REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca może zaliczać diety do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę w zakresie reklamy towarów swojego zleceniodawcy. Siedziba mojej firmy znajduje się w mieście O. Miejsce prowadzenia działalności to także miasto O., ponieważ niedopuszczalne jest wpisanie miejsca prowadzenia działalności „Polska” lub „obszar Polski południowej” (faktycznym miejscem prowadzenia działalności jest Polska południowa). Czy w tym przypadku jako właściciel firmy jednoosobowej mogę sobie wystawiać polecenia wyjazdu służbowego i codziennie odliczać diety tak samo jak kierowcy? Niektóre moje wyjazdy trwają nawet 5 dni, ponieważ są to miejsca odległe, inne natomiast kończą się po 8 lub 12 godzinach.


REKLAMA

REKLAMA

RADA


Nie ma przeszkód, aby swoje wyjazdy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą uznawał Pan za podróże służbowe. Potwierdzają to najnowsze stanowiska organów skarbowych. Może więc Pan zaliczać w koszty uzyskania przychodów diety, oczywiście w granicach limitów wskazanych w rozporządzeniach „o podróżach służbowych”.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Przepisy podatkowe (art. 23 ust. 1 pkt 52 updof) odnoszą się do podróży służbowych przedsiębiorcy i pozwalają takiemu przedsiębiorcy na zaliczenie do kosztów diet naliczonych z tytułu jego podróży służbowych. Nie ma innych przepisów, które bezpośrednio dotyczyłyby podróży służbowej przedsiębiorcy. Artykuł 23 ust. 1 pkt 52 updof jest pewnym przywilejem podatkowym. Nie zobowiązuje w żaden sposób przedsiębiorcy do wypłaty sobie diet. Takie zobowiązanie byłoby fikcją prawną, ponieważ sprowadzałoby się do przesunięć w zakresie własnego majątku przedsiębiorcy. Należy to mieć na uwadze przy udzielaniu odpowiedzi na pytanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niestety, organy podatkowe bez żadnego racjonalnego uzasadnienia od pewnego momentu zaczęły interpretować przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 updof w powiązaniu z art. 775 Kodeksu pracy, odnoszącym się do podróży służbowych pracowników. Organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z 12 stycznia 2007 r., nr IS.I/1-4151/46/06) argumentowały:


(...) Mimo braku definicji podróży służbowej w odniesieniu do przedsiębiorcy należy przyjąć, że podróżą służbową jest wyjazd przedsiębiorcy związany z wykonywaniem czynności niestanowiących istoty prowadzonej działalności. Zatem, o ile będzie to wyjazd związany z istotą wykonywanej działalności gospodarczej, nie będzie to, w świetle art. 775 § 1 Kodeksu pracy, podróż służbowa. (...)


Opierając się na tej argumentacji, organy podatkowe wyłączały możliwość uwzględniania w kosztach diet przedsiębiorców przy takich ich podróżach służbowych, które wiązały się z istotą prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. To negatywne stanowisko było szczególnie dotkliwe dla przedsiębiorców świadczących usługi transportowe. Jest ono przykładem złej praktyki organów podatkowych w stosunku do firm transportowych. Od lat przedsiębiorcy świadczący usługi transportowe kwalifikowali do kosztów diety naliczane przy wyjazdach własnych. Taka praktyka przez lata nie była kwestionowana przez organy podatkowe. W pewnym momencie organy te, bez wyraźnej zmiany przepisów, zaczęły negować podróże służbowe w usługach transportowych. W konsekwencji uznały, że przedsiębiorcy nie mają prawa zaliczać diet własnych do kosztów.


W przedstawionym stanie faktycznym działalność gospodarcza podatnika wiąże się z koniecznością wyjazdów. Trzeba podkreślić - nie jest to istotą działalności przedsiębiorcy. Działalność gospodarcza podatnika sprowadza się do reklamowania towarów firmy zleceniodawcy. Jej przedmiotem jest więc szeroko pojęta działalność marketingowa. Wyjazdy są istotnym elementem tej działalności. Sprawy firmowe mogą być również załatwiane bez odbywania podróży służbowej (np. przez Internet, maile czy telefon). Zgodnie z argumentacją, którą prezentuje przytoczona decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, organy podatkowe nie mają podstaw kwestionować zaliczenia diet przedsiębiorcy do kosztów.


W praktyce organy podatkowe odchodzą od chybionej argumentacji, że podróżą służbową jest wyjazd przedsiębiorcy związany z wykonywaniem czynności niestanowiących istoty prowadzonej działalności. Zmusiło je do tego orzecznictwo sądów administracyjnych. I tak, w decyzji z 24 kwietnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, nr 1401/BF-I/4160-0038/1/07/AG, stwierdził:


(...) Jak wynika z dotychczasowego orzecznictwa sądu administracyjnego, osoby prowadzące działalność gospodarczą z tytułu odbywania podróży służbowych nie mogą rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu kosztów faktycznie poniesionych z tytułu zwiększonych wydatków na koszty utrzymania, lecz mogą się rozliczyć tylko swoistym „ryczałtem” - wartością diet za czas podróży służbowej przysługującą pracownikom. Należy zauważyć, iż przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy nie ogranicza kręgu podmiotów, do którego się odnosi poprzez definicję pojęcia „podróż służbowa”. Użyte bowiem pojęcie „podróż służbowa” nie ma ustawowej definicji w prawie podatkowym, a sięganie do definicji zawartej w Kodeksie pracy jest zdaniem Sądu nieuprawnione (wyrok WSA z 5 marca 2007 r., sygn. akt III S.A./Wa 3827/06). Za nieuprawnione należy również uznać stanowisko, iż realizowanie zasadniczego przedmiotu działalności przez osoby prowadzące tę działalność nie wchodzi w zakres podróży służbowych. Ustawodawca w interpretowanym przepisie nie ograniczył kręgu objętych nim podmiotów ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Dlatego w niniejszej sprawie za podróż służbową należy uznać bezpośrednie wykonywanie przez przedsiębiorcę zadań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej poza granicami kraju. (...)


W rozstrzyganej sprawie przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych. Przykładem zmieniającej się praktyki organów podatkowych są również:


- postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu z 7 marca 2007 r., nr US III 415-15/28/07:

(...) Jak stwierdził Sąd Administracyjny, powołując się na przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy, nie można wnioskować, iż przedsiębiorca, wykonując zadania gospodarcze firmy poza obszarem kraju, nie odbywa podróży służbowej i to tylko z powodu, że nie jest on pracownikiem albo wykonywane przez niego zadania należą do zakresu działalności gospodarczej. Za zagraniczną podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie bezpośrednio przez przedsiębiorcę zadań firmy poza granicami kraju i nieuprawnionym jest pogląd, że realizacja zasadniczego przedmiotu działalności (w tym wypadku usług transportowych) nie wchodzi w zakres podróży służbowej. Podobne stanowisko zajął też WSA w Bydgoszczy w wyroku z 28 marca 2006 r., sygn. akt I S.A./Bd43/06. (...)


- decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 31 lutego 2007 r., nr L.IS.I/1/4150/39/2006 (działalność gospodarcza wnioskodawcy dotyczyła usług transportowych):

(...) Przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 nie zawiera wyłączeń o charakterze przedmiotowym, zatem prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych (do wysokości diet określonych w powołanych powyżej przepisach) przysługuje wszystkim osobom prowadzącym działalność gospodarczą, w tym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę. Powyższe stanowisko zgodne jest z aktualnie prezentowaną linią orzeczniczą Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie zaprezentowaną w wyrokach: z 23 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Rz 652/06 i I SA/Rz 658/06, oraz z 29 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Rz 686/06. (...)


Zmiany interpretacji pozwalają na korzystne rozstrzygnięcie problemu nie tylko w analizowanym przypadku, ale także w przypadku właścicieli firm transportowych, które borykały się z negatywną praktyką organów podatkowych.


- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658


Grzegorz Ziółkowski

ekspert w zakresie podatków

 
 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA