REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przerwa w działalności skutkuje zapłatą VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakończenie lub wstrzymanie działalności gospodarczej w niektórych sytuacjach wiąże się z koniecznością rozliczenia VAT. Niektórzy podatnicy będą wówczas zobowiązani do opodatkowania VAT remanentu.


Ustawa o VAT narzuca opodatkowanie towarów przy likwidacji działalności do określonych grup podmiotów. Odnosi się to do spółek handlowych niemających osobowości prawnej i spółek cywilnych oraz do osób fizycznych. Wyjątek dotyczy podatników, jeśli korzystają ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Osoby fizyczne muszą zaś rozliczyć VAT w przypadku zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, a także gdy nie wykonywały czynności opodatkowanych przez co najmniej dziesięć miesięcy.

REKLAMA


Likwidacja działalności


Podatnicy likwidujący działalność są zobowiązani do samoopodatkowania VAT remanentu towarów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

• rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz

• zaprzestania przez podatnika, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Omawiane regulacje mają zastosowanie do osób fizycznych, prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Nie zawsze będzie to oznaczało likwidację działalności. Wystarczy, że taki podatnik nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej dziesięć miesięcy. Jak zostało wspomniane, przepisy te odnoszą się także do wspólników spółek niemających osobowości prawnej, w razie rozwiązania tych spółek. Chodzi tutaj o spółkę cywilną oraz o spółki osobowe prawa handlowego nieposiadające osobowości prawnej, czyli spółkę jawną, partnerską, komandytową oraz komandytowo-akcyjną.


Towary z remanentu


Pamiętajmy, że opodatkowaniu VAT od remanentu likwidacyjnego podlegają towary wskazane w przepisach ustawy. Chodzi tu o towary własnej produkcji oraz o towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Dotyczy to również środków trwałych. Aby uniknąć ewentualnych wątpliwości co do zakresu przedmiotowego tego przepisu, warto mieć na uwadze, że przepis art. 14 ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do towarów pozostających na stanie podatnika w momencie likwidacji. Dlatego najbardziej skutecznym sposobem uniknięcia opodatkowania jest sprzedaż wszystkich towarów należących do podatnika przed zakończeniem działalności. Od sprzedanych towarów rozliczymy VAT na ogólnych zasadach.


Nie w każdym przypadku podatnik będzie jednak zobowiązany do opodatkowania. Obowiązek ten dotyczy tylko tych przypadków, gdy w stosunku do towarów podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 14 ust. 4 ustawy o VAT opodatkowanie z tytułu likwidacji dotyczy wyłącznie towarów, od których podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Bez znaczenia jest przy tym, czy podatnik rzeczywiście z tego prawa skorzystał, czy też nie. W związku z tym naturalnym rozwiązaniem ustawodawcy jest wyłączenie z opodatkowania podatników, którzy byli podmiotowo (ze względu na wielkość obrotów) zwolnieni z VAT.


Obowiązek podatkowy


W przypadkach, w których powstanie obowiązek podatkowy, podatnicy są obowiązani sporządzić na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu spis z natury towarów (remanent), w stosunku do których ten obowiązek powstał. Spis należy sporządzić w ciągu 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności. Oprócz tego podatnicy muszą zawiadomić o dokonanym spisie, ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienia należy dokonać w ciągu siedmiu dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu. VAT należy wyliczyć według stawki, która byłaby właściwa w razie dostawy towaru.


Obowiązek podatkowy w przypadku remanentu likwidacyjnego powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury. Przepisy wskazują jednak, że nie powinno to nastąpić później niż w ciągu 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Praktyczną trudność sprawia tu jednak określenie czasu, kiedy dochodzi do tych sytuacji. Jest to tym bardziej kłopotliwe, że ustalenie tego jest ważne ze względu na konieczność wskazania momentu powstania obowiązku podatkowego. Wskazuje się jednak tutaj, że o zaprzestaniu działalności lub jej likwidacji można mówić w odniesieniu do wszystkich okoliczności wskazujących, że podatnik nie będzie prowadził działalności gospodarczej.


Wartość towarów objętych spisem z natury należy wyliczyć według ich ceny nabycia, a gdy cena ta nie istnieje - według kosztu wytworzenia określonego w momencie dostawy tych towarów. Jeżeli nie sprzedamy przed likwidacją działalności np. samochodu kupionego kilka lat wcześniej, to mimo że wskutek amortyzacji i postępu technicznego jego wartość jest obecnie minimalna, zapłacimy VAT.


Niezbyt korzystnych dla podatnika konsekwencji można jednak uniknąć. Podatnik powinien sprzedać towary jeszcze przed likwidacją działalności. Wtedy spis z natury nie wykaże żadnych przedmiotów i w efekcie nie powstanie obowiązek podatkowy z remanentu likwidacyjnego. Podatek zostanie wykazany od wcześniej dokonanej sprzedaży. Przypomnijmy, że w przypadku sprzedaży podstawę opodatkowania stanowi obrót w rozumieniu ustawy o VAT, a nie cena nabycia towaru. Warto pamiętać, że w przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od remanentu, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku. Urząd ma jednak prawo do przeprowadzenia w tym zakresie czynności wyjaśniających.


PRZYKŁAD JAK ROZLICZYĆ VAT Z REMANENTU

Podatnik kupił w lutym 2005 r. komputer o wartości 5000 zł netto plus 1100 zł VAT. Przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT, z którego to prawa skorzystał. W lipcu 2006 r. podatnik zlikwidował działalność gospodarczą i objął spisem z natury dla potrzeb VAT również komputer. Wartość rynkowa tego komputera wynosi na dzień likwidacji 3000 zł. Gdyby przed likwidacją komputer został sprzedany za tę kwotę, VAT od sprzedaży wyniósłby 660 zł. Tymczasem podstawę opodatkowania w przypadku remanentu likwidacyjnego stanowić będzie cena nabycia, tj. 5000 zł, a więc podatek należny z tego tytułu wyniesie 1100 zł.


CZYM SĄ TOWARY

Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Towarem są zarówno składniki majątku obrotowego, jak i również środki trwałe.


KIEDY ZGŁOSIĆ ZAPRZESTANIE DZIAŁALNOŚCI

Zgłoszenia dokonuje się w ostatnim dniu wykonywania czynności objętych podatkiem od towarów i usług. Jeśli podatnik nie dokona zgłoszenia, naczelnik urzędu skarbowego wykreśli go z urzędu.

EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA