REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nazwa na paragonie odzwierciedla sprzedaż towarów

Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Paragon fiskalny ma ewidencjonować i odzwierciedlać sprzedaż towarów i usług. Sprzedawca musi opisać na nim każdy towar, podać jego nazwę. Pojęcie nazwa towaru nie jest szczególnie określone, dlatego każde z możliwych do przyjęcia znaczeń może mieć zastosowanie, o ile nie niweczy przy tym celu regulacji dotyczącej warunków stosowania kas.

Konieczność ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej to jeden z najważniejszych obowiązków podatnika VAT. Zgodnie z przepisami podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zasady wprowadzania kas fiskalnych ogólnie określa ustawa o VAT. Szczegółowo różne kwestie związane z kasami fiskalnymi regulują zaś przepisy wykonawcze, m.in. rozporządzenie ministra finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.). W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że choć rozporządzenie zostało wydane na podstawie starej ustawy o VAT z 1993 roku, nadal zachowuje aktualność. Zgodnie z przepisem przejściowym do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie nowej ustawy moc zachowają przepisy dotychczasowe wydane na podstawie starej ustawy.

REKLAMA

Konieczna nazwa

Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi. I właśnie pojęcie nazwy, jakim podatnik posługuje się na paragonie fiskalnym, wywołuje wiele sporów między organem podatkowym a podatnikiem. Problemy dotyczą tego, jak bardzo ma być precyzyjna nazwa podana na paragonie, i nierzadko znajdują swoje rozstrzygnięcie dopiero w sądzie.

Brak legalnej definicji

REKLAMA

Problemem jest już sama definicja pojęcia nazwa, której przepisy podatkowe nie zawierają. W jednym z orzeczeń sąd administracyjny zwrócił uwagę, że skoro przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nazwa towaru, zasadne było odwołanie się przez organy podatkowe do pojęcia nazwy towaru lub usługi zdefiniowanego w słowniku języka polskiego. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również przepisy rozporządzenia nie zawierają bowiem definicji pojęcia nazwa towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce brak definicji pociąga za sobą daleko idące konsekwencje, bo organy podatkowe kwestionują nazwę wybraną przez podatnika, domagając się bardzo precyzyjnego jej określenia, podczas gdy sądy administracyjne nie podchodzą do tej kwestii tak restrykcyjnie.

W jednej ze spraw organ podatkowy odwołał się do definicji słownikowej, ale wybrał definicję nazwy jednostkowej. Sąd zauważył, że nazwa według Słownika języka polskiego, pod red. prof. Dubisza oznacza wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. W ocenie sądu skoro ustawodawca nie posługuje się w akcie prawnym pojęciem nazwy jednostkowej, to nie można uzupełniać ustawodawcy poprzez wybieranie z wielu znaczeń określenia nazwa tej, do której nie odnosi się przepis prawa. Zdaniem sądu skoro przepis prawa posługuje się określeniem nazwa towaru, to nie można uznać, że jest to tym samym co nazwa jednostkowa towaru. Pomiędzy jednym a drugim określeniem istnieją zasadnicze różnice znaczeniowe widoczne na gruncie językowym.

Dlatego utożsamianie przez organy podatkowe nazwy towaru z nazwą jednostkową towaru, w ocenie sądu, było nieuprawnione (wyrok WSA w Warszawie z 13 marca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 2772/06, niepublikowany).

REKLAMA

Podobne stanowisko zajął inny skład orzekający rozstrzygający spór dotyczący paragonu fiskalnego. Również w tym przypadku sąd zwrócił uwagę, że w rozporządzeniu nie zawarto definicji pojęcia nazwa towaru. Nie zawierają jej także i inne przepisy podatkowe, w tym ustawa o VAT. Tym samym w ocenie sądu należy uznać, że taki ogólny sposób określenia jednego z koniecznych warunków poprawności informacji zawartej w treści paragonu fiskalnego uznany został przez ministra finansów za wystarczający dla potrzeb zabezpieczenia ewidencjonowania danych, konieczności zagwarantowania konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwości kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jego wykonanie. Nazwa jednostkowa to nazwa mająca tylko jeden desygnat; nazwa ogólna to nazwa mająca więcej niż jeden desygnat, zaś nazwa pusta to nazwa pozbawiona desygnatu.

Skoro pojęcie nazwa towaru nie zawiera jakichkolwiek dodatkowych wymogów dla jego określenia, które wskazywałyby na to, którym z kilku możliwych dla danego pojęcia znaczeń posługuje się dana regulacja, zdaniem sądu, każde z tych możliwych do przyjęcia znaczeń może mieć odpowiednie zastosowanie, jeżeli nie niweczy przy tym celu tej regulacji. W ocenie sądu próby ograniczania tego wyboru nie znajdują prawnego uzasadnienia. Dlatego tak długo, jak do użytej nazwy towaru możliwe będzie przyporządkowanie właściwej stawki podatkowej i użyta nazwa jest co do istoty zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem, a nadto powiązanie tej nazwy z ceną pozwala na indywidualne określenie sprzedanego towaru, to poprawności takiego działania jako zgodnego z prawem nie sposób zakwestionować (wyrok WSA w Opolu z 16 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Op 360/07, niepublikowany).

Nazwa musi być dokładna

Jak widać sądy nie przyznają racji organom podatkowym, które domagają się zbyt precyzyjnych nazw towarów. Jednak nie oznacza to zupełnej dowolności. Nazwa towaru ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu. W ostatnim wybranym wyroku sąd podkreślił, że paragon fiskalny ma ewidencjonować i odzwierciedlać sprzedaż towarów i usług. Sprzedawca musi na paragonie opisać każdy towar, podać jego nazwę. W ocenie składu orzekającego sprzedawca nie może poprzestać na podaniu ogólnych grup towarów, nie może też być to nazwa bardzo ogólna. Jeżeli skarżący zarejestrował przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaż benzyny, to znaczy sprzedał taki właśnie towar. Jednocześnie sąd zwrócił uwagę, że dopiero na podstawie wyjaśnień skarżącego organy ustaliły, że pod tą nazwą sprzedawano rozcieńczalnik. Jak podkreślono w wyroku, zapis na paragonach ma opisywać sprzedaż konkretnego towaru i nie zmienia tego fakt sprzedaży rozcieńczalnika jako benzyny po niższej cenie. Sąd nie zgodził się na używanie jednej nazwy do innego towaru (benzyny) (wyrok WSA w Rzeszowie z 29 stycznia 2008 r., sygn. akt SA/Rz 389/07, niepublikowany).

CO MUSI ZAWIERAĆ PARAGON FISKALNY

Paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać:

• imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,

• numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

• numer kolejny wydruku,

• datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

• nazwę towaru lub usługi,

• cenę jednostkową towaru lub usługi,

• ilość i wartość sprzedaży,

• wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,

• wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,

• łączną kwotę podatku,

• łączną kwotę należności,

• kolejny numer paragonu fiskalnego

• kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

• logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA