REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport a wartość początkowa środków trwałych

Nieżychowska Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zasadniczej zmianie uległy zasady ustalania wartości środków trwałych wnoszonych do spółki jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podobne zmiany dotyczą także składników majątkowych otrzymanych przez wspólników w ramach likwidacji spółki, które to składniki uprzednio wniesione zostały do spółki aportem w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W efekcie wprowadzonych zmian podatnicy utracili nie tylko możliwość podwyższenia odpisów amortyzacyjnych, ale również możliwość zmniejszenia dochodu przy sprzedaży składników majątku poprzez podwyższenie kosztów podatkowych na tej sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie składników majątku w ramach aportu

Do końca 2006 roku w przypadku nabycia w drodze aportu składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe było podwyższenie do wartości rynkowej wartości początkowej składników majątku składających się na to przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część. Podwyższenie wartości początkowej prowadziło nie tylko do podwyższenia odpisów amortyzacyjnych (o ile składniki te podlegały amortyzacji podatkowej), a co za tym idzie, bieżących kosztów uzyskania przychodów, ale również do podwyższenia kosztów podatkowych na przyszłej sprzedaży tychże składników (przypomnijmy, że kosztem ze zbycia środków trwałych są wydatki na ich nabycie, odzwierciedlone jako wartość początkowa przyjęta dla celów amortyzacji, pomniejszone o dokonane odpisy amortyzacyjne (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: ustawa o CIT).

Od 2007 roku w przypadku nabycia w drodze wkładu niepieniężnego składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa stosuje się takie same zasady jak przy łączeniu i podziale przedsiębiorstw. Oznacza to, że spółka przejmująca zobowiązana jest kontynuować wycenę przejętych składników majątkowych, tj. wartość początkową należy ustalić w wysokości ich wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wnoszącego aport (art. 16g ust. 10a ustawy o CIT). Ponadto spółka otrzymująca tego typu aport ma obowiązek kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez wnoszącego (art. 16h ust. 3a ustawy o CIT).

REKLAMA

Może zdarzyć się, że niektóre z nabywanych w drodze aportu składników majątku nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ich wartość ustala się według zasad przewidzianych dla nabycia przedsiębiorstwa w drodze kupna. Oznacza to, że spółka otrzymująca aport może samodzielnie wycenić tę nieruchomość i wykazać ją w księgach w wartości rynkowej (o ile w ramach transakcji wystąpi dodatnia wartość firmy). W zasadzie jest to jedyny przypadek dający możliwość podwyższenia do wartości rynkowej wartości majątku otrzymanego aportem w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Niemniej jednak w praktyce sytuacja, w której majątek nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych, zdarza się dość rzadko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otrzymanie majątku w ramach likwidacji

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT obowiązek kontynuowania wyceny środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych w ramach likwidacji rozciąga się również na sytuacje, w których składniki te zostały uprzednio wniesione do spółki w formie aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Należy zauważyć, że dla obowiązku kontynuowania wyceny istotny jest sam fakt wniesienia środków trwałych aportem w formie przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części bez względu na podmiot wnoszący - ustawa nie uzależnia kontynuowania wyceny od tego, czy środki te zostały uprzednio wniesione do spółki aportem przez wspólnika otrzymującego czy też innego (byłego) wspólnika. W stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 roku w przedstawionym wyżej przypadku wspólnicy wyceniali składniki otrzymywane w ramach likwidacji po wartości rynkowej z dnia ich nabycia.

PRZYKŁAD: WYCENA NIERUCHOMOŚCI

W skład przedsiębiorstwa wnoszonego aportem wchodzi nieruchomość, której wartość w ewidencji podmiotu wnoszącego wynosi 200 j.p. Do końca 2006 roku spółka przejmująca mogła samodzielnie wycenić tę nieruchomość i wykazać w swoich księgach po wartości rynkowej, np. 400 j.p. (o ile w ramach transakcji wystąpiła dodatnia wartość firmy). Jeżeli niezwłocznie po nabyciu spółka sprzedałaby tę nieruchomość po cenie odpowiadającej jej wartości rynkowej (tj. 400 j.p.), to dochód do opodatkowania z tej sprzedaży wyniósłby 0 j.p.

PRZYKŁAD: SPRZEDAŻ SKŁADNIKÓW MAJĄTKU

W skład wnoszonego aportem przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, której wartość w ewidencji podmiotu wnoszącego wynosi 200 j.p. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2007 roku jako wartość początkową spółka powinna wykazać wartość 200 j.p. Przy sprzedaży tej nieruchomości za 400 j.p. (wartość rynkowa nieruchomości) na tej transakcji wystąpi dochód do opodatkowania w wysokości 200 j.p.

AGATA NIEŻYCHOWSKA

doradca podatkowy w Zespole Doradztwa Podatkowego kancelarii prawniczej Salans

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA