REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo koszt sporządzenia wniosku o dotacje z UE

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W celu rozwoju prowadzonej działalności spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 4.4 - Nowe Inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym. Wniosek został wstępnie rozpatrzony pozytywnie i znalazł się na liście wniosków rekomendowanych do udzielenia finansowania. Ponieważ cała procedura jest bardzo skomplikowana, dla dokonania analizy szans pozyskania finansowania oraz następnie do sporządzenia i złożenia w jej imieniu wniosku spółka zatrudniła specjalistyczny podmiot zewnętrzny. W związku z tym poniosła istotne koszty finansowe. Czy wydatki na przygotowanie wniosku mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów podatkowych?

RADA

REKLAMA

Tak. Wydatki na sporządzenie wniosku o przyznanie środków unijnych (tu głównie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poprzez Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka) mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia jako koszty pośrednie.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka to jeden z 6 programów krajowych Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, który finansowany jest ze środków europejskich. Instytucją Zarządzającą Programu jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Zadaniem programu jest ułatwienie dostępu do finansowania innowacyjnych przedsięwzięć podejmowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Kwota przeznaczona na wsparcie w latach 2007-2013 wynosi ogółem ponad 9 mld euro, z czego większa część pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

REKLAMA

Koszty związane z procesem składania wniosku o dotację (wstępna analiza możliwości otrzymania dotacji, sporządzenie i złożenie wniosku) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka są bez wątpienia ponoszone przez spółkę w celu uzyskania przychodów. Uzyskana dotacja posłuży, np. poprzez wdrożenie nowej technologii, zakupowi nowoczesnych urządzeń itd. (stosownie do składanego wniosku), prowadzeniu działalności zarobkowej i w konsekwencji uzyskaniu przychodu. Nie ma jednak możliwości wskazania, jakiemu konkretnie przychodowi będzie odpowiadać poniesiony wydatek. Dlatego spółka powinna zakwalifikować go do kosztów pośrednich. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d updop). Na tej podstawie koszt, o którym mowa w pytaniu, powinien być potrącony w dacie poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, że wskazane wydatki nie mogą być wykluczone z kosztów podatkowych zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 updop. Na podstawie tego przepisu przy ustalaniu dochodu nie należy uwzględniać, obok przychodów, również kosztów uzyskania tych przychodów ze źródeł, z których dochody są wolne od podatku. Nawet jeśli przyjąć, że dotacje są dochodami wolnymi od opodatkowania, to koszty sporządzenia wniosku dotyczą nie tylko otrzymanych dotacji, lecz przede wszystkim dochodów wygenerowanych następnie dzięki tym dotacjom (które od opodatkowania zwolnione nie są). Nie ma w tym przypadku również zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 updop. Zgodnie z tym przepisem do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych przez podatnika z uzyskanych dochodów (przychodów) wolnych od podatku dochodowego. Przepis ten wyłącza bowiem z kosztów podatkowych wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji, a nie sfinansowane z własnych środków wydatki na usługi doradcze, które stanowią koszty pośrednie funkcjonowania firmy.

Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 18 grudnia 2008 r., nr ITPB3/423-529a/08/MH:

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż poniesione przez Spółkę wydatki na przygotowanie wniosku o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w tym wymaganego studium wykonalności, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie ich poniesienia, (...)

oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 31 października 2008 r., nr IBPB3/423-697/08/NG:

Należy więc stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Spółkę, iż wydatki poniesione przez Spółkę na opracowanie wniosku o dotację stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe.

Należy dodatkowo zauważyć, że samo umieszczenie na liście wniosków rekomendowanych do udzielenia finansowania nie jest jeszcze równoznaczne z jego otrzymaniem. Warunkiem koniecznym jest bowiem podpisanie stosownej umowy. Wymaga to m.in. dostarczenia wielu dokumentów, w tym np. dowodów zapewnienia prefinansowania ze środków własnych lub zewnętrznych (środki pomocowe z poszczególnych programów w ramach pomocy z UE są bowiem, co do zasady, przyznawane jako zwrot poniesionych wydatków i raczej wyjątkowo są przekazywane w formie zaliczki). Niemniej jednak nawet w sytuacji, gdyby aplikowanie o fundusze zakończyło się wynikiem negatywnym, to i tak wydatki (przy założeniu dochowania staranności działania spółki) na sporządzenie wniosku będą kosztem podatkowym spółki. Potwierdza to interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 listopada 2008 r., nr ITPB3/4240-40/08:

W ocenie tut. organu przedmiotowe wydatki nie wiążą się bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami, tym niemniej należy zauważyć, iż związane są z funkcjonowaniem Spółki i jako takie stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, bez względu na ostateczne efekty starań o przyznanie dotacji.

Warto zauważyć, że w latach wcześniejszych stanowisko organów skarbowych nie było w tej materii jednolite. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 23 listopada 2007 r., nr IBPB3/423-78/07/MS, stwierdził, że:

Skoro takie dotacje rozwojowe uzyskane w 2007 r. będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wydatków bezpośrednio nimi sfinansowanych nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy. W takiej sytuacji również wydatki związane z ubieganiem się o dotacje, takie jak koszty analizy dokonanej przez firmę doradczą czy koszty sporządzenia wniosku, biznesplanu, zarówno w sytuacji uzyskania dotacji, jak i jej nieprzyznania, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Z analizy bieżących interpretacji wynika jednak, że takie stanowisko jest już nieaktualne.

• art. 7 ust. 3 pkt 3, art. 15 ust. 4d, art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA