REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile trzeba zapłacić za wydanie interpretacji indywidualnej

Dziekan-Arasimowicz Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł (poprzednio 75 zł). Opłata została obniżona nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Nadal opłatę za wydanie interpretacji podatnik powinien wpłacić najpóźniej w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłatę należy wpłacić od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

REKLAMA

REKLAMA

Opłata wnoszona jest zatem nie od wniosku, tylko od każdego przedstawionego przez podatnika odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe

Przepisy Ordynacji podatkowej nie wyjaśniają pojęć „stan faktyczny” czy „zdarzenie przyszłe”. W związku z tym ocena, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z jednym stanem faktycznym, czy z wieloma stanami faktycznymi, stanowi istotny problem. W efekcie podatnik może uiścić opłatę w zaniżonej wysokości (zamiast wielokrotności 40 zł), co w konsekwencji może doprowadzić do pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Praktyka postępowania organów podatkowych wskazuje, że odpowiadają merytorycznie na te pytania, które są opłacone, według kolejności zgłoszenia w druku, a pozostałe nie są rozpatrywane.

REKLAMA

W piśmie z 17 września 2007 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską (nr 9238), Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych powinno być odnoszone do ilości regulacji, które są przedmiotem wydania interpretacji. Jeżeli wnioskodawca przedstawi do danego zagadnienia (np. czynności sprzedaży) kilka pytań z zakresu np. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kilka pytań z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, będzie to traktowane jak dwa stany faktyczne i wniesienia takiej opłaty będzie oczekiwał organ rozpatrujący wniosek (...) W przypadku wystąpienia np. trzech odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych z zakresu trzech ustaw podatkowych, niezależnie od liczby przedstawionych pytań, wnioskodawca zobowiązany jest do zapłacenia 225 zł (od 20 września 2008 r. 120 zł - przyp. red).

Wyjaśnienie to może budzić wątpliwość, jak należy traktować akty wykonawcze (rozporządzenia) do ustaw podatkowych. Trzeba jednak uznać, że dla oceny ilości stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych nie jest istotne, czy interpretacja będzie się opierać na ustawie (np. o podatku od towarów i usług) i trzech aktach wykonawczych do tej ustawy. W takim przypadku interpretacja będzie dotyczyć tylko jednej regulacji. Opłata powinna więc wynieść 40 zł, a nie 160 zł.

Sposób wniesienia opłaty

Opłatę można uiścić w wybranej formie: możliwa jest wpłata gotówką lub na rachunek właściwego organu. W ORD-IN są do wyboru cztery konta bankowe. Każda izba skarbowa, której dyrektor został upoważniony do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów, ma własne konto. Numery kont właściwe dla poszczególnych izb skarbowych są podane na formularzu ORD-IN.

Jest to formularz, na którym należy składać wnioski o wydanie interpretacji w sprawach podatkowych.

Opłatę trzeba uiścić nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 14g § 2 w razie nieuiszczenia opłaty w tym terminie wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia, bez żadnego uprzedniego wzywania wnioskodawcy do uiszczenia opłaty. W takim przypadku organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia (art. 14g § 3), na które służy zażalenie.

Zażalenie na postanowienie strona wnosi w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. W tym zakresie art. 14g § 3 Ordynacji podatkowej odsyła do rozdziału 14 (postanowienia) i 16 (zażalenia), które należy stosować odpowiednio.

Gdy nie zgadzamy się z wydaną interpretacją

Od 1 lipca 2007 r. interpretacje podatkowe nie są zaskarżane do organów wyższego stopnia w trybie Ordynacji podatkowej (przed 1 lipca 2007 r. dla organów gmin, powiatów i województw były to samorządowe kolegia odwoławcze, a dla naczelników urzędów skarbowych - dyrektorzy izb skarbowych). W każdej wydanej interpretacji indywidualnej zawarte jest pouczenie, że stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę podatnik wnosi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA należy wnieść (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, skargę należy wnieść w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę należy złożyć za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w. ustawy) na adres izby skarbowej wyznaczonej do wydawania interpretacji indywidualnych.

Po merytorycznym rozpatrzeniu skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny może ją oddalić lub uwzględnić. Na każde z tych rozstrzygnięć podatnikowi i organowi przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zmiany, na które czekamy

Ministerstwo Finansów opracowuje projekt nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczący wydawania interpretacji podatkowych. Zgodnie z propozycjami MF uregulowana zostanie m.in. kwestia:

• braku wniesienia opłaty oraz

• uiszczenia opłaty w mniejszej wysokości (według projektu podatnik zostanie wezwany do jej wniesienia w terminie 7 dni od doręczenia wezwania; dopiero w przypadku nieuiszczenia opłaty we wskazanym terminie wniosek o wydanie interpretacji zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia).

Prace nowelizacyjne obejmują również regulacje dotyczące zwrotu niepotrzebnie uiszczonej opłaty (nadpłaconej). Może się bowiem zdarzyć, że wnioskodawca albo przez pomyłkę, albo przez przeoczenie, albo przez błędne „obliczenie” liczby stanów faktycznych czy zdarzeń przyszłych wniósł opłatę w zawyżonej wartości. Podatnikowi będzie się należał zwrot opłaty również wtedy, gdy organy podatkowe odmawiają rozpatrzenia:

• wniosku o interpretację przepisów „niepodatkowych” lub

• wniosku wniesionego do izby skarbowej zamiast do wójta czy prezydenta miasta.

Sprawa zwrotu opłaty nie została dotąd wprost uregulowana w przepisach, choć w praktyce zwrot jest dokonywany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej o nadpłacie podatku. W projekcie Ministerstwo Finansów optuje za przekazywaniem wnioskodawcy nienależnie uiszczonej opłaty w terminie 7 dni od wydania interpretacji lub innego aktu kończącego postępowanie przed danym organem. Prace nad wprowadzeniem zmian w Ordynacji podatkowej nadal trwają. Planowany termin wejścia w życie zmian to 1 stycznia 2009 r.

• art. 14f § 1 i 2, art. 14g § 2 i 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 47, art. 52 § 3, art. 53 § 2, art. 54 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. Nr 153, poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 221, poz. 1650

Agnieszka Dziekan-Arasimowicz

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA