REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprzedać samochód wykorzystywany w działalności gospodarczej stanowiący współwłasność małżeńską

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Do firmy na podstawie oświadczenia wprowadziłam kupiony wcześniej z mężem samochód osobowy. Samochód posiada dowód rejestracyjny wystawiony na mojego męża, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Samochód był używany i amortyzowany w firmie przez rok. Obecnie planujemy sprzedać samochód. W jaki sposób dokonać tej sprzedaży? Jakie dokumenty powinna wystawić moja firma dla nabywcy, będącego osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej? Czy sprzedaży może dokonać współmałżonek, na którego jest wystawiony dowód rejestracyjny?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przychód ze sprzedaży tego samochodu będzie w całości przychodem z działalności gospodarczej podatniczki. Czytelniczka, dokonując sprzedaży jako czynny podatnik VAT na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na żądanie tej osoby jest zobowiązana wystawić fakturę VAT. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy. Samochód osobowy stanowiący współwłasność (łączną) małżonków może zostać wniesiony do majątku firmowego jednego z małżonków. Nie zmienia to niczego w zakresie relacji majątkowych pomiędzy małżonkami. W takim przypadku samochód nadal należy do obojga małżonków. Zmienia się jednak kwalifikacja podatkowa takiego majątku. Staje się on majątkiem służącym prowadzeniu działalności gospodarczej, tj. środkiem trwałym firmy.

REKLAMA

Przepisy podatkowe umożliwiają wprowadzenie do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie tylko składnika majątku stanowiącego własność podatnika, ale także takiego składnika, którego podatnik jest tylko współwłaścicielem (dotyczy to także sytuacji, gdy współwłaścicielem majątku jest małżonek). Podjęcie takiej decyzji ma jednak określone konsekwencje. Od momentu wprowadzenia tego rodzaju majątku do ewidencji środków trwałych przyjmuje się założenie, że składnik ten będzie wykorzystywany wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej, ale już nie np. w celach prywatnych. Daje to z kolei prawo do amortyzowania pełnej wartości początkowej takiego składnika (art. 22g ust. 1 pkt 1 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej byłoby w przypadku, gdyby oboje małżonkowie prowadzili dwie odrębne firmy i każdy z nich chciał wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych. Wówczas każdy z nich miałby prawo do amortyzowania samochodu od wartości stanowiącej 50% jego wartości początkowej (art. 22 ust. 1 updof).

W sytuacji opisanej w pytaniu tylko jeden z małżonków prowadzi działalność gospodarczą. Oznacza to, że samochód mógł być amortyzowany od jego pełnej wartości. Konsekwentnie przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu będzie stanowił w całości przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez jednego z małżonków. Samochód będzie bowiem sprzedawany jako element majątku firmowego.

WAŻNE!

Z przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że małżonek nie może sprzeciwić się czynności mającej za przedmiot zarząd majątkiem wspólnym, jeśli jest ona podejmowana w ramach prowadzonej przez drugiego małżonka działalności gospodarczej, z wyjątkami przewidzianymi w ustawie, np. sprzedaż nieruchomości, kiedy zgoda obojga małżonków jest konieczna.

VAT. Sprzedaż samochodu osobowego, który był używany przez podatnika przez okres dłuższy niż pół roku i przy którego zakupie podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, jest sprzedażą zwolnioną z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Zwolnienie to znajdzie zastosowanie w opisanym przypadku. Spełnione są bowiem oba wskazane przez ustawodawcę warunki. Po pierwsze - sprzedawany samochód został przyjęty przez Panią do działalności jako element należący wcześniej do majątku prywatnego, nie odliczyła więc Pani VAT. Po drugie - samochód był przez Panią używany dłużej niż pół roku.

Jeżeli nabywcą zbywanego samochodu będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, powinna Pani na jej żądanie wystawić fakturę VAT. Ponieważ, jak wspomniano wcześniej, sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od VAT, na fakturze należy wpisać jako stawkę - „zw”. Jeżeli nabywca nie jest zainteresowany otrzymaniem takiego dokumentu, wystarczające jest sporządzenie umowy sprzedaży. W umowie tej jako sprzedawców warto wskazać oboje małżonków, aby w momencie przerejestrowywania samochodu na nowego nabywcę nie było wątpliwości, że nabył on samochód od właściwej osoby. Ewentualną wątpliwość może wzbudzać wskazanie w dowodzie rejestracyjnym tylko jednego z małżonków, i to akurat tego, który nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie ma prawa wystawić faktury VAT. Z tego powodu, nawet jeżeli nabywca stwierdzi, że wystarczy mu sama faktura VAT, w opisanym przypadku warto również sporządzić umowę sprzedaży w przedstawiony powyżej sposób.

Fakt rezygnacji nabywcy z faktury VAT i poprzestania na sporządzeniu umowy sprzedaży nie zwalnia Pani z obowiązku ujęcia tej transakcji w ewidencjach prowadzonych na potrzeby podatku dochodowego (np. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów), jak też podatku od towarów i usług (w ewidencji sprzedaży).

• art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a), art. 22g ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii doradztwa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA