REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy płacić podatek od nieruchomości

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sp. z o.o. kupiła od gminy niezabudowaną działkę budowlaną. Czy powinna od niej płacić podatek od nieruchomości, skoro grunt nie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej? Jeżeli jest konieczność płacenia podatku od nieruchomości, to czy w związku z zakupem omawianej działki w połowie miesiąca powinniśmy naliczyć podatek za połowę miesiąca, w którym działka została kupiona, czy tylko za pełne miesiące?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Tak, dla powstania obowiązku w podatku od nieruchomości wystarczy sam fakt bycia właścicielem gruntu. Ponieważ właścicielem jest przedsiębiorca, podatek ten należy ustalić według stawki właściwej dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu pojawienia się okoliczności, z których ten obowiązek wynika. Nie muszą zatem płacić Państwo podatku za połowę miesiąca, w którym działka została kupiona.

uzasadnienie

Podatnikami podatku od nieruchomości są m.in. osoby prawne, które są właścicielami lub samoistnymi posiadaczami nieruchomości lub obiektów budowlanych (art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: ustawy). Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. grunty (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy). Grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to grunty będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Wyjątkiem są budynki mieszkalne oraz grunty związane z tymi budynkami, grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki retencyjne lub elektrownie wodne (art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy).

REKLAMA

Przedstawione przepisy oznaczają, że z chwilą nabycia gruntu spółka stała się podatnikiem podatku od nieruchomości. Co więcej, ponieważ jest przedsiębiorcą, będzie zobowiązana do płacenia podatku według najwyższych stawek. Fakt, że na działce spółka nie prowadzi działalności, nie ma tu znaczenia. Na uniknięcie opodatkowania wyższymi stawkami pozwalałaby jedynie sytuacja, w której grunt nie nadawałby się do wykorzystania ze względów technicznych. Na ten temat pisaliśmy w ostatnim numerze Mk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odrębną kwestią jest ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego, czyli chwili, od której należy zacząć liczyć podatek od nieruchomości. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje, co do zasady, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu pojawienia się okoliczności, z których ten obowiązek wynika (art. 6 ust. 1 ustawy). W tym przypadku okolicznością jest nabycie przez spółkę gruntu. Jeżeli zatem, na przykład, grunt został nabyty 5 marca, to obowiązek podatkowy powstaje 1 kwietnia. Za 25 dni marca nabywca gruntu w naszym przykładzie nie musi uiszczać podatku. Powinien to natomiast zrobić zbywca gruntu, ponieważ obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, „w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek” (art. 6 ust. 4 ustawy). Warto jeszcze dodać, że spółka powinna skorygować swoją deklarację na podatek od nieruchomości o nabyty grunt w terminie 14 dni od transakcji (art. 6 ust. 9 ustawy).

• art. 1a i 6 ustawy z 12 stycznia 1999 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 9, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Organizacja to nie maszyna

Rozmowa z dr. Simonem Westernem, CEO i Founderem The Eco-Leadership Institute, o tym, dlaczego tradycyjne modele przywództwa przestają działać.

REKLAMA

Zanim zapłacisz chińskiemu dostawcy. Jak sprawdzić, czy to firma, za którą się podaje

Według danych GUS w pierwszych jedenastu miesiącach 2025 r. Chiny odpowiadały za 15,5 proc. polskiego importu. Polskiego kontrahenta przed przelewem można sprawdzić na białej liście podatników VAT, m.in. potwierdzając jego status VAT i numer rachunku bankowego. Dla dostawcy z Chin takiej listy nie ma, ale chiński rejestr przedsiębiorstw jest publiczny i pozwala ustalić, z kim naprawdę zawieramy umowę.

1 października ważna data dla przedsiębiorców. Wchodzą obowiązkowe e-Doręczenia

Od 1 października br. e-Doręczenia są obowiązkowe dla firm zarejestrowanych w CEiDG przed 2025 rokiem. Oznacza to, że z systemu muszą już korzystać wszyscy przedsiębiorcy.

Konsultacje poprawiły projekt, ale nie zastąpią roli ustawowego przeglądu fundacji rodzinnej [Komentarz]

Ministerstwo Finansów opublikowało raport z konsultacji publicznych dotyczących projektu zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych. Lektura dokumentu pokazuje, że część uwag środowiska skupionego wokół firm rodzinnych została uwzględniona albo przynajmniej wpłynęła na złagodzenie pierwotnych propozycji. To dobra wiadomość. Projekt po konsultacjach jest w kilku miejscach bardziej racjonalny niż jego pierwotna wersja.

Darmowe zwroty w sklepach internetowych obciążeniem dla firm - obsługa jednej paczki zwrotnej kosztuje sprzedawców średnio od 10 do 15 zł

Czy darmowe zwroty w sklepach internetowych to przewaga konkurencyjna, a może obciążenie dla firm? Obsługa tylko jednej paczki zwrotnej kosztuje sprzedawców średnio od 10 do 15 zł, co przy większej skali zamówień staje się odczuwalnym obciążeniem dla marży.

REKLAMA

Dopiero od dziś, 01.10.2026 prawdziwa rewolucja w e-doręczeniach dla firm. Kiedy nawet nieodebrane pismo uznane za doręczone

Od 1 października 2026 przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed 1 stycznia 2025 r. będą musieli posiadać aktywny adres do e-Doręczeń. Dla firm oznacza to jednak coś więcej niż uruchomienie kolejnej elektronicznej skrzynki. Pismo przesłane przez urząd może zostać uznane za skutecznie doręczone po 14 dniach, nawet jeśli nikt go nie otworzy.

E-licytacje nieruchomości i ruchomości. Co to oznacza dla wierzycieli i dłużników?

Egzekucja coraz wyraźniej przenosi się do internetu. Dla przedsiębiorców nie jest to wyłącznie zmiana techniczna. Elektroniczne licytacje zwiększają dostępność informacji o sprzedaży zajętego majątku, poszerzają krąg potencjalnych nabywców i skracają dystans między licytantem a przedmiotem sprzedaży.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA