REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja na wyposażenie nowego stanowiska pracy a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i otrzymałam z Funduszu Pracy refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego (m.in. komputer i drukarka). Refundacja ta stanowi około 60 proc. wartości zakupionego wyposażenia. Zakupione przedmioty zaliczyłam do środków trwałych. W jaki sposób powinnam rozliczyć VAT od otrzymanej refundacji?

Ponieważ otrzymana przez Panią z Funduszu Pracy refundacja części kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych przez Panią towarów lub usług, a stanowi jedynie dofinansowanie dla prowadzonej dotychczas działalności, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W przypadku zakupienia przez Panią wyposażenia, które zostanie zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, nie traci Pani prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.

REKLAMA

Podatnicy mają obowiązek powiększenia obrotu o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Oznacza to, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie dotacje, refundacje czy innego rodzaju dopłaty, które stanowią pokrycie części lub całości ceny za oferowane przez otrzymującego tego typu dofinansowanie towary lub świadczone przez niego usługi. Nie będą zaś podlegały opodatkowaniu VAT dotacje, refundacje i innego rodzaju dopłaty, które mają na celu ogólne dofinansowanie prowadzonej działalności i nie wpływają bezpośrednio na cenę towarów lub usług dostarczanych przez otrzymującego takie dofinansowanie.

W sprawie opodatkowania VAT otrzymywanych dotacji wypowiadał się również wielokrotnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał, że sformułowanie „dotacje bezpośrednio związane z ceną” należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło to jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które są wypłacane sprzedawcy. Trybunał wskazywał, że sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy dofinansowanie powinno zwiększać podstawę opodatkowania, gdyż w praktyce prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa na poziom stosowanych przez niego cen. Istotnym elementem wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania powinno być stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów czy świadczenia konkretnej usługi.

Ponieważ otrzymana przez Panią z Funduszu Pracy refundacja części kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych przez Panią towarów lub usług, a stanowi jedynie dofinansowanie dla prowadzonej dotychczas działalności, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z 28 lutego 2006 r. (nr PP/443/4/JSZ/06) czytamy: „Przyznany zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla nowo zatrudnionego pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na proponowane ceny usług wykonywanych przez podatnika, a stanowi jedynie dofinansowanie całości działalności firmy. Reasumując - jeżeli zwrot kosztów poniesionych przez podatnika na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez Urząd Pracy na podstawie umowy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy nie stanowi pokrycia części ceny świadczonych usług i nie jest też rekompensatą za wykonanie usług po obniżonych cenach, to otrzymana refundacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...)”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy mają prawo do odliczenia VAT z faktur za zakupy towarów lub usług, które są przez nich wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej. Od zasady tej przewidziano jednak pewne wyjątki. W art. 88 ust. 1 ustawy o VAT określono przypadki, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Znalazła się wśród nich sytuacja, w której wydatki na nabycie towarów lub usług potrzebnych do prowadzonej działalności gospodarczej nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Przepis ten nie dotyczy jednak wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, czyli podlegających amortyzacji, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Oznacza to, że art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie dotyczy wydatków na towary, które zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 30 października 2006 r. nr 1424/1120/443/54/2006/IW, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdził: „(...) stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT powyższy przepis (tj. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT - przyp. autora) nie dotyczy między innymi wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji”.

W przypadku zakupu przez Panią wyposażenia potrzebnego do stworzenia nowego stanowiska pracy (komputera, drukarki) będzie je mogła Pani zaliczyć do środków trwałych podlegających amortyzacji, jeżeli zakupione przedmioty stanowią Pani własność lub współwłasność, są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok. W przypadku amortyzacji środków trwałych, których wartość w części została zwrócona, czyli tak jak miało to miejsce w Pani przypadku, istnieje ograniczenie w zakresie możliwości zaliczania do kosztów odpisów amortyzacyjnych od tych środków. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.f. nie uważa się za koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o u.p.d.o.f. od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Chociaż - jak wspomniano wcześniej - możliwość odliczenia VAT została wyłączona w odniesieniu do wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, to w Pani sytuacji znajdzie zastosowanie art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, czyli mimo ograniczenia w zaliczaniu do kosztów części odpisów amortyzacyjnych sfinansowanych otrzymaną z Funduszu Pracy refundacją, nabyte przez Panią wyposażenie zaliczone do środków trwałych podlega amortyzacji.

W związku z tym w przypadku zakupienia przez Panią wyposażenia, które zostanie zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, nie traci Pani prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.

Katarzyna Wojciechowska

Podstawa prawna:

art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA