REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca może zaliczać diety do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę w zakresie reklamy towarów swojego zleceniodawcy. Siedziba mojej firmy znajduje się w mieście O. Miejsce prowadzenia działalności to także miasto O., ponieważ niedopuszczalne jest wpisanie miejsca prowadzenia działalności „Polska” lub „obszar Polski południowej” (faktycznym miejscem prowadzenia działalności jest Polska południowa). Czy w tym przypadku jako właściciel firmy jednoosobowej mogę sobie wystawiać polecenia wyjazdu służbowego i codziennie odliczać diety tak samo jak kierowcy? Niektóre moje wyjazdy trwają nawet 5 dni, ponieważ są to miejsca odległe, inne natomiast kończą się po 8 lub 12 godzinach.


REKLAMA

REKLAMA

RADA


Nie ma przeszkód, aby swoje wyjazdy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą uznawał Pan za podróże służbowe. Potwierdzają to najnowsze stanowiska organów skarbowych. Może więc Pan zaliczać w koszty uzyskania przychodów diety, oczywiście w granicach limitów wskazanych w rozporządzeniach „o podróżach służbowych”.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Przepisy podatkowe (art. 23 ust. 1 pkt 52 updof) odnoszą się do podróży służbowych przedsiębiorcy i pozwalają takiemu przedsiębiorcy na zaliczenie do kosztów diet naliczonych z tytułu jego podróży służbowych. Nie ma innych przepisów, które bezpośrednio dotyczyłyby podróży służbowej przedsiębiorcy. Artykuł 23 ust. 1 pkt 52 updof jest pewnym przywilejem podatkowym. Nie zobowiązuje w żaden sposób przedsiębiorcy do wypłaty sobie diet. Takie zobowiązanie byłoby fikcją prawną, ponieważ sprowadzałoby się do przesunięć w zakresie własnego majątku przedsiębiorcy. Należy to mieć na uwadze przy udzielaniu odpowiedzi na pytanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niestety, organy podatkowe bez żadnego racjonalnego uzasadnienia od pewnego momentu zaczęły interpretować przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 updof w powiązaniu z art. 775 Kodeksu pracy, odnoszącym się do podróży służbowych pracowników. Organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z 12 stycznia 2007 r., nr IS.I/1-4151/46/06) argumentowały:


(...) Mimo braku definicji podróży służbowej w odniesieniu do przedsiębiorcy należy przyjąć, że podróżą służbową jest wyjazd przedsiębiorcy związany z wykonywaniem czynności niestanowiących istoty prowadzonej działalności. Zatem, o ile będzie to wyjazd związany z istotą wykonywanej działalności gospodarczej, nie będzie to, w świetle art. 775 § 1 Kodeksu pracy, podróż służbowa. (...)


Opierając się na tej argumentacji, organy podatkowe wyłączały możliwość uwzględniania w kosztach diet przedsiębiorców przy takich ich podróżach służbowych, które wiązały się z istotą prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. To negatywne stanowisko było szczególnie dotkliwe dla przedsiębiorców świadczących usługi transportowe. Jest ono przykładem złej praktyki organów podatkowych w stosunku do firm transportowych. Od lat przedsiębiorcy świadczący usługi transportowe kwalifikowali do kosztów diety naliczane przy wyjazdach własnych. Taka praktyka przez lata nie była kwestionowana przez organy podatkowe. W pewnym momencie organy te, bez wyraźnej zmiany przepisów, zaczęły negować podróże służbowe w usługach transportowych. W konsekwencji uznały, że przedsiębiorcy nie mają prawa zaliczać diet własnych do kosztów.


W przedstawionym stanie faktycznym działalność gospodarcza podatnika wiąże się z koniecznością wyjazdów. Trzeba podkreślić - nie jest to istotą działalności przedsiębiorcy. Działalność gospodarcza podatnika sprowadza się do reklamowania towarów firmy zleceniodawcy. Jej przedmiotem jest więc szeroko pojęta działalność marketingowa. Wyjazdy są istotnym elementem tej działalności. Sprawy firmowe mogą być również załatwiane bez odbywania podróży służbowej (np. przez Internet, maile czy telefon). Zgodnie z argumentacją, którą prezentuje przytoczona decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, organy podatkowe nie mają podstaw kwestionować zaliczenia diet przedsiębiorcy do kosztów.


W praktyce organy podatkowe odchodzą od chybionej argumentacji, że podróżą służbową jest wyjazd przedsiębiorcy związany z wykonywaniem czynności niestanowiących istoty prowadzonej działalności. Zmusiło je do tego orzecznictwo sądów administracyjnych. I tak, w decyzji z 24 kwietnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, nr 1401/BF-I/4160-0038/1/07/AG, stwierdził:


(...) Jak wynika z dotychczasowego orzecznictwa sądu administracyjnego, osoby prowadzące działalność gospodarczą z tytułu odbywania podróży służbowych nie mogą rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu kosztów faktycznie poniesionych z tytułu zwiększonych wydatków na koszty utrzymania, lecz mogą się rozliczyć tylko swoistym „ryczałtem” - wartością diet za czas podróży służbowej przysługującą pracownikom. Należy zauważyć, iż przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy nie ogranicza kręgu podmiotów, do którego się odnosi poprzez definicję pojęcia „podróż służbowa”. Użyte bowiem pojęcie „podróż służbowa” nie ma ustawowej definicji w prawie podatkowym, a sięganie do definicji zawartej w Kodeksie pracy jest zdaniem Sądu nieuprawnione (wyrok WSA z 5 marca 2007 r., sygn. akt III S.A./Wa 3827/06). Za nieuprawnione należy również uznać stanowisko, iż realizowanie zasadniczego przedmiotu działalności przez osoby prowadzące tę działalność nie wchodzi w zakres podróży służbowych. Ustawodawca w interpretowanym przepisie nie ograniczył kręgu objętych nim podmiotów ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Dlatego w niniejszej sprawie za podróż służbową należy uznać bezpośrednie wykonywanie przez przedsiębiorcę zadań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej poza granicami kraju. (...)


W rozstrzyganej sprawie przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych. Przykładem zmieniającej się praktyki organów podatkowych są również:


- postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu z 7 marca 2007 r., nr US III 415-15/28/07:

(...) Jak stwierdził Sąd Administracyjny, powołując się na przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy, nie można wnioskować, iż przedsiębiorca, wykonując zadania gospodarcze firmy poza obszarem kraju, nie odbywa podróży służbowej i to tylko z powodu, że nie jest on pracownikiem albo wykonywane przez niego zadania należą do zakresu działalności gospodarczej. Za zagraniczną podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie bezpośrednio przez przedsiębiorcę zadań firmy poza granicami kraju i nieuprawnionym jest pogląd, że realizacja zasadniczego przedmiotu działalności (w tym wypadku usług transportowych) nie wchodzi w zakres podróży służbowej. Podobne stanowisko zajął też WSA w Bydgoszczy w wyroku z 28 marca 2006 r., sygn. akt I S.A./Bd43/06. (...)


- decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 31 lutego 2007 r., nr L.IS.I/1/4150/39/2006 (działalność gospodarcza wnioskodawcy dotyczyła usług transportowych):

(...) Przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 nie zawiera wyłączeń o charakterze przedmiotowym, zatem prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych (do wysokości diet określonych w powołanych powyżej przepisach) przysługuje wszystkim osobom prowadzącym działalność gospodarczą, w tym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę. Powyższe stanowisko zgodne jest z aktualnie prezentowaną linią orzeczniczą Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie zaprezentowaną w wyrokach: z 23 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Rz 652/06 i I SA/Rz 658/06, oraz z 29 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Rz 686/06. (...)


Zmiany interpretacji pozwalają na korzystne rozstrzygnięcie problemu nie tylko w analizowanym przypadku, ale także w przypadku właścicieli firm transportowych, które borykały się z negatywną praktyką organów podatkowych.


- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658


Grzegorz Ziółkowski

ekspert w zakresie podatków

 
 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA