REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile trzeba zapłacić za wydanie interpretacji indywidualnej

Dziekan-Arasimowicz Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł (poprzednio 75 zł). Opłata została obniżona nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Nadal opłatę za wydanie interpretacji podatnik powinien wpłacić najpóźniej w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłatę należy wpłacić od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

REKLAMA

REKLAMA

Opłata wnoszona jest zatem nie od wniosku, tylko od każdego przedstawionego przez podatnika odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe

Przepisy Ordynacji podatkowej nie wyjaśniają pojęć „stan faktyczny” czy „zdarzenie przyszłe”. W związku z tym ocena, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z jednym stanem faktycznym, czy z wieloma stanami faktycznymi, stanowi istotny problem. W efekcie podatnik może uiścić opłatę w zaniżonej wysokości (zamiast wielokrotności 40 zł), co w konsekwencji może doprowadzić do pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Praktyka postępowania organów podatkowych wskazuje, że odpowiadają merytorycznie na te pytania, które są opłacone, według kolejności zgłoszenia w druku, a pozostałe nie są rozpatrywane.

REKLAMA

W piśmie z 17 września 2007 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską (nr 9238), Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych powinno być odnoszone do ilości regulacji, które są przedmiotem wydania interpretacji. Jeżeli wnioskodawca przedstawi do danego zagadnienia (np. czynności sprzedaży) kilka pytań z zakresu np. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kilka pytań z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, będzie to traktowane jak dwa stany faktyczne i wniesienia takiej opłaty będzie oczekiwał organ rozpatrujący wniosek (...) W przypadku wystąpienia np. trzech odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych z zakresu trzech ustaw podatkowych, niezależnie od liczby przedstawionych pytań, wnioskodawca zobowiązany jest do zapłacenia 225 zł (od 20 września 2008 r. 120 zł - przyp. red).

Wyjaśnienie to może budzić wątpliwość, jak należy traktować akty wykonawcze (rozporządzenia) do ustaw podatkowych. Trzeba jednak uznać, że dla oceny ilości stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych nie jest istotne, czy interpretacja będzie się opierać na ustawie (np. o podatku od towarów i usług) i trzech aktach wykonawczych do tej ustawy. W takim przypadku interpretacja będzie dotyczyć tylko jednej regulacji. Opłata powinna więc wynieść 40 zł, a nie 160 zł.

Sposób wniesienia opłaty

Opłatę można uiścić w wybranej formie: możliwa jest wpłata gotówką lub na rachunek właściwego organu. W ORD-IN są do wyboru cztery konta bankowe. Każda izba skarbowa, której dyrektor został upoważniony do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów, ma własne konto. Numery kont właściwe dla poszczególnych izb skarbowych są podane na formularzu ORD-IN.

Jest to formularz, na którym należy składać wnioski o wydanie interpretacji w sprawach podatkowych.

Opłatę trzeba uiścić nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 14g § 2 w razie nieuiszczenia opłaty w tym terminie wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia, bez żadnego uprzedniego wzywania wnioskodawcy do uiszczenia opłaty. W takim przypadku organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia (art. 14g § 3), na które służy zażalenie.

Zażalenie na postanowienie strona wnosi w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. W tym zakresie art. 14g § 3 Ordynacji podatkowej odsyła do rozdziału 14 (postanowienia) i 16 (zażalenia), które należy stosować odpowiednio.

Gdy nie zgadzamy się z wydaną interpretacją

Od 1 lipca 2007 r. interpretacje podatkowe nie są zaskarżane do organów wyższego stopnia w trybie Ordynacji podatkowej (przed 1 lipca 2007 r. dla organów gmin, powiatów i województw były to samorządowe kolegia odwoławcze, a dla naczelników urzędów skarbowych - dyrektorzy izb skarbowych). W każdej wydanej interpretacji indywidualnej zawarte jest pouczenie, że stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę podatnik wnosi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA należy wnieść (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, skargę należy wnieść w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę należy złożyć za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w. ustawy) na adres izby skarbowej wyznaczonej do wydawania interpretacji indywidualnych.

Po merytorycznym rozpatrzeniu skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny może ją oddalić lub uwzględnić. Na każde z tych rozstrzygnięć podatnikowi i organowi przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zmiany, na które czekamy

Ministerstwo Finansów opracowuje projekt nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczący wydawania interpretacji podatkowych. Zgodnie z propozycjami MF uregulowana zostanie m.in. kwestia:

• braku wniesienia opłaty oraz

• uiszczenia opłaty w mniejszej wysokości (według projektu podatnik zostanie wezwany do jej wniesienia w terminie 7 dni od doręczenia wezwania; dopiero w przypadku nieuiszczenia opłaty we wskazanym terminie wniosek o wydanie interpretacji zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia).

Prace nowelizacyjne obejmują również regulacje dotyczące zwrotu niepotrzebnie uiszczonej opłaty (nadpłaconej). Może się bowiem zdarzyć, że wnioskodawca albo przez pomyłkę, albo przez przeoczenie, albo przez błędne „obliczenie” liczby stanów faktycznych czy zdarzeń przyszłych wniósł opłatę w zawyżonej wartości. Podatnikowi będzie się należał zwrot opłaty również wtedy, gdy organy podatkowe odmawiają rozpatrzenia:

• wniosku o interpretację przepisów „niepodatkowych” lub

• wniosku wniesionego do izby skarbowej zamiast do wójta czy prezydenta miasta.

Sprawa zwrotu opłaty nie została dotąd wprost uregulowana w przepisach, choć w praktyce zwrot jest dokonywany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej o nadpłacie podatku. W projekcie Ministerstwo Finansów optuje za przekazywaniem wnioskodawcy nienależnie uiszczonej opłaty w terminie 7 dni od wydania interpretacji lub innego aktu kończącego postępowanie przed danym organem. Prace nad wprowadzeniem zmian w Ordynacji podatkowej nadal trwają. Planowany termin wejścia w życie zmian to 1 stycznia 2009 r.

• art. 14f § 1 i 2, art. 14g § 2 i 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 47, art. 52 § 3, art. 53 § 2, art. 54 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1650

Agnieszka Dziekan-Arasimowicz

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA