Jak rozliczać koszty najmu auta
REKLAMA
REKLAMA
Sytuację taką reguluje art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, nie uważa się za koszy uzyskania przychodów poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, który nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu. Z uwagi na fakt, iż samochód osobowy najęty przez przedsiębiorcę nie stanowi jego środka trwałego, wysokość wydatków zaliczanych w koszty podatkowe, ponoszonych w związku z używaniem takiego samochodu, powinna być określona w sposób opisany w powyższym przepisie.
REKLAMA
Jaka jest procedura ustalania kwoty wydatków stanowiących koszty podatkowe dla potrzeb zastosowania powyższego przepisu?
REKLAMA
Celem ustalenia faktycznego przebiegu samochodu osobowego dla zastosowania powołanego wyżej art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik (przedsiębiorca) ma obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki). W przypadku braku ewidencji, wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu używania takiego samochodu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Przebieg pojazdu powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Zgodnie z przepisami, ewidencja ma być prowadzona przez osobę faktycznie używającą danego samochodu.
REKLAMA
Stosownie do art. 23 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (przedsiębiorcy) i jego dane.
Wyjaśnijmy zatem, gdzie można znaleźć wspomniane stawki przebiegu pojazdu służące do ustalenia wysokości odliczalnych wydatków na samochód używany na podstawie umowy najmu. Otóż stawki, o których mowa we wspomnianym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Zgodnie z par. 2 tego rozporządzenia, stawki mające zastosowanie do samochodów osobowych wynoszą: 0,5214 zł - w przypadku samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc. oraz 0,8358 zł - w przypadku samochodów o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc.
Czy istnieją jakieś szczególne regulacje podatkowe obowiązujące w przypadku, gdy pracodawca korzysta z samochodu wynajętego mu przez pracownika?
W przypadku korzystania przez przedsiębiorcę z samochodu osobowego wynajętego przez pracownika, co do zasady, zastosowanie będą mieć wyżej opisane reguły w zakresie odliczania wydatków ponoszonych przez pracodawcę w związku z takim samochodem.
Niemniej jednak, należy zwrócić uwagę, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 23 ust. 1 pkt 36 zawiera szczegółowe uregulowanie sytuacji, w której to pracownik sam korzysta z własnego samochodu dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzonej przez pracodawcę. Sytuacja taka dość często występuje na przykład w zawodzie przedstawiciela handlowego. Niektóre firmy, zamiast zapewniać przedstawicielowi samochód służbowy, wymagają od pracowników wykorzystywania przez nich własnych samochodów, oczywiście za zwrotem ponoszonych z tego tytułu kosztów. Dość częsta jest również sytuacja, w której pracownik wykorzystuje własny samochód jako środek transportu dla celów odbycia określonej podróży służbowej.
Jakie są zatem zasady zaliczania w koszty podatkowe wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów dla potrzeb działalności pracodawcy?
Zgodnie z wyżej wspomnianym przepisem, do kosztów uzyskania przychodów danego podatnika (pracodawcy) nie zalicza się wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności:
• w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
• w jazdach lokalnych - w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Wyjaśnijmy obecnie, w jaki sposób dokonuje się ustalenia powyższych wydatków zaliczanych do kosztów podatkowych w omawianym przypadku. Otóż zwrot kosztów na rzecz pracownika następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej pomiędzy pracodawcą i pracownikiem, o używanie przez pracownika samochodu do celów służbowych. Warunki tej umowy powinny odpowiadać przepisom wyżej wskazanego rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Należy przy tym zaznaczyć, iż rozporządzenie to reguluje jedynie zasady zwrotu wydatków na rzecz pracowników z tytułu używania samochodów w jazdach lokalnych.
Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, pracodawca pokrywa koszty używania pojazdów do celów służbowych przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu. Jak wyżej wskazano, stawki te, w przypadku samochodu osobowego, nie mogą być jednak wyższe niż 0,5214 zł - w przypadku samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc. oraz 0,8358 zł - w przypadku samochodów o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc.
Pracodawca ustala miesięczny limit kilometrów na jazdy lokalne. W zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, w których pracownik jest zatrudniony, limit ten, co do zasady, nie może przekroczyć: 300 km - w przypadku liczby mieszkańców do 100 tys., 500 km - w przypadku liczby mieszkańców ponad 100 tys. do 500 tys. oraz 700 km - w przypadku liczby mieszkańców ponad 500 tys.
Zwrot kosztów używania samochodu osobowego do celów służbowych następuje w formie miesięcznego ryczałtu obliczonego jako iloczyn wyżej wskazanej odpowiedniej stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne.
Zgodnie z powołanym wyżej art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ryczałt ustalony w powyższy sposób i zwracany przez pracodawcę pracownikowi z tytułu używania samochodu w jazdach lokalnych, stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu, natomiast kwoty zwracane pracownikowi ponad wskazany ryczałt zostają wyłączone z kosztów podatkowych.
Powyższe zasady dotyczą zwrotu wydatków w jazdach lokalnych. A jakie są zasady zwrotu kosztów z tytułu używania przez pracownika samochodu osobowego w jazdach zamiejscowych?
Jeżeli chodzi o używanie takich pojazdów do celów służbowych w jazdach zamiejscowych, tj. poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika, to zasady zwrotu należności pracownikowi w takiej sytuacji uregulowane są w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Zgodnie z par. 5 ust. 3 tego rozporządzenia, w przypadku odbywania przez pracownika podróży służbowej własnym samochodem osobowym, pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu, która określona została w komentowanym wyżej rozporządzeniu ministra infrastruktury.
Kwota zwrotu ustalona w powyższy sposób stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów. Należy jednak zaznaczyć, iż również w tym przypadku warunkiem koniecznym zaliczenia przez pracodawcę przedmiotowego zwrotu w koszty podatkowe jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, zgodnie z zasadami wyżej opisanymi.
Jakie reguły obowiązują w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z używaniem samochodów, które nie są zaliczane do środków trwałych przedsiębiorcy?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera dwa szczegółowe przepisy odnoszące się do tego typu sytuacji. Pierwszy z tych przepisów dotyczy przypadku, w którym pracownicy danego przedsiębiorcy wykorzystują swoje samochody dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzonej przez pracodawcę. Sytuacja taka dość często występuje na przykład w zawodzie przedstawiciela handlowego. Niektóre firmy, zamiast zapewniać przedstawicielowi samochód służbowy, wymagają od pracowników wykorzystywania przez nich własnych samochodów, oczywiście za zwrotem ponoszonych z tego tytułu kosztów. Dość częsta jest również sytuacja, w której pracownik wykorzystuje własny samochód jako środek transportu dla celów odbycia określonej podróży służbowej. Sytuacja tego typu dotyczy art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z tym przepisem, do kosztów uzyskania przychodów danego podatnika (przedsiębiorcy) nie zalicza się wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności:
• w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
• w jazdach lokalnych - w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu
- określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Zbigniew Marczyk
radca prawny, Kancelaria Lovells
Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI
REKLAMA
REKLAMA