REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy abonament medyczny stanowi przychód

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca powinien doliczać do dochodu pracownika podlegającego opodatkowaniu wyłącznie wartość świadczeń medycznych faktycznie otrzymanych przez pracownika.

Opodatkowanie abonamentów medycznych w praktyce budzi wątpliwości zarówno pracodawców, jak i pracowników. Pod wpływem niejednolitego stanowiska organów podatkowych pracodawcy opłacający abonament medyczny najczęściej doliczają jego wartość do podstawy opodatkowania dochodów pracowników. Takie postępowanie nie zawsze jest jednak słuszne.

REKLAMA

Różne rodzaje usług

REKLAMA

Jak wyjaśnia Piotr Andrzejak, radca prawny, doradca podatkowy w Zespole Podatkowym Kancelarii Sołtysiński Kawecki i Szlęzak, wiele produktów z zakresu opieki medycznej ma formę zabezpieczenia ewentualnej pomocy medycznej na wypadek zachorowania pracownika lub członka jego rodziny. W wielu przypadkach pracownik faktycznie nie korzysta w danym okresie z pomocy medycznej zapewnianej w ramach abonamentu opłacanego przez pracodawcę. Zdarza się również, że abonamentem medycznym obejmowani są wszyscy pracownicy bez względu na ich faktyczne zainteresowanie korzystaniem z takiego dobrodziejstwa, a w niektórych sytuacjach świadczenia medyczne trafiają wyłącznie do członków rodziny pracownika.

- Pomimo różnych stanów faktycznych w ostatnich kilkunastu miesiącach przeważało w interpretacjach organów podatkowych stanowisko, że wartość abonamentu medycznego opłacanego przez pracodawcę stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy - mówi Piotr Andrzejak.

Opłata zryczałtowana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mariusz Jabczyński, radca prawny, starszy prawnik w Zespole Podatkowym Kancelarii Sołtysiński Kawecki i Szlęzak wskazuje, że dla oceny, czy określone świadczenie można faktycznie uznać za przychód podatkowy, niezbędne jest odwołanie się do treści art. 11 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione, ich wartość ustala się według cen zakupu.

- W konsekwencji pracodawca powinien doliczać do podlegającego opodatkowaniu dochodu pracownika wartości świadczeń faktycznie otrzymanych przez tego pracownika, w tym także świadczeń medycznych - twierdzi nasz rozmówca.

REKLAMA

Tymczasem w umowach zawieranych przez pracodawców z dostawcami usług medycznych opłaty wielokrotnie ustalane są w formie ryczałtu określonego na podstawie liczby uprawnionych pracowników, bez względu na wartość faktycznie wykonanych w okresie rozliczeniowym świadczeń medycznych na rzecz tych pracowników. Mariusz Jabczyński tłumaczy, że taka opłata co do zasady nie ulega zmianie ani w przypadku gdy rynkowa wartość świadczeń medycznych wykonanych w danym okresie przewyższy opłatę ustaloną w umowie, ani też w sytuacji gdy w danym okresie żadne świadczenie medyczne nie zostanie wykonane.

- W rezultacie faktury wystawiane przez dostawców usług medycznych obciążają pracodawcę kwotą ustalonego ryczałtu bez możliwości identyfikacji faktycznej korzyści w formie świadczenia medycznego wykonanego na rzecz konkretnego pracownika lub członków jego rodziny - wskazuje nasz rozmówca.

Świadczenie pracownicze

Przepisy ustawy o PIT wskazują, że przychodem podatkowym pracownika są m.in. świadczenia w naturze lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia. Pojęcie świadczenia nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT. Należy zatem posiłkować się przepisami kodeksu cywilnego, które stanowią, że świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Natomiast w sytuacji, gdy opłata ponoszona przez pracodawcę jest stała, zryczałtowana i nie odzwierciedla faktycznie wykonanych usług medycznych (działania) na rzecz konkretnego pracownika, ponoszona jest zatem także za tych pracowników, którzy w danym okresie nie skorzystali ze świadczeń medycznych.

Jak wskazuje Piotr Andrzejak, osoby takie, a w skrajnym przypadku nawet wszyscy pracownicy, nie otrzymają w danym okresie żadnego świadczenia medycznego, co nie zwalnia pracodawcy z obowiązku uregulowania opłaty na rzecz dostawcy usług medycznych.

- Skoro jednak pracownik faktycznie nie otrzymuje w danym okresie żadnego świadczenia medycznego, wartość zryczałtowanej odpłatności za abonament medyczny uiszczana przez pracodawcę za takiego pracownika nie mieści się w definicji przychodu ze stosunku pracy - podkreśla Piotr Andrzejak. Wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o PIT przychodem jest bowiem wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń faktycznie otrzymanych przez pracownika lub pozostawionych do jego dyspozycji, a nie sama możliwość skorzystania ze świadczenia, która jednak nie przerodziła się w konkretne świadczenie na rzecz konkretnego pracownika.

Korzystne interpretacje

Zdaniem Mariusza Jabczyńskiego dodatkowe argumenty przemawiające za tym stanowiskiem pojawiają się w sytuacji opłacania przez pracodawcę kosztów abonamentu medycznego dla członków rodziny pracownika. W takim przypadku, nawet jeżeli dochodzi do faktycznego udzielenia świadczenia medycznego, to jego beneficjentem nie jest pracownik.

- Przypisywanie wartości abonamentu medycznego dla członka rodziny do podstawy opodatkowania pracownika musi zatem budzić zastrzeżenia na gruncie przepisów ustawy o PIT - mówi Mariusz Jabczyński.

Część organów podatkowych uznaje, że w wielu przypadkach wartość abonamentów medycznych nie powinna powiększać podstawy opodatkowania pracownika. Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 8 lipca 2004 r. (sygn. BI/005/0166/04) za przychód pracownika nie można uznać świadczeń związanych z nieobowiązkowymi świadczeniami medycznymi, o ile określenie przez pracodawcę ich wysokości przypadającej na poszczególnego pracownika nie jest możliwe. Sytuacja taka ma miejsce, gdy opłata za pakiet medyczny dla pracowników ustalana jest w sposób zryczałtowany. Stanowisko takie podzielają także m.in. Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu w postanowieniu z 30 sierpnia 2007 r. (sygn. 1473/WP/415/ 962/24/07/JK), a także Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 8 lutego 2006 r. (sygn. 1471/DPF/415-121/05/ML)

- Niestety jednak równie licznie występują interpretacje organów podatkowych wskazujące, że wartość abonamentu medycznego zwiększa podstawę opodatkowania pracownika - zauważa Mariusz Jabczyński.

Zmiana praktyki

W ocenie ekspertów szansa na ujednolicenie stanowiska organów podatkowych w zakresie opodatkowania pakietów medycznych w kierunku korzystnym dla podatników pojawiła się wraz z wydaniem 20 sierpnia 2008 r. wyroku przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. III SA/Wa 625/08). Sąd orzekł, że wartość abonamentów medycznych opłacanych przez pracodawcę nie powiększa podstawy opodatkowania pracownika ze stosunku pracy.

- Wyrok tej nie jest ostateczny i zapewne zostanie zaskarżony przez organy podatkowe. Niemniej jednak z punktu widzenia pracodawcy jako płatnika warto rozważyć wystąpienie do właściwej Izby Skarbowej z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych - podsumowuje Piotr Andrzejak.

WAŻNE

W ocenie organów podatkowych sam fakt otrzymania przez pracownika pakietu medycznego przesądza o opodatkowaniu PIT

STANOWISKO MF

W ocenie Ministerstwa Finansów opodatkowaniu PIT podlega wartość wykupionego dla pracownika pakietu usług medycznych uprawniających do skorzystania z określonych badań. O powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z konkretnej usługi medycznej, lecz samo otrzymanie przez pracownika pakietu medycznego o określonej wartości pieniężnej (odpowiedź MF na interpelację poselską nr 927).

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

•  Art. 11. ust. 2, ust 2a, art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

•  Art. 353 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA