REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując maszynę od przedsiębiorcy, można odpowiadać za jego zobowiązania podatkowe

Ewa Ciechanowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupując od przedsiębiorcy niektóre składniki majątku związane z prowadzeniem przez niego działalności gospodarczej, możemy narazić się na odpowiedzialność za jego zobowiązania podatkowe. Aby tego uniknąć, warto pozyskać informacje o zaległościach podatkowych sprzedającego.

REKLAMA

Nabywca składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, np. maszyny lub samochodu, którego wartość w dniu sprzedaży przekracza 16,1 tys. zł, odpowiada całym swoim majątkiem, solidarnie ze sprzedającym przedsiębiorcą, za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność ta ograniczona jest do wartości nabytego składnika majątku. Do składników majątku związanego z prowadzoną działalnością zalicza się aktywa trwałe, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych.

REKLAMA

Odpowiedzialność kupującego nie ogranicza się jedynie do zaległości podatkowych, ale obejmuje także odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych, koszty postępowania egzekucyjnego oraz niezwrócone w terminie zaliczki naliczonego VAT, a także oprocentowanie tych zaliczek. Wyjątek stanowią odsetki i oprocentowanie powstałe po dniu nabycia. Odpowiedzialność ta nie obejmuje natomiast podatków niepobranych oraz pobranych, lecz niewpłaconych przez płatnika lub inkasenta. Wymienione ograniczenia nie mają zastosowania wówczas, gdy nabywcą składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą jest małżonek przedsiębiorcy lub osoba uznawana za członka jego rodziny.

REKLAMA

Przepisy Ordynacji podatkowej dają działającemu w dobrej wierze nabywcy możliwość uniknięcia odpowiedzialności podatkowej. Może on bowiem przed dokonaniem transakcji uzyskać informacje o ewentualnych zaległościach podatkowych sprzedającego, związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nabywający może za zgodą sprzedającego wystąpić do organów podatkowych właściwych miejscowo dla zbywającego o wydanie zaświadczenia o wysokości jego zaległości podatkowych. W zaświadczeniu tym organ podatkowy wykazuje wysokość zaległości podatkowych sprzedającego przedsiębiorcy na dzień wydania zaświadczenia.

Kupujący nie ponosi odpowiedzialności za zaległości podatkowe, które nie zostały wykazane w zaświadczeniu. Odpowiada jednak za zaległości podatkowe powstałe po dniu wydania zaświadczenia, a przed dniem zbycia składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością podatkową, jeśli od dnia wydania zaświadczenia do dnia sprzedaży upłynęły trzy dni.

Warto dodać, że rząd pracuje obecnie nad projektem zmian w Ordynacji podatkowej, które uwolnią kupującego składniki majątku związanego z działalnością gospodarczą od odpowiedzialności za zaległe zobowiazania podatkowe przedsiębiorcy. Zmiany te zaczęłyby obowiązywać od nowego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JAK TO ZROBIĆ...

Odpowiedzialność podatkowa po zakupie maszyny

PROBLEM: Do wykonania zlecenia moja firma potrzebowała wysoko specjalistycznej maszyny budowlanej. Kupiłem ją od znajomego przedsiębiorcy za 24 tys. zł. Teraz dowiedziałem się, że ma on niezapłacone podatki, m.in. podatek dochodowy i rolny. Czy będę odpowiadał za jego długi?

ROZWIĄZANIE: Kupujący maszynę budowlaną może odpowiadać za zaległości podatkowe sprzedającego, ale tylko do wartości zakupionej maszyny i tylko z tytułu podatku dochodowego (zakładamy, że podatek rolny nie był związany z działalnością gospodarczą), jeśli powstały one przed dniem nabycia. Organ podatkowy będzie jednak mógł ściągnąć należność z całego majątku kupującego, np. z rachunku bankowego, a nie tylko zakupionej maszyny.

EWA CIECHANOWSKA

ewa.ciechanowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA