REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak mogę sprawdzić firmę, czy jest czynnym płatnikiem VAT? Na fakturze są dane: NIP, regon, nazwa, adres - jest to sp. z o.o. Mam wątpliwości, czy nie jest to firma „krzak”.

rada

REKLAMA

Firma powinna wystąpić z wnioskiem do urzędu skarbowego o potwierdzenie, czy sprzedawca na dzień wystawienia faktury był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik czynny VAT i nadal nim jest.

uzasadnienie

Istotnie każdy podatnik, zanim przeprowadzi transakcję z nieznanym kontrahentem, powinien sprawdzić jego wiarygodność i upewnić się, czy ma on prawo do wystawiania faktur VAT. Może tego dokonać również po otrzymaniu od niego pierwszej faktury albo w każdym innym momencie współpracy (w jej trakcie). Zgodnie z obowiązującymi przepisami konsekwencje wystawienia faktury VAT przez nierzetelnego kontrahenta dotykają przede wszystkim odbiorcę takiej faktury. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podstawą do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług są faktury VAT, i to tylko takie, które zostały wystawione przez uprawnione podmioty. Za podmiot nieuprawniony do wystawiania faktur uważa się podmioty:

• nieistniejące - czyli takie, które stwarzają formalne pozory istnienia, ale faktycznie nie uczestniczą w rzeczywistości w obrocie prawnym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

• niezarejestrowane na potrzeby VAT jako podatnicy VAT czynni albo wykreślone z tego rejestru. Rejestracja taka polega na złożeniu przez nie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, z wyborem opcji rozliczania VAT.

Jeżeli zatem podmiot nie spełnia powyższych warunków, nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT. Istotna jest przy tym data złożenia formularza rejestracyjnego VAT-R, ponieważ prawo do wystawiania faktur powstaje od chwili jego złożenia. Faktury VAT i faktury korygujące wystawione przez podmioty nieistniejące lub nieuprawnione do ich wystawiania nie stanowią dla nabywcy (podatnika VAT) podstawy do odliczania podatku z nich wynikającego, co wynika wprost z art. 88 ust. 3a pkt 1a) ustawy o VAT. Nie ma przy tym znaczenia, czy należność z faktury zostanie przez nabywcę uregulowana, czy nie. Ponadto jeżeli organ skarbowy ujawni odliczony VAT z takiej faktury podczas kontroli podatkowej, nabywca musi zwrócić niewłaściwie odliczony VAT wraz z odsetkami za zwłokę oraz ponosi dodatkowe konsekwencje w postaci 30-proc. sankcji wartości tego odliczenia (dodatkowego zobowiązania podatkowego).

REKLAMA

W celu sprawdzenia wiarygodności kontrahenta firma może się zwrócić przede wszystkim do niego o przesłanie kserokopii potwierdzenia zarejestrowania się jako podatnik VAT wydanego mu przez urząd skarbowy na druku VAT-5. Jest ono dowodem na to, że kontrahent został zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a nie podatnik VAT zwolniony. Nie daje to natomiast gwarancji, że w chwili wystawienia faktury kontrahent nadal status ten posiadał (nie został wykreślony z rejestru podatników VAT), a fakt ten ma decydujące znaczenie na prawo odliczenia VAT z faktury.

Przepisy ustawy o VAT określają również prawny sposób zabezpieczenia interesów nabywcy w omawianej sytuacji, który określa art. 96 ust. 13 ustawy. Na jego mocy, na wniosek zainteresowanego, naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Zainteresowanym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia (czyli firma) mająca interes prawny w złożeniu takiego wniosku.

Składając wniosek, firma powinna podać swoje dane: NIP, nazwę firmy lub imię i nazwisko oraz takie same dane kontrahenta, o którego pyta. Istotne jest również podanie daty, jakiej to potwierdzenie ma dotyczyć, czyli dnia wystawienia faktury. Do wniosku firma powinna dołączyć również kserokopię otrzymanej od niego faktury (lub np. podpisanej z nim umowy) jako potwierdzenia jej interesu prawnego w złożeniu wniosku.

• art. 96 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA