REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprzedać samochód wykorzystywany w działalności gospodarczej stanowiący współwłasność małżeńską

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Do firmy na podstawie oświadczenia wprowadziłam kupiony wcześniej z mężem samochód osobowy. Samochód posiada dowód rejestracyjny wystawiony na mojego męża, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Samochód był używany i amortyzowany w firmie przez rok. Obecnie planujemy sprzedać samochód. W jaki sposób dokonać tej sprzedaży? Jakie dokumenty powinna wystawić moja firma dla nabywcy, będącego osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej? Czy sprzedaży może dokonać współmałżonek, na którego jest wystawiony dowód rejestracyjny?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przychód ze sprzedaży tego samochodu będzie w całości przychodem z działalności gospodarczej podatniczki. Czytelniczka, dokonując sprzedaży jako czynny podatnik VAT na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na żądanie tej osoby jest zobowiązana wystawić fakturę VAT. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy. Samochód osobowy stanowiący współwłasność (łączną) małżonków może zostać wniesiony do majątku firmowego jednego z małżonków. Nie zmienia to niczego w zakresie relacji majątkowych pomiędzy małżonkami. W takim przypadku samochód nadal należy do obojga małżonków. Zmienia się jednak kwalifikacja podatkowa takiego majątku. Staje się on majątkiem służącym prowadzeniu działalności gospodarczej, tj. środkiem trwałym firmy.

REKLAMA

Przepisy podatkowe umożliwiają wprowadzenie do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie tylko składnika majątku stanowiącego własność podatnika, ale także takiego składnika, którego podatnik jest tylko współwłaścicielem (dotyczy to także sytuacji, gdy współwłaścicielem majątku jest małżonek). Podjęcie takiej decyzji ma jednak określone konsekwencje. Od momentu wprowadzenia tego rodzaju majątku do ewidencji środków trwałych przyjmuje się założenie, że składnik ten będzie wykorzystywany wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej, ale już nie np. w celach prywatnych. Daje to z kolei prawo do amortyzowania pełnej wartości początkowej takiego składnika (art. 22g ust. 1 pkt 1 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej byłoby w przypadku, gdyby oboje małżonkowie prowadzili dwie odrębne firmy i każdy z nich chciał wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych. Wówczas każdy z nich miałby prawo do amortyzowania samochodu od wartości stanowiącej 50% jego wartości początkowej (art. 22 ust. 1 updof).

W sytuacji opisanej w pytaniu tylko jeden z małżonków prowadzi działalność gospodarczą. Oznacza to, że samochód mógł być amortyzowany od jego pełnej wartości. Konsekwentnie przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu będzie stanowił w całości przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez jednego z małżonków. Samochód będzie bowiem sprzedawany jako element majątku firmowego.

WAŻNE!

Z przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że małżonek nie może sprzeciwić się czynności mającej za przedmiot zarząd majątkiem wspólnym, jeśli jest ona podejmowana w ramach prowadzonej przez drugiego małżonka działalności gospodarczej, z wyjątkami przewidzianymi w ustawie, np. sprzedaż nieruchomości, kiedy zgoda obojga małżonków jest konieczna.

VAT. Sprzedaż samochodu osobowego, który był używany przez podatnika przez okres dłuższy niż pół roku i przy którego zakupie podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, jest sprzedażą zwolnioną z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Zwolnienie to znajdzie zastosowanie w opisanym przypadku. Spełnione są bowiem oba wskazane przez ustawodawcę warunki. Po pierwsze - sprzedawany samochód został przyjęty przez Panią do działalności jako element należący wcześniej do majątku prywatnego, nie odliczyła więc Pani VAT. Po drugie - samochód był przez Panią używany dłużej niż pół roku.

Jeżeli nabywcą zbywanego samochodu będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, powinna Pani na jej żądanie wystawić fakturę VAT. Ponieważ, jak wspomniano wcześniej, sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od VAT, na fakturze należy wpisać jako stawkę - „zw”. Jeżeli nabywca nie jest zainteresowany otrzymaniem takiego dokumentu, wystarczające jest sporządzenie umowy sprzedaży. W umowie tej jako sprzedawców warto wskazać oboje małżonków, aby w momencie przerejestrowywania samochodu na nowego nabywcę nie było wątpliwości, że nabył on samochód od właściwej osoby. Ewentualną wątpliwość może wzbudzać wskazanie w dowodzie rejestracyjnym tylko jednego z małżonków, i to akurat tego, który nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie ma prawa wystawić faktury VAT. Z tego powodu, nawet jeżeli nabywca stwierdzi, że wystarczy mu sama faktura VAT, w opisanym przypadku warto również sporządzić umowę sprzedaży w przedstawiony powyżej sposób.

Fakt rezygnacji nabywcy z faktury VAT i poprzestania na sporządzeniu umowy sprzedaży nie zwalnia Pani z obowiązku ujęcia tej transakcji w ewidencjach prowadzonych na potrzeby podatku dochodowego (np. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów), jak też podatku od towarów i usług (w ewidencji sprzedaży).

• art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a), art. 22g ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii doradztwa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA