REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując maszynę od przedsiębiorcy, można odpowiadać za jego zobowiązania podatkowe

Ewa Ciechanowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupując od przedsiębiorcy niektóre składniki majątku związane z prowadzeniem przez niego działalności gospodarczej, możemy narazić się na odpowiedzialność za jego zobowiązania podatkowe. Aby tego uniknąć, warto pozyskać informacje o zaległościach podatkowych sprzedającego.

Nabywca składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, np. maszyny lub samochodu, którego wartość w dniu sprzedaży przekracza 16,1 tys. zł, odpowiada całym swoim majątkiem, solidarnie ze sprzedającym przedsiębiorcą, za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność ta ograniczona jest do wartości nabytego składnika majątku. Do składników majątku związanego z prowadzoną działalnością zalicza się aktywa trwałe, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność kupującego nie ogranicza się jedynie do zaległości podatkowych, ale obejmuje także odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych, koszty postępowania egzekucyjnego oraz niezwrócone w terminie zaliczki naliczonego VAT, a także oprocentowanie tych zaliczek. Wyjątek stanowią odsetki i oprocentowanie powstałe po dniu nabycia. Odpowiedzialność ta nie obejmuje natomiast podatków niepobranych oraz pobranych, lecz niewpłaconych przez płatnika lub inkasenta. Wymienione ograniczenia nie mają zastosowania wówczas, gdy nabywcą składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą jest małżonek przedsiębiorcy lub osoba uznawana za członka jego rodziny.

Przepisy Ordynacji podatkowej dają działającemu w dobrej wierze nabywcy możliwość uniknięcia odpowiedzialności podatkowej. Może on bowiem przed dokonaniem transakcji uzyskać informacje o ewentualnych zaległościach podatkowych sprzedającego, związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nabywający może za zgodą sprzedającego wystąpić do organów podatkowych właściwych miejscowo dla zbywającego o wydanie zaświadczenia o wysokości jego zaległości podatkowych. W zaświadczeniu tym organ podatkowy wykazuje wysokość zaległości podatkowych sprzedającego przedsiębiorcy na dzień wydania zaświadczenia.

Kupujący nie ponosi odpowiedzialności za zaległości podatkowe, które nie zostały wykazane w zaświadczeniu. Odpowiada jednak za zaległości podatkowe powstałe po dniu wydania zaświadczenia, a przed dniem zbycia składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością podatkową, jeśli od dnia wydania zaświadczenia do dnia sprzedaży upłynęły trzy dni.

REKLAMA

Warto dodać, że rząd pracuje obecnie nad projektem zmian w Ordynacji podatkowej, które uwolnią kupującego składniki majątku związanego z działalnością gospodarczą od odpowiedzialności za zaległe zobowiazania podatkowe przedsiębiorcy. Zmiany te zaczęłyby obowiązywać od nowego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JAK TO ZROBIĆ...

Odpowiedzialność podatkowa po zakupie maszyny

PROBLEM: Do wykonania zlecenia moja firma potrzebowała wysoko specjalistycznej maszyny budowlanej. Kupiłem ją od znajomego przedsiębiorcy za 24 tys. zł. Teraz dowiedziałem się, że ma on niezapłacone podatki, m.in. podatek dochodowy i rolny. Czy będę odpowiadał za jego długi?

ROZWIĄZANIE: Kupujący maszynę budowlaną może odpowiadać za zaległości podatkowe sprzedającego, ale tylko do wartości zakupionej maszyny i tylko z tytułu podatku dochodowego (zakładamy, że podatek rolny nie był związany z działalnością gospodarczą), jeśli powstały one przed dniem nabycia. Organ podatkowy będzie jednak mógł ściągnąć należność z całego majątku kupującego, np. z rachunku bankowego, a nie tylko zakupionej maszyny.

EWA CIECHANOWSKA

ewa.ciechanowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA