REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po likwidacji działalności można odzyskać VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Pietras
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasada neutralności podatku od towarów i usług zapewnia podatnikowi możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z jego działalnością opodatkowaną. Nie stanowi przeszkody do realizacji tego prawa, gdy podatnik dochodzi nadpłaty VAT po likwidacji działalności.


Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym po wykreśleniu podatnika z rejestru jest w praktyce przedmiotem licznych sporów.

REKLAMA

REKLAMA


Stanowisko urzędów


W świetle ustawy o VAT obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku przysługuje zarejestrowanym podatnikom VAT czynnym. W myśl tej zasady organy podatkowe przyjmują, że wraz z wykreśleniem z rejestru dotychczasowi podatnicy VAT tracą te prawa. W ocenie organów podatkowych wszelkie rozliczenia podatku mogą być dokonywane jedynie z czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Takiego statusu nie będzie już miał podmiot, który złożył formularz VAT-Z, czyli zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających VAT. Powołują się przy tym na art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, który określa, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Tym samym zdaniem organów podatkowych utrata statusu czynnego podatnika VAT powoduje utratę prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Organy podatkowe nie są już takie konsekwentne, w przypadku gdy po wyrejestrowaniu się podatnika zostanie stwierdzona zaległość podatkowa. Wówczas utrata statusu podatnika VAT czynnego nie stanowi przeszkody do wyegzekwowania zaległości podatkowej wraz z odsetkami.

REKLAMA


Interpretacja sądów

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zupełnie odmienne stanowisko w sprawie interpretacji tego przepisu przedstawia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, który w uzasadnieniu do wyroku z 21 czerwca 2006 r., sygn. akt I SA/Łd 401/06, niepublikowany, stwierdził, że przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnicy dokonali rejestracji lub też zostali wykreśleni z rejestru i po tym zdarzeniu, a zatem po tym, jak stracili status podatnika VAT czynnego dokonali czynności, w związku z którymi występują o zwrot nadwyżki podatku naliczonego.


Sprzeczne z mechanizmem funkcjonowania podatku od towarów i usług byłoby pozbawienie określonego podmiotu prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy uzyskał to prawo w okresie, kiedy był podatnikiem (prowadził zarejestrowaną działalność gospodarczą). Jest to bowiem fundamentalne prawo podatnika, leżące u podstaw mechanizmu funkcjonowania podatku od towarów i usług.


W ocenie sądu nie można w żadnym przypadku zgodzić się ze twierdzeniem, że pozbawienie podatnika prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego po wykreśleniu go z rejestru wynika z konieczności zachowania ścisłego związku pomiędzy mechanizmem podatku od towarów i usług a statusem osoby uprawnionej, która o tyle może korzystać z reguł rozliczenia podatku naliczonego i należnego, o ile zachowuje pozycję podatnika podatku od towarów i usług. Mechanizm podatku od towarów i usług nie pozwala na pozbawienie tego prawa podmiotu, który w momencie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu był podatnikiem, a więc był podmiotem zarejestrowanym.


Skutki orzeczenia


Uwzględniając powyższe orzeczenie, niewątpliwe bardzo korzystne dla podatników, należy wskazać, że istotne w odniesieniu do art. 88 ust. 4 ustawy VAT będzie ustalenie, kiedy uprawnienie do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym powstało. Jeżeli powstało w czasie, kiedy podmiot był czynnym podatnikiem VAT, późniejsze wykreślenie podatnika z rejestru nie powinno pozbawiać dobrze nabytego prawa. Jeśli zaś prawo powstało po tym, jak podmiot stracił status podatnika VAT czynnego, np. otrzymał fakturę VAT wystawioną po dacie wyrejestrowania, wówczas nie będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym znajdzie zastosowanie art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.


Wniosek o nadpłatę


W przypadku gdy błędne naliczenie VAT miało miejsce w okresie kiedy przedsiębiorca był czynnym podatnikiem VAT, to zgodnie z orzeczeniem WSA w Łodzi zwrot nadwyżki VAT jest możliwy. W tym celu osoba ubiegająca się o zwrot nadpłaconego podatku powinna złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji VAT.


Złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą może jednak być utrudnione przez organy podatkowe, które, powołując się na przepisy Ordynacji podatkowej, argumentują, że osoba wyrejestrowana nie jest już podatnikiem, a tym samym nie może być stroną postępowania. Zdaniem organów podatkowych, w przypadku rozwiązania spółki przestaje istnieć podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT korzystający z uprawnień i wypełniający opisane obowiązki określone w ustawie o VAT. Zgodnie z przepisami art. 81 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej (skorygowania deklaracji) przysługuje jedynie podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. Tylko podmioty prawa, którym przysługuje status podatnika, płatnika lub inkasenta, w określonych ustawowo przypadkach, mogą składać deklaracje korygujące. Z powyższego wynika, że uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej nie przysługuje osobom trzecim (zob. postanowienie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 16 listopada 2006 r., nr 1424/1120/443/57/2006/IW).


Argumenty w sporze


Uzasadnieniem wniosku o stwierdzenie nadpłaty jest nie tylko orzeczenie WSA, ale także wskazanie na brak konsekwencji w działaniu organów podatkowych względem osoby, która utraciła status podatnika VAT czynnego. W przypadku stwierdzenia zaległości podatkowych utrata statusu nie stanowi przeszkody do wyegzekwowania należności wraz z odsetkami. Natomiast w przypadku nadpłaty utrata statusu podatnika pozbawia go prawa do zwrotu. Takie działalnie organów podatkowych godzi w jedną z podstawowych zasad podatku od wartości dodanej, tj. zasadę neutralności podatku dla podatnika. Zgodnie z tą zasadą podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną.


CZY JEST ZWROT VAT NALICZONEGO

W przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje po likwidacji działalności prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.


CZYM JEST NADPŁATA

Za nadpłatę w podatku od towarów i usług uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.


PRZYKŁAD CZY SKŁADAĆ WNIOSEK O ZWROT

Podatnik złożył deklarację miesieczną VAT-7, w której wykazał niższy VAT naliczony niż to wynikało z faktur zakupu. W wyniku tego powstał u niego wyższy podatek należny do zapłaty. Nadpłata powstała w wyniku błędu naliczania VAT przez program komputerowy. Po złożeniu deklaracji podatnik zlikwidował działalność gospodarczą. W celu odzyskania VAT, który zapłacił w kwocie wyższej niż się należało, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, powołując się na stanowisko prezentowane w orzecznictwie sądowym.

SYLWIA PIETRAS

doradca, Zespół Doradców Finansowo-Księgowych

Grupa Finans-Servis w Lublinie

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 86 ust. 13 oraz art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

• Art. 72-80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA