REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie w księdze kosztów ubezpieczenia budynku i samochodu

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową, koszty ubezpieczenia budynku i samochodu obejmujące dwa lata podatkowe powinny zostać proporcjonalnie przypisane do poszczególnych lat.

REKLAMA

Ewidencjonowanie kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (p.k.p.r.) odbywa się albo na zasadach podobnych do tych, które są stosowane przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czyli metodą memoriałową, albo na zasadach uproszczonych, czyli metodą kasową.

Jeżeli podatnik stosuje metodę memoriałową, w pierwszej kolejności musi rozstrzygnąć, czy poniesiony przez niego wydatek jest kosztem bezpośrednio czy pośrednio związanym z przychodami.

REKLAMA

Koszty ubezpieczenia majątku firmowego (budynku, samochodu) to koszty pośrednie działalności. Co do zasady, koszty tego rodzaju ujmujemy w dacie poniesienia kosztu, a więc wystawienia faktury albo innego dowodu, na podstawie którego dokonujemy zapisu. Zasada ta nie dotyczy jednak kosztów pośrednich, które odnoszą się do okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego. Należy podkreślić, że nie chodzi w tym przypadku o okres dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy, tylko o okres, który częściowo przypada na jeden rok podatkowy, a częściowo na drugi. Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i co do których nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Jednymi z najpopularniejszych kosztów pośrednich są koszty ubezpieczenia. Obejmują najczęściej okres co najmniej 12 miesięcy, tym samym przypadają na dwa różne lata podatkowe. Jeżeli więc polisa ubezpieczeniowa obejmuje okres np. 5 miesięcy w 2008 r. i 7 miesięcy w 2009 r., to stosując metodę memoriałową, podatnik w takiej proporcji przypisze koszty do lat 2008 i 2009.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy wybrali kasową metodę rozliczania kosztów, ujmują je w dacie ich poniesienia. Jest nią dzień wystawienia faktury (rachunku) albo innego dowodu, na podstawie którego są dokonywane zapisy w p.k.p.r. W przypadku kosztów ubezpieczenia takim dokumentem jest polisa. W związku z tym w przypadku stosowania metody kasowej datą, pod którą należy ująć koszt ubezpieczenia majątku firmowego (np. budynku, samochodu), będzie data wystawienia polisy. Nie ma tutaj żadnego znaczenia, kiedy faktycznie składka ubezpieczeniowa zostanie opłacona - jednorazowo czy w ratach, oraz jakiego okresu dotyczy ubezpieczenie. Liczy się wyłącznie data wystawienia polisy. Wobec tego przy zastosowaniu metody kasowej koszty ubezpieczenia, nawet te obejmujące kilka lat podatkowych, będą podlegały ujęciu w p.k.p.r. jednorazowo.

PRZYKŁAD

Firma „X” ubezpieczyła nieruchomość na okres pół roku. Koszt ubezpieczenia wyniósł 1200 zł. Okres ubezpieczenia obejmuje miesiące od grudnia 2007 do maja 2008 r. Przy stosowaniu przez firmę „X” metody kasowej koszty ubezpieczenia w całości obciążyły rok 2007.

Wyciąg z księgi za grudzień 2007 r.

W przypadku stosowania metody memoriałowej koszty ubezpieczenia powinny zostać podzielone w stosunku 1/6 do 5/6, gdzie 1/6 kosztów ubezpieczenia zostanie zaliczona do kosztów 2007 r., a 5/6 do kosztów 2008 r.

Wyciąg z księgi za grudzień 2007 r.

Wyciąg z księgi za styczeń 2008 r.

Sposób dokonania proporcjonalnego podziału kosztów na lata podatkowe zależy od tego, na jakie największe jednostki czasu można podzielić dany rodzaj kosztu. Jeżeli więc:

1) koszt będzie obejmował pełne lata podatkowe, np. koncesja na 5 lat od stycznia 2008 r. do grudnia 2012 r., to koszt podzielimy przez 5 lat,

2) koszt będzie obejmował okres dający się podzielić na miesiące, np. ubezpieczenie na okres od 1 kwietnia 2008 do 31 marca 2009 r., to koszt podzielimy na 12 miesięcy,

3) koszt będzie obejmował okres rozpoczynający się w trakcie miesiąca, np. ubezpieczenie na okres od 15 kwietnia 2008 do 14 kwietnia 2009 r., to koszt ten będziemy musieli podzielić na dni.

Niezależnie od tego, jak dokładnie musimy podzielić koszt, ujęcie w p.k.p.r. wartości przypadających na poszczególne lata podatkowe może nastąpić jednorazowo, bez potrzeby dzielenia na jeszcze mniejsze okresy rozliczeniowe, np. na miesiące.

PRZYKŁAD

Firma „ABC”, prowadząca p.k.p.r., rozlicza koszty metodą memoriałową. Firma „ABC” zawarła umowę ubezpieczenia samochodu na okres od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. o wartości 2850 zł. Koszt został podzielony przez 12 miesięcy, jakie obejmuje ubezpieczenie, tj. 2850 : 12 = 237,50 zł. W dacie wystawienia polisy (zawarcia umowy ubezpieczenia) - w kwietniu 2008 r. - do kosztów zaliczyła 2137,50 zł (237,50 x 9 miesięcy), natomiast w styczniu 2009 r. do kosztów zaliczyła kwotę przypadającą na 2009 r., czyli 712,50 zł (237,50 x 3 miesiące).

Wyciąg z księgi za kwiecień 2008 r.

Wyciąg z księgi za styczeń 2009 r.

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Podstawa prawna:

• art. 22 ust. 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA