REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od straconego wadium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgłosiłem swoje przedsiębiorstwo do przetargu na wykonanie infrastruktury drogowej w dużej firmie. Wpłaciłem wymagane wadium. Niestety, musiałem wycofać się z przetargu. Zgodnie z umową spowodowało to utratę wpłaconej przeze mnie kwoty. Podmiot organizujący przetarg wystawił w związku z tym fakturę VAT dokumentującą otrzymane świadczenie. Czy w przedstawionej sytuacji mam prawo do odliczenia VAT wynikającego z tej faktury, mimo że w zasadzie nie wykonałem żadnej usługi ani nie dostarczyłem towaru?

Ustawodawca umożliwił odliczenie podatku naliczonego, wprowadzając wymóg posiadania statusu podatnika VAT oraz wykorzystania towaru czy usługi do prowadzenia działalności opodatkowanej (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Można więc podnieść zarzut, że sama wpłata wadium nie prowadzi do dostarczenia towaru czy wykonania usługi, ale ma na celu uzyskanie pewnej rękojmi przez rozpisującego przetarg. Dlatego należy zdefiniować pojęcie wadium.

REKLAMA

Wadium jest to kwota składana do rąk osoby rozpisującej przetarg lub wpłacana do depozytu sądowego jako gwarancja, że oferent nie zmieni ani nie wycofa złożonej oferty (Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/).

REKLAMA

Choć faktycznie nie można uznać, że wpłacane, a następnie stracone wadium powoduje wykonanie usługi czy dostarczenie towaru w ścisłym znaczeniu, jednak z pewnością ma na celu takie działanie. Dlatego jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem działalności opodatkowanej. Nie można odmówić przedsiębiorcy, który przystępuje do przetargu na wykonanie usługi, że nie działa w związku z prowadzoną działalnością, nawet mimo że ostatecznie usługa (towar) nie została wykonana (dostarczony).

Nie bez znaczenia w tym wypadku jest również fakt, że szczegółowe regulacje polskiego prawa podatkowego, na podstawie których można odmawiać podatnikowi odliczenia podatku naliczonego w takich sytuacjach, wprowadzono ustawą, która weszła w życie 1 maja 2004 r., czyli w momencie przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do struktur Unii Europejskiej. Według tych regulacji nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (art. 88 ust. 3a ustawy o VAT).

Teoretycznie więc ustawodawca przewiduje możliwość ograniczenia uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, jeśli wystąpi przesłanka ustawowa. W tym konkretnym przypadku wydaje się to jednak sprzeczne z klauzulą standstill.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z art. 17 ust. 6 VI dyrektywy (obecnie art. 176 Dyrektywy 2006/112/WE) „(...) przed upływem najwyżej czterech lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy, Rada, stanowiąc jednogłośnie na wniosek Komisji, podejmie decyzję, które wydatki nie będą się kwalifikowały do odliczenia podatku od wartości dodanej. Odliczenie podatku od wartości dodanej nie będzie w żadnym przypadku obejmowało wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe lub wydatki reprezentacyjne”.

Jest to tzw. klauzula standstill, zakazująca państwom członkowskim wprowadzania dodatkowych ograniczeń, m.in. przy odliczeniu podatku naliczonego. W związku z tym należy zauważyć, że polski ustawodawca nie miał kompetencji do wprowadzenia nowego ograniczenia w chwili wstąpienia do Unii. Podobna sytuacja miała miejsce w sprawie odliczeń VAT od samochodów osobowych. Tam ETS (wyrok w sprawie Magoora C-414/07) zajął stanowisko, że wprowadzenie regulacji w momencie akcesji Polski do UE, które faktycznie zmniejszyły zakres odliczeń, stanowiło naruszenie klauzuli prawa wspólnotowego.

Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową konstrukcją VAT, na co wskazuje m.in. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2001 r. (sygn. akt SK 16/00; publ. OTK 2001/8/257). „(...) prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istotnym elementem konstrukcyjnym przedmiotu i podstawy podatku, charakteryzującym podatek od towarów i usług. Podatek naliczony nie jest - jak sugeruje skarżący - ostatecznym określeniem wysokości daniny należnej od podatnika, ale tylko istotnym elementem konstrukcyjnym, wyjściowym dla obliczenia wysokości jego podatku”.

Dlatego podatnik posiadający fakturę VAT dokumentującą otrzymanie wpłaconej należności (wadium) przez podmiot organizujący przetarg może odliczyć VAT z tego tytułu. W innym przypadku mielibyśmy do czynienia z naruszeniem zasady neutralności podatku od towarów i usług. Z jednej strony bowiem podmiot wystawiający fakturę VAT (organizator przetargu) rozlicza podatek wskazany na fakturze, z drugiej strony przedsiębiorca (podatnik VAT deklarujący chęć wzięcia udziału w przetargu) realnie ponosi koszt VAT wpłaconego wadium.

Podatnik, który wziął udział w przetargu, a następnie utracił wpłacone wadium, może więc odliczyć podatek naliczony w związku z tą transakcją. Zdecydowanie bowiem w takim wypadku działa on w związku z prowadzoną (opodatkowaną) działalnością. Zaprezentowane rozważania są wskazane również w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych.

Na przykład Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 17 lutego 2009 r. (sygn. akt I SA/Rz 675/08) stwierdził: „Fundamentalną zasadą regulacji wspólnotowej w zakresie podatku od towarów i usług jest jego neutralność dla podatników, co wyraża się dążeniem do rozwiązań legislacyjnych zapewniających taki stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie kupowanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu, a podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego”.

W związku z tym podatnik wpłacający wadium, które następnie (zgodnie z postanowieniami umowy) zostało zatrzymane przez podmiot organizujący przetarg (a więc podatnik stracił wpłaconą kwotę), ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez jednostkę przyjmującą przedmiotowe świadczenie.

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA