REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przerwa w działalności skutkuje zapłatą VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakończenie lub wstrzymanie działalności gospodarczej w niektórych sytuacjach wiąże się z koniecznością rozliczenia VAT. Niektórzy podatnicy będą wówczas zobowiązani do opodatkowania VAT remanentu.


Ustawa o VAT narzuca opodatkowanie towarów przy likwidacji działalności do określonych grup podmiotów. Odnosi się to do spółek handlowych niemających osobowości prawnej i spółek cywilnych oraz do osób fizycznych. Wyjątek dotyczy podatników, jeśli korzystają ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Osoby fizyczne muszą zaś rozliczyć VAT w przypadku zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, a także gdy nie wykonywały czynności opodatkowanych przez co najmniej dziesięć miesięcy.

REKLAMA


Likwidacja działalności


Podatnicy likwidujący działalność są zobowiązani do samoopodatkowania VAT remanentu towarów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

• rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz

• zaprzestania przez podatnika, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Omawiane regulacje mają zastosowanie do osób fizycznych, prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Nie zawsze będzie to oznaczało likwidację działalności. Wystarczy, że taki podatnik nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej dziesięć miesięcy. Jak zostało wspomniane, przepisy te odnoszą się także do wspólników spółek niemających osobowości prawnej, w razie rozwiązania tych spółek. Chodzi tutaj o spółkę cywilną oraz o spółki osobowe prawa handlowego nieposiadające osobowości prawnej, czyli spółkę jawną, partnerską, komandytową oraz komandytowo-akcyjną.


Towary z remanentu


Pamiętajmy, że opodatkowaniu VAT od remanentu likwidacyjnego podlegają towary wskazane w przepisach ustawy. Chodzi tu o towary własnej produkcji oraz o towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Dotyczy to również środków trwałych. Aby uniknąć ewentualnych wątpliwości co do zakresu przedmiotowego tego przepisu, warto mieć na uwadze, że przepis art. 14 ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do towarów pozostających na stanie podatnika w momencie likwidacji. Dlatego najbardziej skutecznym sposobem uniknięcia opodatkowania jest sprzedaż wszystkich towarów należących do podatnika przed zakończeniem działalności. Od sprzedanych towarów rozliczymy VAT na ogólnych zasadach.


Nie w każdym przypadku podatnik będzie jednak zobowiązany do opodatkowania. Obowiązek ten dotyczy tylko tych przypadków, gdy w stosunku do towarów podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 14 ust. 4 ustawy o VAT opodatkowanie z tytułu likwidacji dotyczy wyłącznie towarów, od których podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Bez znaczenia jest przy tym, czy podatnik rzeczywiście z tego prawa skorzystał, czy też nie. W związku z tym naturalnym rozwiązaniem ustawodawcy jest wyłączenie z opodatkowania podatników, którzy byli podmiotowo (ze względu na wielkość obrotów) zwolnieni z VAT.


Obowiązek podatkowy


W przypadkach, w których powstanie obowiązek podatkowy, podatnicy są obowiązani sporządzić na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu spis z natury towarów (remanent), w stosunku do których ten obowiązek powstał. Spis należy sporządzić w ciągu 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności. Oprócz tego podatnicy muszą zawiadomić o dokonanym spisie, ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienia należy dokonać w ciągu siedmiu dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu. VAT należy wyliczyć według stawki, która byłaby właściwa w razie dostawy towaru.


Obowiązek podatkowy w przypadku remanentu likwidacyjnego powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury. Przepisy wskazują jednak, że nie powinno to nastąpić później niż w ciągu 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Praktyczną trudność sprawia tu jednak określenie czasu, kiedy dochodzi do tych sytuacji. Jest to tym bardziej kłopotliwe, że ustalenie tego jest ważne ze względu na konieczność wskazania momentu powstania obowiązku podatkowego. Wskazuje się jednak tutaj, że o zaprzestaniu działalności lub jej likwidacji można mówić w odniesieniu do wszystkich okoliczności wskazujących, że podatnik nie będzie prowadził działalności gospodarczej.


Wartość towarów objętych spisem z natury należy wyliczyć według ich ceny nabycia, a gdy cena ta nie istnieje - według kosztu wytworzenia określonego w momencie dostawy tych towarów. Jeżeli nie sprzedamy przed likwidacją działalności np. samochodu kupionego kilka lat wcześniej, to mimo że wskutek amortyzacji i postępu technicznego jego wartość jest obecnie minimalna, zapłacimy VAT.


Niezbyt korzystnych dla podatnika konsekwencji można jednak uniknąć. Podatnik powinien sprzedać towary jeszcze przed likwidacją działalności. Wtedy spis z natury nie wykaże żadnych przedmiotów i w efekcie nie powstanie obowiązek podatkowy z remanentu likwidacyjnego. Podatek zostanie wykazany od wcześniej dokonanej sprzedaży. Przypomnijmy, że w przypadku sprzedaży podstawę opodatkowania stanowi obrót w rozumieniu ustawy o VAT, a nie cena nabycia towaru. Warto pamiętać, że w przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od remanentu, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku. Urząd ma jednak prawo do przeprowadzenia w tym zakresie czynności wyjaśniających.


PRZYKŁAD JAK ROZLICZYĆ VAT Z REMANENTU

Podatnik kupił w lutym 2005 r. komputer o wartości 5000 zł netto plus 1100 zł VAT. Przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT, z którego to prawa skorzystał. W lipcu 2006 r. podatnik zlikwidował działalność gospodarczą i objął spisem z natury dla potrzeb VAT również komputer. Wartość rynkowa tego komputera wynosi na dzień likwidacji 3000 zł. Gdyby przed likwidacją komputer został sprzedany za tę kwotę, VAT od sprzedaży wyniósłby 660 zł. Tymczasem podstawę opodatkowania w przypadku remanentu likwidacyjnego stanowić będzie cena nabycia, tj. 5000 zł, a więc podatek należny z tego tytułu wyniesie 1100 zł.


CZYM SĄ TOWARY

Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Towarem są zarówno składniki majątku obrotowego, jak i również środki trwałe.


KIEDY ZGŁOSIĆ ZAPRZESTANIE DZIAŁALNOŚCI

Zgłoszenia dokonuje się w ostatnim dniu wykonywania czynności objętych podatkiem od towarów i usług. Jeśli podatnik nie dokona zgłoszenia, naczelnik urzędu skarbowego wykreśli go z urzędu.

EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA