REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na nowe technologie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od ponad roku podatnicy prowadzący działalność mogą korzystać z ulgi innowacyjnej. Pozwala ona na odliczenie wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowych technologii.


Przepisy określające zasady korzystania z ulgi innowacyjnej obowiązują od 1 stycznia 2006 r. Stosowne zapisy znajdują się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i prawnych. Co do zasady ulga polega na odliczeniu od podstawy podatku (opodatkowania) wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowych technologii.

REKLAMA

REKLAMA


Definicja ustawowa


Podatnicy muszą pamiętać, że nie każdy wydatek będzie mógł skorzystać z odliczenia. Przede wszystkim przepisy ściśle określają pojęcie nowej technologii. Uważa się za nią wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. W szczególności nową technologią są wyniki badań i prac rozwojowych. Ponadto wiedza technologiczna nabyta przez podatnika nie może być stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich pięć lat. Musi to potwierdzać opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.


Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca nakłada na podatnika obowiązek odpowiedniego udokumentowania poniesienia wydatków na nabycie nowych technologii i udowodnienie innowacyjności tej technologii. Dokumentem potwierdzającym innowacyjność nowej technologii jest opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Powinna ona zawierać stwierdzenia, że nowa technologia umożliwi wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż pięć lat.

REKLAMA


Jak wyjaśniły organy podatkowe w jednej z interpretacji podatkowych przepisy nie przewidują wyłączeń od obowiązku udowodnienia przez podatnika innowacyjności technologii, z powodu niezlokalizowania przez podatnika odpowiedniej jednostki naukowej. Możliwość skorzystania z ulgi stanowiącej dla podatnika pewien rodzaj uprzywilejowania wymaga spełnienia wszelkich warunków przewidzianych przez ustawę (postanowienie naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu z 10 maja 2007 r., nr PD/415-11/07). Dodatkowo organy podatkowe uznały, że przedłożone przez podatnika pismo, wystawione przez sprzedawcę drukarki, nie jest wystarczającym dokumentem, na podstawie którego można uznać innowacyjność nabytej technologii. Pismo to nie stanowi opinii niezależnej od podatnika jednostki naukowej, wymienionej enumeratywnie w katalogu zamkniętym zawartym w ustawie o zasadach finansowania nauki.


CZYM SĄ JEDNOSTKI NAUKOWE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

l podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych lub wyższych szkół zawodowych w rozumieniu statutów tych szkół

l placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk

l jednostki badawczo-rozwojowe

l międzynarodowe instytuty naukowe

l jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo-rozwojowej

l Polska Akademia Umiejętności

l inne jednostki organizacyjne, niewymienione wyżej, posiadające osobowość prawną i siedzibę w Polsce, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo-rozwojowego nadawany na podstawie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej


Zasady odliczenia


Prawo do odliczeń przysługuje podatnikowi uzyskującemu przychody z działalności gospodarczej. Kwota odliczeń nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z tego źródła. Należy podkreślić, że prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.


Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Chodzi tu o część, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.


Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.


Ma to o tyle istotne znaczenie, że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Może się zdarzyć, że podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń. W takiej sytuacji odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe. Termin trzyletni liczy się od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


CO STANOWI NABYCIE NOWYCH TECHNOLOGII

Nabyciem nowej technologii jest nie tylko jej zakup, ale także nabycie praw do wiedzy technologicznej, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.


ILE WYNOSI LIMIT ODLICZENIA

Ulga innowacyjna ograniczona została limitem. Obecnie jest on taki sam dla wszystkich. Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50 proc. kwoty poniesionych wydatków.


Utrata prawa


Przepisy określają nie tylko sytuacje, w których podatnik ma prawo do odliczenia. Szczegółowo wskazują też przypadki, w których następuje utrata tego przywileju. Ma to miejsce w trzech przypadkach. Podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie. Po drugie, jeżeli w tym terminie udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii. Wyłączenie nie dotyczy tylko przypadków przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych. I wreszcie podatnik straci prawo do odliczeń, gdy przed upływem trzech lat zostanie ogłoszona jego upadłość, obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji.


We wszystkich tych sytuacjach trzeba będzie zwrócić ulgę.


PODSTAWA PRAWNA

l Art. 26c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

l Art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA