REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są standardy stosowania testów psychologicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Rozwoju Biznesu
Firma doradczo-szkoleniowa

REKLAMA

Testy i kwestionariusze psychologiczne coraz częściej stają się codziennym narzędziem pracy w wielu firmach i organizacjach. Pomagają pracownikom działów HR, coachom i menedżerom podejmować decyzje w sprawach zatrudniania i alokacji nowych pracowników, oceny ich rozwoju oraz budowania programów szkoleniowych.

REKLAMA

Zastosowanie narzędzi tego typu pozwala na wielowymiarową ocenę kompetencji i zdolności człowieka, co dostarcza korzyści zarówno osobom biorącym udział w badaniu, jak i organizacji. Jeśli chodzi o korzyści płynące z dopasowania „organizacja – człowiek”, warto tu wspomnieć chociażby o zmniejszeniu kosztów adaptacji w nowym miejscu pracy osoby, która potrafi sprostać wymaganiom stawianym na danym stanowisku i dzięki temu szybko się uczy nowych obowiązków, kreatywnie wykorzystuje swój potencjał i unika błędów charakterystycznych dla nowicjuszy. Dopasowanie to sprzyja także zwiększeniu spójności organizacji poprzez identyfikację z wizją i misją firmy, możliwą jedynie wtedy, kiedy pracownicy posiadają podobne systemy wartości, pozwalające integrować zespół wokół realizacji ważnych z punktu widzenia jego członków, jak również organizacji, celów.

REKLAMA

Rozmowa rekrutacyjna i wszelkiego rodzaju procesy outsourcingowe to jednak też sytuacje, które niosą ze sobą duży potencjał stresogenny i dlatego tak ważne jest, aby organizacja zadbała o swój wizerunek, stwarzając pracownikowi jak najbardziej komfortowe warunki uczestnictwa w takich procedurach. Oznacza to, że należy nie tylko odpowiednio przygotować pomieszczenie i zadbać o właściwy przebieg spotkania, trzeba także zaprosić specjalistów posiadających potrzebne kwalifikacje oraz wybrać narzędzia, które dostarczą nam odpowiedzi na pytania ważne ze względu na zatrudnienie lub zwolnienie danej osoby lub awansu pracowniczego. Jak to zrobić?

Rynek testów psychologicznych dedykowany biznesowi jest ogromy i warto znać kryteria, które mogę pomóc w trafnym wyborze narzędzi przekładającym się na skuteczne rozpoznanie możliwości i predyspozycji osoby badanej, co w konsekwencji pozwoli na jej efektywną, przynoszącą zadowolenie pracę, przekładającą się na wymierny zysk finansowy dla firmy. Kryteria, o których tu mowa, to standardy stosowania testów psychologicznych dotyczące zarówno parametrów, jakie powinien posiadać dobry test, jak i kompetencji osoby przeprowadzającej badanie.

Przeczytaj również: Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej?

Jakie są standardy stosowania testów psychologicznych

REKLAMA

Towarzystwa psychologiczne na całym świecie podejmują zintegrowane działania na rzecz propagowania etycznego i poprawnego metodologicznie stosowania i konstruowania testów oraz kwestionariuszy. Wydają różnego rodzaju regulacje i kodeksy będące zbiorami wytycznych wskazujących, co należy uznać za dobrą praktykę w diagnozie psychologicznej. Dokumenty te mają różny status – niektóre to wewnętrzne uchwały obowiązujące w organizacjach zrzeszających psychologów, inne mają zasięg międzynarodowy, jeszcze inne opierają się na systemie certyfikacji będącym gwarantem jakości usług świadczonych przez specjalistów z różnych dziedzin, pokrewnych psychologii. Celem, który łączy te wszystkie działania, jest dążenie do zunifikowania zasad dotyczących testów i testowania, które będą uniwersalne i czytelne zarówno dla psychologów, jak i innych profesjonalistów przeprowadzających badania testami, osób badanych czy menedżerów podejmujących decyzje o zastosowaniu testów w organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nigdzie na świecie nie ma w zasadzie regulacji prawnych dotyczących dobrych praktyk w tej dziedzinie i to właśnie standardy wychodzą naprzeciw zmianie sytuacji, gdyż określają zasady standaryzacji warunków badania, określają wskaźniki psychometryczne gwarantujące dobroć narzędzia, sugerują przebieg właściwej procedury badania i sposobu nawiązywania kontaktu z klientem oraz nakreślają etyczny wymiar całego procesu diagnostycznego. Dzięki ich (standardów) istnieniu można mówić o kontroli jakości badań psychologicznych zarówno w kontekście stosowanych metod, jak i kwalifikacji osoby administrującej testy. Natomiast istnienie klarownych procesów certyfikacji oraz uniwersalnych procedur diagnostycznych pozwala zagwarantować odbiorcy usługi psychologicznej, że zostanie ona wykonana zgodnie ze światowymi standardami, będącymi odpowiednikiem powszechnie stosowanego w świecie biznesu znaku jakości ISO.

APA i EFPA – liderzy w popularyzacji standardów dotyczących testów i testowania na świecie

American Psychological Association (APA)i European Federation of Psychologists’ Associations (EFPA) to organizacje o międzynarodowym zasięgu promujące podobną politykę w zakresie wprowadzania standardów dotyczących stosowania testów psychologicznych w swojej strefie wpływów. Obie wersje standardów, amerykańska i europejska, zostały opracowane dla trzech obszarów zastosowań: edukacja, zdrowie oraz praca i organizacja, i proponują zbiór zasad opisujących kryteria, jakie powinien spełniać użytkownik testu (czyli przeprowadzający go specjalista) oraz jakie powinno być narzędzie, którym się posługuje. To co je różni, to system oceny, głównie w kwestii formalnej, gdyż zawartość merytoryczna jest podobna.

Polskie Towarzystwo Psychologiczne reprezentujące polskich psychologów należy do EFPA i wraz z przedstawicielami innych europejskich krajów podejmuje działania mające na celu wprowadzenie i popularyzację w Polsce i na terenie Unii Europejskiej wyżej wspomnianych idei, ujętych w programie „Euro Test – WO European Certificates for Psychological Test Use In Work and Organizational Settings”.

Polecamy serwis Outsourcing

Godny podkreślenia jest fakt, że standardy te mają dotyczyć nie tylko psychologów, ale wszystkich, którzy chcą być użytkownikami narzędzi psychologicznych w danej dziedzinie (edukacja, zdrowie, praca i organizacja) i wykażą się odpowiednimi kompetencjami, których weryfikacji ma służyć właśnie Euro Test. Oznacza to zniesie obostrzeń w dostępie do testów psychologicznych dla osób pracujących na stanowiskach, gdzie stosowanie tego typu narzędzi wydaje się uzasadnione (np. konsultanci HR, headhunterzy, coachowie, trenerzy), oczywiście po odbyciu odpowiedniego szkolenia i zweryfikowaniu nabytych kompetencji.

W marcu powołanie polskiej grupy eksperckiej EFPA "EURO TEST - WO"

Zaproponowany przez EFPA system standardów i certyfikacji w zakresie stosowania testów psychologicznych w biznesie wydaje się ze wszech miar wart zaimplementowania w Polsce. Aby ten cel osiągnąć, należałoby powołać grupę ekspercką, która podjęłaby działania na rzecz wprowadzenia programu EFPA "EURO TEST - WO" w naszym kraju. Niewątpliwie korzyści płynące z tego rozwiązania byłyby wymierne dla wszystkich zainteresowanych stron: praktyków z obszaru HR i ZZL, psychologów, klientów biznesowych i wydawców. Jakie? - Powstanie grupy wysoko wyspecjalizowanych ekspertów w zakresie stosowania testów w biznesie, rekrutującej się zarówno z psychologów mających doświadczenie w tym obszarze, jak i specjalistów HR, którzy zyskali odpowiednie przygotowanie psychometryczne pozwalające na przeprowadzanie i interpretację wyników testów psychologicznych.
- Wypracowanie standardów akceptowalnych dla wszystkich zainteresowanych stron i adekwatnych do polskich realiów.
- Stworzenie systemu certyfikacji i weryfikacji kompetencji zawodowych potwierdzanych międzynarodowym certyfikatem EFPA.
- Stworzenie centrów akredytacyjnych, prowadzących działalność szkoleniową w zakresie niezbędnym do uzyskania certyfikatu.
- Dążenie do zweryfikowania rynku narzędzi psychologicznych pod względem jakościowym: merytorycznym i psychometrycznym.
- Propagowanie wiedzy eksperckiej z zakresu nauki i praktyki w obszarach: psychologii pracy i organizacji, zarządzania zasobami ludzkimi, najnowszych trendów w zakresie prowadzenia badań psychologicznych w biznesie (rekrutacja, selekcja, ocena pracownicza).
- Integracja zainteresowanych środowisk wokół grupy eksperckiej EFPA "EURO TEST - WO".

Powołanie polskiej grupy eksperckiej EFPA "EURO TEST - WO" jako wspólnej inicjatywy Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiej Fundacji Badań nad Zarządzaniem i Instytutu Rozwoju Biznesu nastąpi na konferencji „Stosowanie testów w biznesie. Standardy a praktyka”, która odbędzie się 11 marca 2011 r. w Centrum Konferencyjnym Instytutu w Serocku.

dr Aleksandra Jaworowska, Urszula Brzezińska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA