REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć opłatę skarbową uiszczaną przez przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca może zaliczyć opłatę skarbową w koszty uzyskania przychodu? 


Tak. Pozwala mu na to zmiana rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, która weszła w życie 11 sierpnia 2007 r. Zmiana ta przywraca rozwiązania, które były stosowane do końca ubiegłego roku i zostały zniesione w związku z likwidacją znaków opłaty skarbowej. Jako koszty uzyskania przychodu można aktualnie zaliczyć zarówno opłatę skarbową dokonaną według nowych zasad, czyli w formie gotówkowej (wpłata dokonywana w kasie właściwego urzędu gminy lub miasta) lub bezgotówkowej (wpłata na rachunek bankowy właściwego urzędu gminy lub miasta), jak również dokonywaną przy użyciu znaków opłaty skarbowej. Wprowadzone zmiany rozporządzenia precyzują również sposób dokonywania zapłaty, gdyż dotychczas niektóre banki odmawiały przyjmowania opłat skarbowych w formie gotówkowej.

REKLAMA

REKLAMA


Zasadą jest, że opłatę skarbową wnosi się na rzecz gminy (miasta), na terenie której ma siedzibę urząd, organ lub podmiot dokonujący czynności podlegającej opłacie, wydający zaświadczenie lub zezwolenie (pozwolenie, koncesję). Natomiast w przypadku pełnomocnictwa, prokury, substytucji, a także ich odpisów, opłatę skarbową uiszcza się na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu.


Oczywiście należy pamiętać, że wydatek związany z poniesioną opłatą skarbową może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że pozostaje w związku z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.


Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów reguluje także formę dokumentowania kosztów. Zgodnie z rozporządzeniem, koszty powinny być udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi przez kontrahenta. W przypadku opłaty skarbowej opłacanej przy pomocy znaków opłaty skarbowej będzie to dowód wewnętrzny, który powinien zawierać datę sporządzenia, podpis dokonującego wydatku, tytuł dokonanej wpłaty, przedmiot operacji i wysokość kosztu. Potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej w formie gotówkowej będzie dokument wystawiony przez organ pobierający opłatę z adnotacją organu o uiszczeniu i wysokości opłaty, natomiast dokonanie opłaty skarbowej w formie bezgotówkowej potwierdzać będzie dowód przelewu na rachunek bankowy właściwego urzędu gminy (miasta). W przypadku gdy czynność podlegająca opłacie skarbowej nie kończy się wydaniem dokumentu, uiszczoną opłatę skarbową będzie można zaliczyć do kosztów na podstawie dowodu zapłaty. Opłatę skarbową jako koszt podatkowy ewidencjonuje się w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie „inne wydatki”.

REKLAMA


Czy znaki opłaty skarbowej mogą być nadal używane przez przedsiębiorców?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Począwszy od 1 stycznia 2007 r. podmioty, które dysponowały niewykorzystanymi znakami opłaty skarbowej, w tym również przedsiębiorcy, zostały - bez okresu przejściowego - pozbawione możliwości wykorzystania posiadanych zapasów znaków opłaty skarbowej lub ich zwrotu i odzyskania wydatkowanych na ich nabycie kwot. Powyższy problem rozwiązała dopiero nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej z 13 czerwca 2007 r., przedłużając okres ważności znaków opłaty skarbowej do końca 2008 roku. Co więcej, zgodnie z nowelą można regulować opłatę skarbową częściowo przy pomocy znaczków skarbowych, a częściowo w nowej formie. Takie rozwiązanie pozwala wykorzystać dotychczasowe znaki opłaty skarbowej, bez narażania na straty szczególnie tych przedsiębiorców, którzy nadal dysponują jeszcze zapasami znaków opłaty skarbowej. Nie zmienił się sposób wykorzystania takich znaków. Opłatę skarbową uiszcza się poprzez naklejenie znaków na podlegającym opłacie dokumencie lub wniosku.


W jaki sposób udokumentować dokonanie opłaty skarbowej według nowych zasad?


Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 27 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, opłatę skarbową można regulować w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Za dowód uiszczenia opłaty skarbowej będzie mógł służyć wydruk potwierdzający dokonanie operacji bankowej lub uwierzytelniona przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego kopia dowodu zapłaty.


Dowód zapłaty opłaty skarbowej należy przedstawić nie później niż w ciągu trzech dni od chwili powstania obowiązku zapłaty. Co do zasady dowód uiszczenia opłaty skarbowej pozostaje w aktach sprawy, w której składano dokument podlegający takiej opłacie. Pewną nowością jest natomiast umożliwienie podmiotom dokonującym opłaty żądania zwrotu dowodu potwierdzającego uiszczenie opłaty skarbowej.


Czy przedsiębiorcy mogą liczyć na szczególne zwolnienia przy pobieraniu od nich opłaty skarbowej?


Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej wyczerpująco wymienia przewidziane przez ustawodawcę zwolnienia z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej. Żadne z tych zwolnień nie dotyczy jednak bezpośrednio przedsiębiorców. Przedsiębiorcy mogą natomiast, tak samo jak inne podmioty, korzystać z możliwości ubiegania się o zwrot uiszczonej opłaty skarbowej. Należy przy tym pamiętać, że zwrot opłaty skarbowej następuje wyłącznie na wniosek podmiotu, który ją uiścił. Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli podlegająca opłacie czynność nie została dokonana, natomiast opłata od wydania zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) powinna być zwrócona, jeżeli mimo jej uiszczenia wspomnianych dokumentów wnioskodawcy nie wydano. W tym kontekście warto nadmienić, że zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 27 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, które weszło w życie 27 października 2007 r., uiszczenie opłaty skarbowej nie musi następować równocześnie z wnioskiem o dokonanie czynności podlegających opłacie. Z myślą o tych, którzy o obowiązku dokonania opłaty dowiedzieli się dopiero w momencie składania wniosku, powyższe rozporządzenie wprowadza trzydniowy termin od powstania obowiązku zapłaty, w ciągu którego zobowiązany podmiot ma obowiązek dołączyć do wniosku dowód zapłaty.


Za jakie czynności należy uiścić opłatę skarbową?


Opłacie skarbowej podlegają: czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek, wydanie zaświadczenia na wniosek, wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji), złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, prokury lub jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej dotyczy także dokonania czynności urzędowej, wydania zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia, koncesji) przez podmiot inny niż organ administracji rządowej i samorządowej, w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej, a także złożenie w takim podmiocie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.


Poszczególne rodzaje czynności podlegające opłacie skarbowej oraz stawki opłaty są wymienione w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej. Tytułem przykładu wskazać można, że dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia lub zezwolenia wynosi - w zależności od rodzaju działalności - od 30 zł do ponad 12 tys. zł. Koszt wydania zaświadczenia, na przykład potwierdzającego rejestrację jako podatnika VAT, wynosi 21 zł.


Czy organy administracyjne mają obowiązek wezwać do uiszczenia opłaty skarbowej, jeśli pismo podlegające opłacie nie zostało opłacone wraz z jego wniesieniem?


W przypadku nieuiszczenia w całości lub w części wymaganej opłaty skarbowej, organy administracji mają obowiązek wezwać stronę do usunięcia braków w terminie 7 dni. W związku z obowiązującą od dnia 27 października zmianą rozporządzenia ministra finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, dającą podmiotowi, na którym ciąży obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej trzy dni na jej uzupełnienie przyjąć należy, że wspomniany obowiązek organów administracji do wezwania strony do uzupełnienia braków będzie się aktualizował po bezskutecznym upływie trzech dni, w ciągu których strona może uzupełnić brakującą opłatę skarbową z własnej inicjatywy.


Warto wskazać, że nie ma obowiązku wnoszenia opłaty skarbowej od okazanej, przy odbiorze dokumentów, kserokopii upoważnienia. Okazanie upoważnienia ma charakter techniczny i nie powoduje obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej. Zatem nie istnieje obowiązek wnoszenia opłaty skarbowej każdorazowo przy odbiorze dokumentów (m.in. postanowienie prezydenta Białegostoku z 10 sierpnia 2007 r., nr Fn.IV.0717-I-3/2007).

(MGM)


Halina Kwiatkowska

radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków

 

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635).

• Ustawa z 13 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 128, poz. 883).

• Rozporządzenie ministra finansów z 27 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz.U. nr 187, poz. 1330).

• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA