REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nazwa na paragonie odzwierciedla sprzedaż towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Paragon fiskalny ma ewidencjonować i odzwierciedlać sprzedaż towarów i usług. Sprzedawca musi opisać na nim każdy towar, podać jego nazwę. Pojęcie nazwa towaru nie jest szczególnie określone, dlatego każde z możliwych do przyjęcia znaczeń może mieć zastosowanie, o ile nie niweczy przy tym celu regulacji dotyczącej warunków stosowania kas.

Konieczność ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej to jeden z najważniejszych obowiązków podatnika VAT. Zgodnie z przepisami podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zasady wprowadzania kas fiskalnych ogólnie określa ustawa o VAT. Szczegółowo różne kwestie związane z kasami fiskalnymi regulują zaś przepisy wykonawcze, m.in. rozporządzenie ministra finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.). W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że choć rozporządzenie zostało wydane na podstawie starej ustawy o VAT z 1993 roku, nadal zachowuje aktualność. Zgodnie z przepisem przejściowym do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie nowej ustawy moc zachowają przepisy dotychczasowe wydane na podstawie starej ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Konieczna nazwa

Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi. I właśnie pojęcie nazwy, jakim podatnik posługuje się na paragonie fiskalnym, wywołuje wiele sporów między organem podatkowym a podatnikiem. Problemy dotyczą tego, jak bardzo ma być precyzyjna nazwa podana na paragonie, i nierzadko znajdują swoje rozstrzygnięcie dopiero w sądzie.

Brak legalnej definicji

REKLAMA

Problemem jest już sama definicja pojęcia nazwa, której przepisy podatkowe nie zawierają. W jednym z orzeczeń sąd administracyjny zwrócił uwagę, że skoro przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nazwa towaru, zasadne było odwołanie się przez organy podatkowe do pojęcia nazwy towaru lub usługi zdefiniowanego w słowniku języka polskiego. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również przepisy rozporządzenia nie zawierają bowiem definicji pojęcia nazwa towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce brak definicji pociąga za sobą daleko idące konsekwencje, bo organy podatkowe kwestionują nazwę wybraną przez podatnika, domagając się bardzo precyzyjnego jej określenia, podczas gdy sądy administracyjne nie podchodzą do tej kwestii tak restrykcyjnie.

W jednej ze spraw organ podatkowy odwołał się do definicji słownikowej, ale wybrał definicję nazwy jednostkowej. Sąd zauważył, że nazwa według Słownika języka polskiego, pod red. prof. Dubisza oznacza wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. W ocenie sądu skoro ustawodawca nie posługuje się w akcie prawnym pojęciem nazwy jednostkowej, to nie można uzupełniać ustawodawcy poprzez wybieranie z wielu znaczeń określenia nazwa tej, do której nie odnosi się przepis prawa. Zdaniem sądu skoro przepis prawa posługuje się określeniem nazwa towaru, to nie można uznać, że jest to tym samym co nazwa jednostkowa towaru. Pomiędzy jednym a drugim określeniem istnieją zasadnicze różnice znaczeniowe widoczne na gruncie językowym.

Dlatego utożsamianie przez organy podatkowe nazwy towaru z nazwą jednostkową towaru, w ocenie sądu, było nieuprawnione (wyrok WSA w Warszawie z 13 marca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 2772/06, niepublikowany).

Podobne stanowisko zajął inny skład orzekający rozstrzygający spór dotyczący paragonu fiskalnego. Również w tym przypadku sąd zwrócił uwagę, że w rozporządzeniu nie zawarto definicji pojęcia nazwa towaru. Nie zawierają jej także i inne przepisy podatkowe, w tym ustawa o VAT. Tym samym w ocenie sądu należy uznać, że taki ogólny sposób określenia jednego z koniecznych warunków poprawności informacji zawartej w treści paragonu fiskalnego uznany został przez ministra finansów za wystarczający dla potrzeb zabezpieczenia ewidencjonowania danych, konieczności zagwarantowania konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwości kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jego wykonanie. Nazwa jednostkowa to nazwa mająca tylko jeden desygnat; nazwa ogólna to nazwa mająca więcej niż jeden desygnat, zaś nazwa pusta to nazwa pozbawiona desygnatu.

Skoro pojęcie nazwa towaru nie zawiera jakichkolwiek dodatkowych wymogów dla jego określenia, które wskazywałyby na to, którym z kilku możliwych dla danego pojęcia znaczeń posługuje się dana regulacja, zdaniem sądu, każde z tych możliwych do przyjęcia znaczeń może mieć odpowiednie zastosowanie, jeżeli nie niweczy przy tym celu tej regulacji. W ocenie sądu próby ograniczania tego wyboru nie znajdują prawnego uzasadnienia. Dlatego tak długo, jak do użytej nazwy towaru możliwe będzie przyporządkowanie właściwej stawki podatkowej i użyta nazwa jest co do istoty zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem, a nadto powiązanie tej nazwy z ceną pozwala na indywidualne określenie sprzedanego towaru, to poprawności takiego działania jako zgodnego z prawem nie sposób zakwestionować (wyrok WSA w Opolu z 16 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Op 360/07, niepublikowany).

Nazwa musi być dokładna

Jak widać sądy nie przyznają racji organom podatkowym, które domagają się zbyt precyzyjnych nazw towarów. Jednak nie oznacza to zupełnej dowolności. Nazwa towaru ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu. W ostatnim wybranym wyroku sąd podkreślił, że paragon fiskalny ma ewidencjonować i odzwierciedlać sprzedaż towarów i usług. Sprzedawca musi na paragonie opisać każdy towar, podać jego nazwę. W ocenie składu orzekającego sprzedawca nie może poprzestać na podaniu ogólnych grup towarów, nie może też być to nazwa bardzo ogólna. Jeżeli skarżący zarejestrował przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaż benzyny, to znaczy sprzedał taki właśnie towar. Jednocześnie sąd zwrócił uwagę, że dopiero na podstawie wyjaśnień skarżącego organy ustaliły, że pod tą nazwą sprzedawano rozcieńczalnik. Jak podkreślono w wyroku, zapis na paragonach ma opisywać sprzedaż konkretnego towaru i nie zmienia tego fakt sprzedaży rozcieńczalnika jako benzyny po niższej cenie. Sąd nie zgodził się na używanie jednej nazwy do innego towaru (benzyny) (wyrok WSA w Rzeszowie z 29 stycznia 2008 r., sygn. akt SA/Rz 389/07, niepublikowany).

CO MUSI ZAWIERAĆ PARAGON FISKALNY

Paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać:

• imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,

• numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

• numer kolejny wydruku,

• datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

• nazwę towaru lub usługi,

• cenę jednostkową towaru lub usługi,

• ilość i wartość sprzedaży,

• wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,

• wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,

• łączną kwotę podatku,

• łączną kwotę należności,

• kolejny numer paragonu fiskalnego

• kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

• logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA