REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po likwidacji działalności można odzyskać VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Pietras
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasada neutralności podatku od towarów i usług zapewnia podatnikowi możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z jego działalnością opodatkowaną. Nie stanowi przeszkody do realizacji tego prawa, gdy podatnik dochodzi nadpłaty VAT po likwidacji działalności.


Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym po wykreśleniu podatnika z rejestru jest w praktyce przedmiotem licznych sporów.

REKLAMA


Stanowisko urzędów


W świetle ustawy o VAT obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku przysługuje zarejestrowanym podatnikom VAT czynnym. W myśl tej zasady organy podatkowe przyjmują, że wraz z wykreśleniem z rejestru dotychczasowi podatnicy VAT tracą te prawa. W ocenie organów podatkowych wszelkie rozliczenia podatku mogą być dokonywane jedynie z czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Takiego statusu nie będzie już miał podmiot, który złożył formularz VAT-Z, czyli zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających VAT. Powołują się przy tym na art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, który określa, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Tym samym zdaniem organów podatkowych utrata statusu czynnego podatnika VAT powoduje utratę prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Organy podatkowe nie są już takie konsekwentne, w przypadku gdy po wyrejestrowaniu się podatnika zostanie stwierdzona zaległość podatkowa. Wówczas utrata statusu podatnika VAT czynnego nie stanowi przeszkody do wyegzekwowania zaległości podatkowej wraz z odsetkami.


Interpretacja sądów

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zupełnie odmienne stanowisko w sprawie interpretacji tego przepisu przedstawia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, który w uzasadnieniu do wyroku z 21 czerwca 2006 r., sygn. akt I SA/Łd 401/06, niepublikowany, stwierdził, że przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnicy dokonali rejestracji lub też zostali wykreśleni z rejestru i po tym zdarzeniu, a zatem po tym, jak stracili status podatnika VAT czynnego dokonali czynności, w związku z którymi występują o zwrot nadwyżki podatku naliczonego.


Sprzeczne z mechanizmem funkcjonowania podatku od towarów i usług byłoby pozbawienie określonego podmiotu prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy uzyskał to prawo w okresie, kiedy był podatnikiem (prowadził zarejestrowaną działalność gospodarczą). Jest to bowiem fundamentalne prawo podatnika, leżące u podstaw mechanizmu funkcjonowania podatku od towarów i usług.


W ocenie sądu nie można w żadnym przypadku zgodzić się ze twierdzeniem, że pozbawienie podatnika prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego po wykreśleniu go z rejestru wynika z konieczności zachowania ścisłego związku pomiędzy mechanizmem podatku od towarów i usług a statusem osoby uprawnionej, która o tyle może korzystać z reguł rozliczenia podatku naliczonego i należnego, o ile zachowuje pozycję podatnika podatku od towarów i usług. Mechanizm podatku od towarów i usług nie pozwala na pozbawienie tego prawa podmiotu, który w momencie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu był podatnikiem, a więc był podmiotem zarejestrowanym.


Skutki orzeczenia


Uwzględniając powyższe orzeczenie, niewątpliwe bardzo korzystne dla podatników, należy wskazać, że istotne w odniesieniu do art. 88 ust. 4 ustawy VAT będzie ustalenie, kiedy uprawnienie do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym powstało. Jeżeli powstało w czasie, kiedy podmiot był czynnym podatnikiem VAT, późniejsze wykreślenie podatnika z rejestru nie powinno pozbawiać dobrze nabytego prawa. Jeśli zaś prawo powstało po tym, jak podmiot stracił status podatnika VAT czynnego, np. otrzymał fakturę VAT wystawioną po dacie wyrejestrowania, wówczas nie będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym znajdzie zastosowanie art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.


Wniosek o nadpłatę


W przypadku gdy błędne naliczenie VAT miało miejsce w okresie kiedy przedsiębiorca był czynnym podatnikiem VAT, to zgodnie z orzeczeniem WSA w Łodzi zwrot nadwyżki VAT jest możliwy. W tym celu osoba ubiegająca się o zwrot nadpłaconego podatku powinna złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji VAT.


Złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą może jednak być utrudnione przez organy podatkowe, które, powołując się na przepisy Ordynacji podatkowej, argumentują, że osoba wyrejestrowana nie jest już podatnikiem, a tym samym nie może być stroną postępowania. Zdaniem organów podatkowych, w przypadku rozwiązania spółki przestaje istnieć podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT korzystający z uprawnień i wypełniający opisane obowiązki określone w ustawie o VAT. Zgodnie z przepisami art. 81 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej (skorygowania deklaracji) przysługuje jedynie podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. Tylko podmioty prawa, którym przysługuje status podatnika, płatnika lub inkasenta, w określonych ustawowo przypadkach, mogą składać deklaracje korygujące. Z powyższego wynika, że uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej nie przysługuje osobom trzecim (zob. postanowienie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 16 listopada 2006 r., nr 1424/1120/443/57/2006/IW).


Argumenty w sporze


Uzasadnieniem wniosku o stwierdzenie nadpłaty jest nie tylko orzeczenie WSA, ale także wskazanie na brak konsekwencji w działaniu organów podatkowych względem osoby, która utraciła status podatnika VAT czynnego. W przypadku stwierdzenia zaległości podatkowych utrata statusu nie stanowi przeszkody do wyegzekwowania należności wraz z odsetkami. Natomiast w przypadku nadpłaty utrata statusu podatnika pozbawia go prawa do zwrotu. Takie działalnie organów podatkowych godzi w jedną z podstawowych zasad podatku od wartości dodanej, tj. zasadę neutralności podatku dla podatnika. Zgodnie z tą zasadą podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną.


CZY JEST ZWROT VAT NALICZONEGO

W przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje po likwidacji działalności prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.


CZYM JEST NADPŁATA

Za nadpłatę w podatku od towarów i usług uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.


PRZYKŁAD CZY SKŁADAĆ WNIOSEK O ZWROT

Podatnik złożył deklarację miesieczną VAT-7, w której wykazał niższy VAT naliczony niż to wynikało z faktur zakupu. W wyniku tego powstał u niego wyższy podatek należny do zapłaty. Nadpłata powstała w wyniku błędu naliczania VAT przez program komputerowy. Po złożeniu deklaracji podatnik zlikwidował działalność gospodarczą. W celu odzyskania VAT, który zapłacił w kwocie wyższej niż się należało, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, powołując się na stanowisko prezentowane w orzecznictwie sądowym.

SYLWIA PIETRAS

doradca, Zespół Doradców Finansowo-Księgowych

Grupa Finans-Servis w Lublinie

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 86 ust. 13 oraz art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

• Art. 72-80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA