonania usługi, chyba że wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury (art. 86 ust. 12a pkt 2 ustawy o VAT).

 

Aby dokonać odliczenia, podatnik nie musi czekać do wykonania usługi, m.in. w przypadku gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstaje w terminach określonych w art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy o VAT. Oznacza to, że podatnik nie musi czekać do wykonania usługi, m.in. gdy faktura dokumentuje wpłatę zaliczki. Czy zatem fakturę, która została wystawiona przed zapłatą i wykonaniem usługi, można uznać za zaliczkową, gdy zapłata nastąpi wcześniej niż wykonanie usługi? Na to pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Jak już bowiem wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, w przypadku gdy podatek wynika z faktury, któ, faktura taka nie daje uprawnienia do odliczenia wykazanego w niej podatku. Dopiero zatem ziszczenie się warunku materialnoprawnego, który skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, czyli w omawianej sprawie - otrzymanie zaliczki, powoduje, że wystawiona wcześniej faktura może zostać uwzględniona jako dokument dający prawo do odliczenia wykazanego w niej podatku. Odliczenie może jednak nastąpić w rozliczeniu za okres nie wcześniejszy niż ziszczenie się materialnego warunku, jakim jest powstanie obowiązku podatkowego (zapłata należności).

 

Zasadniczo (z wyjątkami niemającymi w tej sprawie zastosowania) zapłata przed wykonaniem usługi rodzi powstanie obowiązku podatkowego, niezależnie od tego, jak zostanie nazwana faktura wystawiona wcześniej. Taka sytuacja ma miejsce również w tym przypadku. Zapłata należności przed wykonaniem usługi powoduje, że możemy odliczyć VAT z przedwcześnie wystawionej faktury w miesiącu lub kwartale, w którym dokonano zapłaty. Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 18 lutego 2011 r. (sygn. akt I FSK 298/10).

 

Organy podatkowe nie podzielają jednak tego stanowiska. Uznają, że tak wystawiona faktura nie jest fakturą zaliczkową i dopiero w momencie wykonania usługi podatnik nabywa prawo do odliczenia VAT. W interpretacji indywidualnej z 9 marca 2011 r. (nr IPPP1-443-1319/10-2/PR) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, że z faktury zapłaconej z góry przed wykonaniem usługi nie można odliczyć VAT w miesiącu jej zapłaty, ale dopiero w miesiącu jej wykonania: „Opłata serwisowa nie jest zaliczką na poczet przyszłego wynagrodzenia (poza tym należność płacona jest dopiero po otrzymaniu faktury, a nie odwrotnie - co oznacza również, że faktura wystawiana przez Kontrahenta nie jest fakturą zaliczkową), jak również faktura za usługi zarządzania od Kontrahenta nie dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 Ustawy o VAT - a zatem nie ma tu wyłączenia, o którym mowa w art. 86 ust. 12a pkt 1 (usługi zarządzania nie są bowiem usługą leasingu, mimo że dotyczą floty samochodów, której Spółka używa na podstawie zawartych umów leasingu).”

 

Jest to błędne stanowisko, gdyż prawo do odliczenia VAT z faktury zaliczkowej nie jest uzależnione od tego, kiedy faktura została wystawiona. Przepisy nie wymagają, aby taka faktura miała w nazwie oznaczenie „zaliczkowa”. Poza tym nie tylko zaliczka, ale również każda zapłata przed wykonaniem usług powoduje powstanie obowiązku podatkowego u sprzedawcy, co powinno skutkować prawem do odliczenia VAT u nabywcy.

 

Reasumując, z takiej faktury można odliczyć VAT najwcześniej w miesiącu, w którym dokonano zapłaty, mimo że nie jest to faktura zaliczkowa. Organy podatkowe nie popierają jednak takiego stanowiska.

 

Marcin Jasiński

Podstawa prawna:

art. 86 ust. 10-12a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA