Sprzedaż na rzecz pracownika będzie rejestrowana na kasie
REKLAMA
REKLAMA
Od 1 listopada pracodawcy ewidencjonujący sprzedaż na rzecz pracowników na kasie fiskalnej nie będą mogli powrócić do zwolnienia z obowiązku takiej ewidencji. To skutek najnowszego rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących, obowiązującego od 1 lipca 2008 r. (Dz.U. z 2008 r. nr 113, poz. 720).
REKLAMA
Jak podkreślają eksperci z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy przed 1 lipca 2008 r. praktyka w tym zakresie wyglądała tak, że pracodawca mógł, ale nie musiał ewidencjonować takich czynności. Obowiązek dotyczył jedynie wybranych towarów i usług.
REKLAMA
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, podatnik, który wcześniej ewidencjonował na kasie fiskalnej sprzedaż na rzecz pracowników, nie będzie mógł już tego zaniechać. Zmianę tę wprowadza przypis dodany do jednej z pozycji załącznika do rozporządzenia.
Ponadto we wspomnianym rozporządzeniu minister finansów objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania czynności dotychczas takim obowiązkiem objęte, np. sprzedaż telefonów komórkowych. Niestety, ze zwolnienia tego nie będzie mogło skorzystać wielu podatników.
Ważne!
Podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników przed 1 lipca 2008 r. na kasie fiskalnej, od 1 listopada nie będzie mógł powrócić do zwolnienia z tego obowiązku
REKLAMA
Minister finansów raz na pół roku funduje podatnikom nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, zwraca uwagę, że rozporządzenia te nie należą do aktów prawnych, po przeczytaniu których przeciętny podatnik jest w stanie ustalić, czy w odniesieniu do niego takie rozporządzenie niesie jakieś istotne zmiany w zakresie ewidencjonowania kwot obrotu i podatku należnego. Przykładem są zmiany ewidencjonowania dostawy towarów oraz świadczenia usług na rzecz pracowników.
- W poprzednim stanie prawnym tego rodzaju czynności były - co do zasady - zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych. Wyjątkiem była sprzedaż niektórych towarów (np. gaz płynny, paliwa silnikowe, aparaty telefoniczne) oraz świadczenie niektórych usług (np. usługi taksówkowe). Nowe rozporządzenie przewiduje jednak, że podatnicy, którzy przed 1 lipca rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników, od 1 listopada nie będą mogli już korzystać ze zwolnienia - ostrzega Tomasz Siennicki.
Dodaje, że ta dosyć istotna zmiana została wprowadzona poprzez dodanie przypisu w jednej z pozycji załącznika do rozporządzenia, o przeoczenie czego nie jest trudno.
Obowiązujące od 1 lipca 2008 r. rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących wprowadza istotne zmiany w zakresie ewidencjonowania sprzedaży na rzecz pracowników. Jak tłumaczy Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, minister finansów zdecydował się na objęcie zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania również takich czynności, których w poprzednim stanie prawnym zwolnienie w żadnym wypadku nie dotyczyło. Chodzi o sprzedaż takich towarów, jak np. telefony komórkowe. Niestety, zwolnienie to dotyczy wyłącznie podatników, którzy nie utracili lub nie utracą prawa do zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących.
- W konsekwencji podatnik, który przed 1 lipca utracił prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej, np. uzależnione od proporcji obrotów, nie może korzystać z dobrodziejstwa tej zmiany - tłumaczy Andrzej Nikończyk.
Wskazuje też, że dyskusyjna pozostaje natomiast kwestia, czy podatnicy, którzy ewidencjonowali przed 1 lipca sprzedaż telefonów na rzecz pracowników, muszą również obecnie rejestrować takie czynności za pomocą kasy. Niestety, rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących nie daje tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Problem rozbija się o to, czy w takim przypadku możemy mówić o utracie zwolnienia, skoro w zakresie sprzedaży telefonów podatnik z niego nie korzystał. Inna sprawa, że zapewne organy podatkowe będą twierdziły, iż rozpoczęli oni ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników, a więc że tracą zwolnienie z dniem 1 listopada.
- Szkoda że w Polsce nie ma przyjętej praktyki publikowania przez resort finansów przynajmniej najważniejszych konsekwencji zmian wprowadzonych w rozporządzeniu. Dawałoby to wskazówki podatnikom, jak mają się w takich sytuacjach zachować - podsumowuje Andrzej Nikończyk.
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA