REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ciechanowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?

Wydatki na reklamę w całości mogą być kosztem podatkowym, z kolei wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów. Jak w praktyce właściwie kwalifikować wydatki reprezentacyjno-reklamowe, skoro w ustawach podatkowych nie ma definicji ani reklamy, ani reprezentacji?

REKLAMA

REKLAMA

Ani orzecznictwo, ani doktryna nie wypracowały dotychczas sformułowania jednolitych, jednoznacznych i obiektywnych definicji. Najtrafniejsze wydaje się uznanie za reklamę działań nakierowanych na zachęcanie do zakupu towarów lub usług poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach (zaletach) i przeznaczeniu, porównywaniu z podobnymi produktami albo usługami bądź w inny sposób. Istotny jest przy tym element wartościujący, który odróżnia reklamę od informacji, jaką mogą być np. cenniki. Celem reklamy bowiem jest nakłonienie potencjalnego klienta do nabycia reklamowanego przedmiotu, co może odbywać się także poprzez podkreślenie atrakcyjnej ceny.

Reprezentacją natomiast będą działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku, prestiżu firmy. Podejmowane są one najczęściej w kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami, np. w związku z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów i mają kształtować w ich oczach renomę przedsiębiorcy. Nie będzie jednak reprezentacją zapewnienie odpowiedniego, schludnego wyglądu biura czy siedziby firmy, o ile nie przekracza zwyczajowo przyjętych w danej branży i okolicy granic, nie jest zbyt okazałe czy wytworne (tak np. w interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lutego 2008, sygn. ILPB3/423-235/07-2/MC).

W praktyce zakresy tych pojęć często jednak się pokrywają, dlatego każdy przypadek wymaga odrębnej analizy.

REKLAMA

Z kosztów podatkowych ustawy podatkowe wyłączają wydatki gastronomiczne, w tym na alkohol. Czy to oznacza, że żadne wydatki, np. na poczęstunek dla kontrahentów, nie będą mogły być kosztem firmy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymieniający usługi gastronomiczne, w tym zakup napojów i alkoholu, zawiera jedynie przykładowe wyliczenie działań uznanych za reprezentację. Nie oznacza to jednak, że takie wydatki nigdy nie będą kosztami uzyskania przychodów. Zarówno sądy administracyjne (np. wyrok WSA w Warszawie z 12 czerwca 2008 r., sygn. III SA/Wa 157/08), jak i organy podatkowe (np. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 4 października 2007 r., sygn. IB-PB3-423-1/07-4/MS) wskazują, iż konieczna jest dokładna analiza okoliczności sprawy. Jeżeli catering jest oferowany w ramach kompleksowego działania, które nie jest reprezentacją i którego koszty co do zasady nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na innej podstawie, jak np. organizacja szkoleń produktowych dla kontrahentów czy udział w targach, to organy podatkowe często zgadzają się na uwzględnienie jego kosztów. Warunkiem jednak jest, by poczęstunek mieścił się w zwyczajowo przyjętych granicach i nie był zbyt wystawny. Znaczenie ma też wspomniany już cel, jaki przyświeca przedsiębiorcy. Jeżeli jest nim podkreślanie prestiżu firmy, to ryzyko uznania poczęstunku za reprezentację znacząco wzrasta. Powyższe dotyczy również spotkań biznesowych. Wydaje się, że nie powinny być kwestionowane koszty poczęstunku (kanapek, słodyczy) czy napojów oferowanych kontrahentom podczas negocjacji.

Wyjątkiem są koszty alkoholu. W odniesieniu do nich przedstawiciele fiskusa są bardzo restrykcyjni. Właściwie jedynie w przypadku producentów i dystrybutorów alkoholu i tylko w stosunku do próbek przeznaczonych do degustacji w czasie spotkań promocyjnych lub targów dopuszczają rozliczenie kosztów dla celów podatków dochodowego jako działań reklamowych.

Wiele kontrowersji wzbudza kwestia poniesienia wydatków na materiały z logo firmy. Organy podatkowe raz tego typu wydatki traktują jako reklamę, raz jako reprezentację. Jaka powinna być prawidłowa interpretacja?

Wydawane przez sądy administracyjne orzeczenia (np. wyroki WSA w Warszawie z 27 kwietnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 2644/06 i z 21 czerwca 2008 r., sygn. III SA/Wa 157/08) wyraźnie wskazują, że reklamą są też takie działania, które choć nie prezentują określonych towarów lub usług wraz z informacjami je wartościującymi, to promują markę firmy, zwiększają jej rozpoznawalność na rynku, co prowadzi do zwiększenia zainteresowania i, w rezultacie, popytu na oferowane przez nią towary. Jest to tzw. reklama instytucjonalna, ukierunkowana na tworzenie pozytywnego klimatu, dobrego nastawienia potencjalnych klientów i wzmocnienie rozpoznawalności i znajomości firmy. Rozpowszechnianie i utrwalanie rozpoznawalności logo czy nazwy firmy może być jedną z form takiej reklamy. Z takim stanowiskiem zgodziło się też Ministerstwo Finansów (w wyjaśnieniach zamieszczonych Biuletynie Skarbowym nr 5/2007). W ślad za nim coraz częściej robią to również urzędy i izby skarbowe (np. interpretacja wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 sierpnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-301/08-6/KS).

Zatem wydatki na różne gadżety (koszulki, smycze, kubki itp.) czy drobne upominki opatrzone nazwą lub logo firmy mogą być uznane za koszty reklamy. Warunkiem jednak jest, by celem ich wręczenia było przede wszystkim promowanie marki. Istotna jest również wartość przekazywanych towarów, gdyż ekskluzywny prezent może być uznany za reprezentację. Organy podatkowe zwracają również uwagę, czy dla osoby otrzymującej takie przedmioty nie mają w większym stopniu charakteru użytkowego niż reklamowego.

Jak rozliczyć wydatki na reprezentację i reklamę w zakresie VAT?

W odniesieniu do wydatków na reprezentację kluczowe znaczenie ma art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od kupowanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy związane jest to ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W rezultacie organy podatkowe konsekwentnie odmawiają prawa odliczania VAT naliczonego od zakupów reprezentacyjnych.

Wątpliwości budzi jednak kwestia zgodności tej regulacji z prawem wspólnotowym. Przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, jak i po 1 maja 2004 r. aż do końca 2006 r. możliwe było odliczanie podatku naliczonego od wydatków na reprezentację. Jest to argument, by twierdzić, iż pozbawienie tego prawa już po akcesji jest naruszeniem tzw. zasady stałości wyrażonej w art. 176 Dyrektywy 2006/112/WE.

Równocześnie można podnieść, że samo uzależnienie odliczania VAT naliczonego od możliwości zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych jest sprzeczne z prawem unijnym. W świetle Dyrektywy VAT-owskiej prawo do odliczenia powinno przysługiwać podatnikowi w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z prowadzoną działalnością. Stanowisko to potwierdzają też polskie sądy (np. wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. III SA/Wa 173/08).

W większości przypadków wydatki reprezentacyjne mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i podatnicy powinni mieć prawo do odliczenia związanego z nimi VAT naliczonego. Niemniej ze względu na literalne brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 polskiej ustawy o VAT można być prawie pewnym, iż uznania tego prawa przez organy podatkowe trzeba będzie dochodzić przed sądem.

Osobną kwestią jest opodatkowanie dokonywanych w ramach działań reprezentacyjnych czy reklamowych nieodpłatnych przekazań towarów (np. wspomnianych już koszulek z logo firmy) lub usług. W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie powinno podlegać opodatkowaniu nieodpłatne przekazywanie towarów na cele związane z prowadzoną przez podatnika działalnością. Analogiczne zasady dla świadczenia usług bez wynagrodzenia przewiduje art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Działania reprezentacyjne i reklamowe są bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością i, w konsekwencji, prezenty przekazywane w ich ramach nie powinny być opodatkowane VAT. Potwierdzają to sądy administracyjne. Dodatkowo art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wyraźnie wyłącza z opodatkowania nieodpłatne przekazania drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych oraz prezentów o małej wartości i próbek.

Co zmieni się w zakresie rozliczania wydatków reprezentacyjnych i reklamowych w VAT od 1 grudnia 2008 r.?

Istotną zmianą jest wykreślenie ust. 1 pkt 2 z art. 88 ustawy o VAT, który uzależnia prawo do odliczenia VAT naliczonego od możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Powinno to ograniczyć liczbę sporów w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego od wydatków na reprezentację.

Warto też zwrócić uwagę na nowelizację regulacji art. 7 ust. 4 pkt 2, definiującego prezenty o małej wartości, których nieodpłatnie przekazanie nie podlega VAT mimo braku ujęcia ich w odpowiedniej ewidencji. Podniesiona ma zostać do 10 złotych wartość takich prezentów, przy czym nie ma być to już wartość rynkowa, ale cena nabycia towaru (bez VAT) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określane na moment przekazania.

Czy wydatki na reprezentacje i reklamę trzeba dokumentować w szczególny sposób?

Odpowiednie dokumentowanie wydatków na reprezentację i reklamę jest konieczne. W przypadku podatku dochodowego od osób prawnych wydatki na reprezentację nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, dlatego właściwe udokumentowanie ma szczególne znaczenie przy kosztach reklamy. Jednakże poprawne udokumentowanie kosztów reprezentacji ma znaczenie dla oceny prawidłowości i rzetelności prowadzonych przez podatnika ksiąg.

W praktyce wydatki na reprezentację i reklamę będą dokumentowane otrzymanymi fakturami lub rachunkami, a w przypadku wytwarzanych przez podatnika towarów przeznaczanych na cele reklamowe czy reprezentacyjne - dowodami wewnętrznymi.

W odniesieniu zwłaszcza do działań reklamowych podatnik powinien posiadać dokumentację potwierdzającą istnienie związku z uzyskiwanymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Niezbędne jest zatem gromadzenie wszelkich dowodów (np. opisów z organizowanych akcji marketingowych, kopii zamieszczanych ogłoszeń, rozdawanych ulotek, zdjęć z targów, regulaminów organizowanych promocji, umów z dostawcami towarów marketingowych itp.), potwierdzających reklamowy charakter podejmowanych działań.

Z perspektywy podatku od towarów i usług podstawowe znaczenie mają faktury. W odniesieniu do nabywanych na potrzeby reprezentacji i reklamy towarów i usług, aby można było odliczać podatek naliczony, konieczne jest posiadanie faktur wystawionych przez dostawców. Inna dostępna dokumentacja powinna dowodzić związku tych kosztów z działalnością gospodarczą podatnika. Mogą tu być wykorzystane dokumenty gromadzone na potrzeby podatku dochodowego.

Sposób udokumentowania nieodpłatnych przekazań i świadczenia usług bez wynagrodzenia na cele reklamy i reprezentacji zależy od stanowiska co do opodatkowania takich świadczeń. Przyjmując, że nie podlegają one VAT, wystarczające są wewnętrzne dokumenty księgowe. Organy podatkowe jednak, ponieważ opowiadają się często za opodatkowaniem takich czynności, mogą żądać wystawiania faktur wewnętrznych.

Trzeba też pamiętać o prowadzeniu ewidencji wręczanych prezentów o małej wartości, a w przypadku przekazanych nieodpłatnie osobom fizycznym towarów lub usług o wartości powyżej 100 złotych o obowiązkach dokumentacyjnych w zakresie PIT.

Piotr Pacewicz

doradca podatkowy, menedżer w grupie CIT, Doradztwo Podatkowe KPMG

 

Rozmawiała Ewa Ciechanowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA