REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować udzielane przez przedsiębiorcę poręczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób opodatkowane jest poręczenie udzielane przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Istotą poręczenia jest przejęcie przez poręczyciela ryzyka potencjalnej niewypłacalności dłużnika, za którego zobowiązanie dokonano poręczenia. Przepisy cywilnoprawne nie wskazują, czy poręczenie musi mieć charakter odpłatny czy też nie. W praktyce zatem dochodzi do obu tego typu transakcji.

REKLAMA

Przy poręczeniu nieodpłatnym organy podatkowe stoją na stanowisku, iż po stronie dłużnika nie powstaje żaden przychód ani koszt z tytułu udzielonego poręczenia, natomiast u poręczyciela, szczególnie w sytuacji gdy poręcza on w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, rozpoznany powinien być przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia w takiej wysokości wynagrodzenia, jaka należałaby mu się na warunkach rynkowych (por. decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 czerwca 2006 r., II-2/4218-2/Int/06). Odniesienie się przepisów podatkowych do cen stosowanych wobec innych odbiorców (warunki rynkowe) nie zawsze prowadzić będzie do powstania przychodu, jeżeli warunki te wskazywać będą na zasadność nieodpłatnej formy udzielonego poręczenia.

Odpłatny charakter poręczenia najczęściej polega na zapłacie określonej, zryczałtowanej kwoty prowizji poręczycielowi przez dłużnika, z tytułu przejęcia ryzyka jego niewypłacalności. Prowizja taka winna być rozpoznana u poręczyciela jako przychód. Zarówno bowiem w podatku dochodowym od osób prawnych, jak też osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, chociażby nie zostały faktycznie zapłacone (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Moment powstania przychodu kwalifikować należy na warunkach ogólnych: z chwilą wykonania usługi (udzielenie poręczenia), nie później niż dzień wystawienia faktury.

Dla poręczyciela nie jest kosztem podatkowym wydatek na pokrycie zobowiązań dłużnika, które objęte były poręczeniem. Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o PIT nie uważa się za koszty przychodu wydatków na spłatę innych zobowiązań, w tym z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń. Regulacja taka nie odzwierciedla ryzyka ponoszonego przez poręczyciela w postaci potencjalnego obowiązku zapłaty długu. Jednocześnie, w sytuacji gdy poręczyciel zapłaci zobowiązanie, a dłużnik mu ten wydatek zwróci, nie będzie to dla poręczyciela stanowiło przychodu podatkowego (art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT i art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT). Zarówno zatem wydatek na pokrycie zobowiązania, jak i zwrot tej kwoty jest dla niego neutralny podatkowo.

W praktyce często zdarza się, że wierzyciel umarza dłużnikowi całość lub część zobowiązania. O ile tworzy to dla dłużnika nieodpłatne świadczenie w wartości kwoty umorzonej, o tyle nie wpływa to na zakres opodatkowania poręczyciela. Nie będzie zatem dla poręczyciela nieodpłatnym świadczeniem zarówno umorzenie zobowiązania dłużnika wraz z umorzeniem zobowiązania z tytułu poręczenia, jak też umorzenie samego zobowiązania z tytułu poręczenia, bez umorzenia wierzytelności w stosunku do dłużnika (por. Interpretacja II Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z 7 września 2004 r., DPD-005/51, 53/2004).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KRZYSZTOF BIERNACKI

prawnik, ekspert podatkowy, Kancelaria Prawa Gospodarczego Koksztys we Wrocławiu

 

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA