REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile trzeba zapłacić za wydanie interpretacji indywidualnej

Dziekan-Arasimowicz Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł (poprzednio 75 zł). Opłata została obniżona nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Nadal opłatę za wydanie interpretacji podatnik powinien wpłacić najpóźniej w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłatę należy wpłacić od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

REKLAMA

REKLAMA

Opłata wnoszona jest zatem nie od wniosku, tylko od każdego przedstawionego przez podatnika odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe

Przepisy Ordynacji podatkowej nie wyjaśniają pojęć „stan faktyczny” czy „zdarzenie przyszłe”. W związku z tym ocena, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z jednym stanem faktycznym, czy z wieloma stanami faktycznymi, stanowi istotny problem. W efekcie podatnik może uiścić opłatę w zaniżonej wysokości (zamiast wielokrotności 40 zł), co w konsekwencji może doprowadzić do pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Praktyka postępowania organów podatkowych wskazuje, że odpowiadają merytorycznie na te pytania, które są opłacone, według kolejności zgłoszenia w druku, a pozostałe nie są rozpatrywane.

REKLAMA

W piśmie z 17 września 2007 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską (nr 9238), Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych powinno być odnoszone do ilości regulacji, które są przedmiotem wydania interpretacji. Jeżeli wnioskodawca przedstawi do danego zagadnienia (np. czynności sprzedaży) kilka pytań z zakresu np. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kilka pytań z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, będzie to traktowane jak dwa stany faktyczne i wniesienia takiej opłaty będzie oczekiwał organ rozpatrujący wniosek (...) W przypadku wystąpienia np. trzech odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych z zakresu trzech ustaw podatkowych, niezależnie od liczby przedstawionych pytań, wnioskodawca zobowiązany jest do zapłacenia 225 zł (od 20 września 2008 r. 120 zł - przyp. red).

Wyjaśnienie to może budzić wątpliwość, jak należy traktować akty wykonawcze (rozporządzenia) do ustaw podatkowych. Trzeba jednak uznać, że dla oceny ilości stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych nie jest istotne, czy interpretacja będzie się opierać na ustawie (np. o podatku od towarów i usług) i trzech aktach wykonawczych do tej ustawy. W takim przypadku interpretacja będzie dotyczyć tylko jednej regulacji. Opłata powinna więc wynieść 40 zł, a nie 160 zł.

Sposób wniesienia opłaty

Opłatę można uiścić w wybranej formie: możliwa jest wpłata gotówką lub na rachunek właściwego organu. W ORD-IN są do wyboru cztery konta bankowe. Każda izba skarbowa, której dyrektor został upoważniony do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów, ma własne konto. Numery kont właściwe dla poszczególnych izb skarbowych są podane na formularzu ORD-IN.

Jest to formularz, na którym należy składać wnioski o wydanie interpretacji w sprawach podatkowych.

Opłatę trzeba uiścić nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 14g § 2 w razie nieuiszczenia opłaty w tym terminie wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia, bez żadnego uprzedniego wzywania wnioskodawcy do uiszczenia opłaty. W takim przypadku organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia (art. 14g § 3), na które służy zażalenie.

Zażalenie na postanowienie strona wnosi w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. W tym zakresie art. 14g § 3 Ordynacji podatkowej odsyła do rozdziału 14 (postanowienia) i 16 (zażalenia), które należy stosować odpowiednio.

Gdy nie zgadzamy się z wydaną interpretacją

Od 1 lipca 2007 r. interpretacje podatkowe nie są zaskarżane do organów wyższego stopnia w trybie Ordynacji podatkowej (przed 1 lipca 2007 r. dla organów gmin, powiatów i województw były to samorządowe kolegia odwoławcze, a dla naczelników urzędów skarbowych - dyrektorzy izb skarbowych). W każdej wydanej interpretacji indywidualnej zawarte jest pouczenie, że stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę podatnik wnosi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA należy wnieść (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, skargę należy wnieść w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę należy złożyć za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w. ustawy) na adres izby skarbowej wyznaczonej do wydawania interpretacji indywidualnych.

Po merytorycznym rozpatrzeniu skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny może ją oddalić lub uwzględnić. Na każde z tych rozstrzygnięć podatnikowi i organowi przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zmiany, na które czekamy

Ministerstwo Finansów opracowuje projekt nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczący wydawania interpretacji podatkowych. Zgodnie z propozycjami MF uregulowana zostanie m.in. kwestia:

• braku wniesienia opłaty oraz

• uiszczenia opłaty w mniejszej wysokości (według projektu podatnik zostanie wezwany do jej wniesienia w terminie 7 dni od doręczenia wezwania; dopiero w przypadku nieuiszczenia opłaty we wskazanym terminie wniosek o wydanie interpretacji zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia).

Prace nowelizacyjne obejmują również regulacje dotyczące zwrotu niepotrzebnie uiszczonej opłaty (nadpłaconej). Może się bowiem zdarzyć, że wnioskodawca albo przez pomyłkę, albo przez przeoczenie, albo przez błędne „obliczenie” liczby stanów faktycznych czy zdarzeń przyszłych wniósł opłatę w zawyżonej wartości. Podatnikowi będzie się należał zwrot opłaty również wtedy, gdy organy podatkowe odmawiają rozpatrzenia:

• wniosku o interpretację przepisów „niepodatkowych” lub

• wniosku wniesionego do izby skarbowej zamiast do wójta czy prezydenta miasta.

Sprawa zwrotu opłaty nie została dotąd wprost uregulowana w przepisach, choć w praktyce zwrot jest dokonywany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej o nadpłacie podatku. W projekcie Ministerstwo Finansów optuje za przekazywaniem wnioskodawcy nienależnie uiszczonej opłaty w terminie 7 dni od wydania interpretacji lub innego aktu kończącego postępowanie przed danym organem. Prace nad wprowadzeniem zmian w Ordynacji podatkowej nadal trwają. Planowany termin wejścia w życie zmian to 1 stycznia 2009 r.

• art. 14f § 1 i 2, art. 14g § 2 i 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 47, art. 52 § 3, art. 53 § 2, art. 54 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1650

Agnieszka Dziekan-Arasimowicz

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA