REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć opłatę skarbową uiszczaną przez przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca może zaliczyć opłatę skarbową w koszty uzyskania przychodu? 


Tak. Pozwala mu na to zmiana rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, która weszła w życie 11 sierpnia 2007 r. Zmiana ta przywraca rozwiązania, które były stosowane do końca ubiegłego roku i zostały zniesione w związku z likwidacją znaków opłaty skarbowej. Jako koszty uzyskania przychodu można aktualnie zaliczyć zarówno opłatę skarbową dokonaną według nowych zasad, czyli w formie gotówkowej (wpłata dokonywana w kasie właściwego urzędu gminy lub miasta) lub bezgotówkowej (wpłata na rachunek bankowy właściwego urzędu gminy lub miasta), jak również dokonywaną przy użyciu znaków opłaty skarbowej. Wprowadzone zmiany rozporządzenia precyzują również sposób dokonywania zapłaty, gdyż dotychczas niektóre banki odmawiały przyjmowania opłat skarbowych w formie gotówkowej.

REKLAMA

REKLAMA


Zasadą jest, że opłatę skarbową wnosi się na rzecz gminy (miasta), na terenie której ma siedzibę urząd, organ lub podmiot dokonujący czynności podlegającej opłacie, wydający zaświadczenie lub zezwolenie (pozwolenie, koncesję). Natomiast w przypadku pełnomocnictwa, prokury, substytucji, a także ich odpisów, opłatę skarbową uiszcza się na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu.


Oczywiście należy pamiętać, że wydatek związany z poniesioną opłatą skarbową może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że pozostaje w związku z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.


Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów reguluje także formę dokumentowania kosztów. Zgodnie z rozporządzeniem, koszty powinny być udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi przez kontrahenta. W przypadku opłaty skarbowej opłacanej przy pomocy znaków opłaty skarbowej będzie to dowód wewnętrzny, który powinien zawierać datę sporządzenia, podpis dokonującego wydatku, tytuł dokonanej wpłaty, przedmiot operacji i wysokość kosztu. Potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej w formie gotówkowej będzie dokument wystawiony przez organ pobierający opłatę z adnotacją organu o uiszczeniu i wysokości opłaty, natomiast dokonanie opłaty skarbowej w formie bezgotówkowej potwierdzać będzie dowód przelewu na rachunek bankowy właściwego urzędu gminy (miasta). W przypadku gdy czynność podlegająca opłacie skarbowej nie kończy się wydaniem dokumentu, uiszczoną opłatę skarbową będzie można zaliczyć do kosztów na podstawie dowodu zapłaty. Opłatę skarbową jako koszt podatkowy ewidencjonuje się w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie „inne wydatki”.

REKLAMA


Czy znaki opłaty skarbowej mogą być nadal używane przez przedsiębiorców?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Począwszy od 1 stycznia 2007 r. podmioty, które dysponowały niewykorzystanymi znakami opłaty skarbowej, w tym również przedsiębiorcy, zostały - bez okresu przejściowego - pozbawione możliwości wykorzystania posiadanych zapasów znaków opłaty skarbowej lub ich zwrotu i odzyskania wydatkowanych na ich nabycie kwot. Powyższy problem rozwiązała dopiero nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej z 13 czerwca 2007 r., przedłużając okres ważności znaków opłaty skarbowej do końca 2008 roku. Co więcej, zgodnie z nowelą można regulować opłatę skarbową częściowo przy pomocy znaczków skarbowych, a częściowo w nowej formie. Takie rozwiązanie pozwala wykorzystać dotychczasowe znaki opłaty skarbowej, bez narażania na straty szczególnie tych przedsiębiorców, którzy nadal dysponują jeszcze zapasami znaków opłaty skarbowej. Nie zmienił się sposób wykorzystania takich znaków. Opłatę skarbową uiszcza się poprzez naklejenie znaków na podlegającym opłacie dokumencie lub wniosku.


W jaki sposób udokumentować dokonanie opłaty skarbowej według nowych zasad?


Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 27 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, opłatę skarbową można regulować w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Za dowód uiszczenia opłaty skarbowej będzie mógł służyć wydruk potwierdzający dokonanie operacji bankowej lub uwierzytelniona przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego kopia dowodu zapłaty.


Dowód zapłaty opłaty skarbowej należy przedstawić nie później niż w ciągu trzech dni od chwili powstania obowiązku zapłaty. Co do zasady dowód uiszczenia opłaty skarbowej pozostaje w aktach sprawy, w której składano dokument podlegający takiej opłacie. Pewną nowością jest natomiast umożliwienie podmiotom dokonującym opłaty żądania zwrotu dowodu potwierdzającego uiszczenie opłaty skarbowej.


Czy przedsiębiorcy mogą liczyć na szczególne zwolnienia przy pobieraniu od nich opłaty skarbowej?


Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej wyczerpująco wymienia przewidziane przez ustawodawcę zwolnienia z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej. Żadne z tych zwolnień nie dotyczy jednak bezpośrednio przedsiębiorców. Przedsiębiorcy mogą natomiast, tak samo jak inne podmioty, korzystać z możliwości ubiegania się o zwrot uiszczonej opłaty skarbowej. Należy przy tym pamiętać, że zwrot opłaty skarbowej następuje wyłącznie na wniosek podmiotu, który ją uiścił. Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli podlegająca opłacie czynność nie została dokonana, natomiast opłata od wydania zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) powinna być zwrócona, jeżeli mimo jej uiszczenia wspomnianych dokumentów wnioskodawcy nie wydano. W tym kontekście warto nadmienić, że zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 27 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, które weszło w życie 27 października 2007 r., uiszczenie opłaty skarbowej nie musi następować równocześnie z wnioskiem o dokonanie czynności podlegających opłacie. Z myślą o tych, którzy o obowiązku dokonania opłaty dowiedzieli się dopiero w momencie składania wniosku, powyższe rozporządzenie wprowadza trzydniowy termin od powstania obowiązku zapłaty, w ciągu którego zobowiązany podmiot ma obowiązek dołączyć do wniosku dowód zapłaty.


Za jakie czynności należy uiścić opłatę skarbową?


Opłacie skarbowej podlegają: czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek, wydanie zaświadczenia na wniosek, wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji), złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, prokury lub jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej dotyczy także dokonania czynności urzędowej, wydania zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia, koncesji) przez podmiot inny niż organ administracji rządowej i samorządowej, w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej, a także złożenie w takim podmiocie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.


Poszczególne rodzaje czynności podlegające opłacie skarbowej oraz stawki opłaty są wymienione w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej. Tytułem przykładu wskazać można, że dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia lub zezwolenia wynosi - w zależności od rodzaju działalności - od 30 zł do ponad 12 tys. zł. Koszt wydania zaświadczenia, na przykład potwierdzającego rejestrację jako podatnika VAT, wynosi 21 zł.


Czy organy administracyjne mają obowiązek wezwać do uiszczenia opłaty skarbowej, jeśli pismo podlegające opłacie nie zostało opłacone wraz z jego wniesieniem?


W przypadku nieuiszczenia w całości lub w części wymaganej opłaty skarbowej, organy administracji mają obowiązek wezwać stronę do usunięcia braków w terminie 7 dni. W związku z obowiązującą od dnia 27 października zmianą rozporządzenia ministra finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, dającą podmiotowi, na którym ciąży obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej trzy dni na jej uzupełnienie przyjąć należy, że wspomniany obowiązek organów administracji do wezwania strony do uzupełnienia braków będzie się aktualizował po bezskutecznym upływie trzech dni, w ciągu których strona może uzupełnić brakującą opłatę skarbową z własnej inicjatywy.


Warto wskazać, że nie ma obowiązku wnoszenia opłaty skarbowej od okazanej, przy odbiorze dokumentów, kserokopii upoważnienia. Okazanie upoważnienia ma charakter techniczny i nie powoduje obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej. Zatem nie istnieje obowiązek wnoszenia opłaty skarbowej każdorazowo przy odbiorze dokumentów (m.in. postanowienie prezydenta Białegostoku z 10 sierpnia 2007 r., nr Fn.IV.0717-I-3/2007).

(MGM)


Halina Kwiatkowska

radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków

 

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

• Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635).

• Ustawa z 13 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 128, poz. 883).

• Rozporządzenie ministra finansów z 27 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz.U. nr 187, poz. 1330).

• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA