REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca może zaliczać diety do kosztów

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę w zakresie reklamy towarów swojego zleceniodawcy. Siedziba mojej firmy znajduje się w mieście O. Miejsce prowadzenia działalności to także miasto O., ponieważ niedopuszczalne jest wpisanie miejsca prowadzenia działalności „Polska” lub „obszar Polski południowej” (faktycznym miejscem prowadzenia działalności jest Polska południowa). Czy w tym przypadku jako właściciel firmy jednoosobowej mogę sobie wystawiać polecenia wyjazdu służbowego i codziennie odliczać diety tak samo jak kierowcy? Niektóre moje wyjazdy trwają nawet 5 dni, ponieważ są to miejsca odległe, inne natomiast kończą się po 8 lub 12 godzinach.


REKLAMA

REKLAMA

RADA


Nie ma przeszkód, aby swoje wyjazdy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą uznawał Pan za podróże służbowe. Potwierdzają to najnowsze stanowiska organów skarbowych. Może więc Pan zaliczać w koszty uzyskania przychodów diety, oczywiście w granicach limitów wskazanych w rozporządzeniach „o podróżach służbowych”.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Przepisy podatkowe (art. 23 ust. 1 pkt 52 updof) odnoszą się do podróży służbowych przedsiębiorcy i pozwalają takiemu przedsiębiorcy na zaliczenie do kosztów diet naliczonych z tytułu jego podróży służbowych. Nie ma innych przepisów, które bezpośrednio dotyczyłyby podróży służbowej przedsiębiorcy. Artykuł 23 ust. 1 pkt 52 updof jest pewnym przywilejem podatkowym. Nie zobowiązuje w żaden sposób przedsiębiorcy do wypłaty sobie diet. Takie zobowiązanie byłoby fikcją prawną, ponieważ sprowadzałoby się do przesunięć w zakresie własnego majątku przedsiębiorcy. Należy to mieć na uwadze przy udzielaniu odpowiedzi na pytanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niestety, organy podatkowe bez żadnego racjonalnego uzasadnienia od pewnego momentu zaczęły interpretować przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 updof w powiązaniu z art. 775 Kodeksu pracy, odnoszącym się do podróży służbowych pracowników. Organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z 12 stycznia 2007 r., nr IS.I/1-4151/46/06) argumentowały:


(...) Mimo braku definicji podróży służbowej w odniesieniu do przedsiębiorcy należy przyjąć, że podróżą służbową jest wyjazd przedsiębiorcy związany z wykonywaniem czynności niestanowiących istoty prowadzonej działalności. Zatem, o ile będzie to wyjazd związany z istotą wykonywanej działalności gospodarczej, nie będzie to, w świetle art. 775 § 1 Kodeksu pracy, podróż służbowa. (...)


Opierając się na tej argumentacji, organy podatkowe wyłączały możliwość uwzględniania w kosztach diet przedsiębiorców przy takich ich podróżach służbowych, które wiązały się z istotą prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. To negatywne stanowisko było szczególnie dotkliwe dla przedsiębiorców świadczących usługi transportowe. Jest ono przykładem złej praktyki organów podatkowych w stosunku do firm transportowych. Od lat przedsiębiorcy świadczący usługi transportowe kwalifikowali do kosztów diety naliczane przy wyjazdach własnych. Taka praktyka przez lata nie była kwestionowana przez organy podatkowe. W pewnym momencie organy te, bez wyraźnej zmiany przepisów, zaczęły negować podróże służbowe w usługach transportowych. W konsekwencji uznały, że przedsiębiorcy nie mają prawa zaliczać diet własnych do kosztów.


W przedstawionym stanie faktycznym działalność gospodarcza podatnika wiąże się z koniecznością wyjazdów. Trzeba podkreślić - nie jest to istotą działalności przedsiębiorcy. Działalność gospodarcza podatnika sprowadza się do reklamowania towarów firmy zleceniodawcy. Jej przedmiotem jest więc szeroko pojęta działalność marketingowa. Wyjazdy są istotnym elementem tej działalności. Sprawy firmowe mogą być również załatwiane bez odbywania podróży służbowej (np. przez Internet, maile czy telefon). Zgodnie z argumentacją, którą prezentuje przytoczona decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, organy podatkowe nie mają podstaw kwestionować zaliczenia diet przedsiębiorcy do kosztów.


W praktyce organy podatkowe odchodzą od chybionej argumentacji, że podróżą służbową jest wyjazd przedsiębiorcy związany z wykonywaniem czynności niestanowiących istoty prowadzonej działalności. Zmusiło je do tego orzecznictwo sądów administracyjnych. I tak, w decyzji z 24 kwietnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, nr 1401/BF-I/4160-0038/1/07/AG, stwierdził:


(...) Jak wynika z dotychczasowego orzecznictwa sądu administracyjnego, osoby prowadzące działalność gospodarczą z tytułu odbywania podróży służbowych nie mogą rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu kosztów faktycznie poniesionych z tytułu zwiększonych wydatków na koszty utrzymania, lecz mogą się rozliczyć tylko swoistym „ryczałtem” - wartością diet za czas podróży służbowej przysługującą pracownikom. Należy zauważyć, iż przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy nie ogranicza kręgu podmiotów, do którego się odnosi poprzez definicję pojęcia „podróż służbowa”. Użyte bowiem pojęcie „podróż służbowa” nie ma ustawowej definicji w prawie podatkowym, a sięganie do definicji zawartej w Kodeksie pracy jest zdaniem Sądu nieuprawnione (wyrok WSA z 5 marca 2007 r., sygn. akt III S.A./Wa 3827/06). Za nieuprawnione należy również uznać stanowisko, iż realizowanie zasadniczego przedmiotu działalności przez osoby prowadzące tę działalność nie wchodzi w zakres podróży służbowych. Ustawodawca w interpretowanym przepisie nie ograniczył kręgu objętych nim podmiotów ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Dlatego w niniejszej sprawie za podróż służbową należy uznać bezpośrednie wykonywanie przez przedsiębiorcę zadań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej poza granicami kraju. (...)


W rozstrzyganej sprawie przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych. Przykładem zmieniającej się praktyki organów podatkowych są również:


- postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu z 7 marca 2007 r., nr US III 415-15/28/07:

(...) Jak stwierdził Sąd Administracyjny, powołując się na przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy, nie można wnioskować, iż przedsiębiorca, wykonując zadania gospodarcze firmy poza obszarem kraju, nie odbywa podróży służbowej i to tylko z powodu, że nie jest on pracownikiem albo wykonywane przez niego zadania należą do zakresu działalności gospodarczej. Za zagraniczną podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie bezpośrednio przez przedsiębiorcę zadań firmy poza granicami kraju i nieuprawnionym jest pogląd, że realizacja zasadniczego przedmiotu działalności (w tym wypadku usług transportowych) nie wchodzi w zakres podróży służbowej. Podobne stanowisko zajął też WSA w Bydgoszczy w wyroku z 28 marca 2006 r., sygn. akt I S.A./Bd43/06. (...)


- decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 31 lutego 2007 r., nr L.IS.I/1/4150/39/2006 (działalność gospodarcza wnioskodawcy dotyczyła usług transportowych):

(...) Przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 nie zawiera wyłączeń o charakterze przedmiotowym, zatem prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych (do wysokości diet określonych w powołanych powyżej przepisach) przysługuje wszystkim osobom prowadzącym działalność gospodarczą, w tym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę. Powyższe stanowisko zgodne jest z aktualnie prezentowaną linią orzeczniczą Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie zaprezentowaną w wyrokach: z 23 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Rz 652/06 i I SA/Rz 658/06, oraz z 29 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Rz 686/06. (...)


Zmiany interpretacji pozwalają na korzystne rozstrzygnięcie problemu nie tylko w analizowanym przypadku, ale także w przypadku właścicieli firm transportowych, które borykały się z negatywną praktyką organów podatkowych.


- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658


Grzegorz Ziółkowski

ekspert w zakresie podatków

 
 
 
 
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA