REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z jakimi obowiązkami podatkowymi wiąże się przekazanie firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna - emeryt - prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest płatnikiem VAT, rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ma zamiar przekazać firmę synowi.- W jaki sposób zorganizować przekazanie firmy, żeby wiązało się to z jak najmniejszymi kosztami zarówno w podatku dochodowym, jak i w VAT dla obu stron?

IZBA SKARBOWA WE WROCŁAWIU ODPOWIEDZIAŁA GP

REKLAMA

W sytuacji kiedy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamierza zaprzestać jej prowadzenia, a działalność przedsiębiorstwa będzie kontynuowana - we wskazanym przypadku przez syna - w zakresie podatku od towarów i usług, zastosowanie może mieć art. 6 ust. 3 ustawy o VAT, a mianowicie przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. W tym przypadku możliwa jest np. darowizna przedsiębiorstwa.

Zakończenie działalności w tej sytuacji powinno zostać zgłoszone do właściwego dla rozliczeń VAT urzędu skarbowego - zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Nabywca przedsiębiorstwa z kolei powinien w zakresie VAT zarejestrować działalność gospodarczą we właściwym urzędzie skarbowym. O ile działalność zbywanego przedsiębiorstwa będzie wymagała korekt podatku naliczonego, obowiązek w tym zakresie ciążyć będzie na nabywcy przedsiębiorstwa (art. 91 ustawy o VAT).

Właściwym dla rozliczeń w podatku od towarów i usług urzędem skarbowym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne jest urząd, na terenie którego ma miejsce wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, a w przypadku wykonywania tych czynności na terenie objętych zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych - urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z regulacjami Ordynacji podatkowej do nabywcy przedsiębiorstwa zastosowanie ma art. 112 ustawy wskazujący, że nabywca przedsiębiorstwa odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

EKSPERT WYJAŚNIA

Teresa Majewska

adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

REKLAMA

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które np. w związku z przejściem na emeryturę chcą przekazać prowadzenie przedsiębiorstwa swoim dzieciom, powinny rozważyć i wybrać sposób dokonania tej czynności zapewniający jak najmniejsze obciążenie podatkowe. Formą taką może być darowizna przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę możliwość uniknięcia podatku dochodowego, a także podatku od darowizn związanych z darowizną przedsiębiorstwa na rzecz najbliższego członka rodziny, zalety tej formy przekazania firmy na rzecz dzieci są znaczące.

Po pierwsze, nieodpłatne przekazanie przedsiębiorstwa w drodze darowizny na rzecz dziecka nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Umowa darowizny pozwoli zatem uniknąć podatku dochodowego zarówno po stronie rodzica - darczyńcy, który zbywa przedsiębiorstwo pod tytułem darmym, a więc nie powstaje po jego stronie żaden przychód, który mógłby podlegać podatkowi dochodowemu, jak i po stronie dziecka - obdarowanego, gdyż do przychodu z tego tytułu ustawa o podatku dochodowym nie ma zastosowania. Dodatkowo, rodzic - darczyńca po dokonaniu darowizny, w związku zaprzestaniem przez niego działalności gospodarczej, zobowiązany jest na dzień likwidacji działalności gospodarczej sporządzić remanent likwidacyjny i ustalić dochód w trybie art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasadniczo w momencie likwidacji przedsiębiorstwa remanent likwidacyjny wyniesie zero, w związku z czym nie powstanie również obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z remanentu likwidacyjnego.

Po drugie, darowizna przedsiębiorstwa uczyniona przez rodziców na rzecz dzieci korzysta ze zwolnienia z podatku od darowizn. Pamiętać jednak należy, że zwolnienie to uwarunkowane jest zgłoszeniem w terminie 30 dni właściwemu urzędowi skarbowemu nabycia przedsiębiorstwa w drodze darowizny. Jakkolwiek, w związku z tym, że umowa darowizny powinna mieć formę aktu notarialnego, zachowanie tej formy zwalnia strony umowy darowizny z obowiązku dokonania takiego zgłoszenia.

Darowizna przedsiębiorstwa jest czynnością neutralną na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Darowizna przedsiębiorstwa nie jest więc czynnością podlegającą VAT, z tym jednak zastrzeżeniem, że przedmiotem tej czynności musi być przedsiębiorstwo, a więc zgodnie z art. 55 kodeksu cywilnego zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Przekazanie tylko poszczególnych składników majątkowych, niestanowiących funkcjonalnie całości jako przedsiębiorstwo, nie będzie korzystać z neutralności na gruncie VAT i to należy mieć na uwadze decydując się na transakcję przekazania prowadzonego biznesu na rzecz dzieci.

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Przygotowała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA