REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczanie ryzyka kursowego przedsiębiorstwa na rynku walutowym

Wiesław Sędzicki

REKLAMA

Każda firma działająca na rynku co najmniej dwuwalutowo może pokusić się o stałe, samodzielne zabezpieczanie ryzyka kursowego. W tym celu może skorzystać z przedstawionej w tym opracowaniu strategii. Zatrudnienie jednego specjalisty w firmie to o wiele mniej kosztowna inwestycja niż np. umowa opcji walutowych zawarta z bankiem.

Zarządzający finansami przedsiębiorstw na hasło forex reagują jednoznacznie - nie uznają go za miejsce zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym, tylko za rynek spekulacji, którym w przeważającej mierze jest. Jedynie największe firmy i banki inwestycyjne na świecie mogą sobie pozwolić na aktywne zarządzanie ryzykiem na tym rynku. Wielkość obrotów oraz możliwość negocjowania prowizji daje im szersze pole działania niż podmiotom, które działają w mniejszej skali. Polskie przedsiębiorstwa dotychczas rzadko sięgały po mechanizmy funkcjonujące na rynku forex jako zabezpieczenie ryzyka kursowego.

REKLAMA

REKLAMA

Po doświadczeniach z 2008 r. i upadku wielu firm z powodu zawarcia niekorzystnych umów na opcje walutowe przedsiębiorstwa, zwłaszcza z sektora MŚP, ograniczyły tego typu asekurację lub z niej zrezygnowały. Nie korzystają one w znaczącej skali z usług firm zewnętrznych zajmujących się aktywnym zabezpieczaniem ryzyka walutowego, w tym kursowego.

Zarządzający finansami z niepokojem otwierają każdego dnia tabele kursów walut, ale stabilizacji nie ma tam nigdy. Rankiem naszego czasu kończą pracę rynki dalekowschodnie, zaczyna się handel walutami w Europie, a po sześciu godzinach wkraczają Stany Zjednoczone.

Spokojny sen można jednak wywalczyć niewielkim kosztem. Warto zdecydować się na samodzielne zarządzanie ryzykiem kursowym. Można to zrobić poprzez otwarcie rachunku i aktywne zarządzanie u brokera forex.

Asekuracja na foreksie zarządzana samodzielnie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczyn, dla których warto przemyśleć bezpośrednie zawieranie transakcji w celach zabezpieczających przez firmę na foreksie, jest wiele. Najważniejsze z nich to:

REKLAMA

1. Niezależność w podejmowaniu decyzji - powierzając firmie zewnętrznej zarządzanie ryzykiem, nie mamy wpływu na jej bieżące działania. Natomiast o skutkach, często negatywnych, niektórych operacji zleceniodawca dowiaduje się często post factum. Firmy te mają bowiem nadzieję na wyprowadzenie transakcji na plus, dlatego skrzętnie unikają informowania zleceniodawcy o byciu „pod kreską”. Stały podgląd i monitorowanie na poziomie przedsiębiorstwa nie wyklucza otrzymywania informacji niepełnych lub mylnych.

2. Pominięcie pośrednika - rynek walutowy ma strukturę trzy-, a nawet w niektórych przypadkach czterostopniową. Zlecenie jakichkolwiek transakcji na nim firmie zewnętrznej to dodanie do całego łańcucha kolejnego pośrednika. Przedsiębiorstwo znajduje się zawsze na najniższym poziomie w tej hierarchii. Wszystkie poziomy powyżej niejako ex officio mają zabezpieczony interes prawny, a więc i finansowy. Wyjątkiem można w tej hierarchii nazwać najwyższy stopień, czyli Interbank. Nie jest to bowiem bank w tradycyjnym rozumieniu, tylko sieć komunikacyjna, która sama w sobie z zasady nie jest spersonifikowana, a więc nie prowadzi także działalności finansowej.

3. Obniżenie kosztów obsługi zarządzania ryzykiem kursowym - spłaszczenie hierarchii pośredników przynosi oszczędności w każdej dziedzinie, a w dziedzinie finansów zwłaszcza. Nigdzie nie znajdziemy reklamy strategii zabezpieczania na foreksie we własnym zakresie. Żaden bank ani profesjonalna firma zarządzająca ryzykiem nie zaoferują nam czegoś, w czym nie uczestniczą z oczekiwaniem zysków. Nic w tym dziwnego, skoro do zabezpieczenia np. 100 tys. euro przed ryzykiem zmiany kursu, przy zawarciu bezpośrednio transakcji przeciwnej na platformie transakcyjnej, wystarczy ponieść koszt 3000 euro (przy dźwigni 1 : 100), w dodatku najczęściej podlegający zwrotowi. Wśród właścicieli firm i księgowych odpowiedzialnych za finanse rozwiązanie to nie jest jednak popularne. Nie ma bowiem nikogo zainteresowanego promowaniem tego typu możliwości, a firmy hedgingowe często stosują wręcz kampanię odstraszania. Przedstawiają one niebezpieczeństwo ryzyka samodzielnego tradingu na foreksie przez firmy.

4. Wyeliminowanie instrumentów pochodnych - z natury rzeczy „skażonych” niepewnością jutra - banki i firmy zarządzające ryzykiem w ramach hedgingu oferują przedsiębiorstwom, jako formy zabezpieczenia, instrumenty pochodne (kontrakty terminowe forward i futures, opcje walutowe, swapy). Wszystkie transakcje terminowe zawierają element niepewności co do przyszłych zdarzeń. Nikt nie jest w stanie przewidzieć sytuacji na rynkach finansowych, zwłaszcza w perspektywie średnio- i długoterminowej. Czasem sytuacja na rynku walutowym zmienia się drastycznie z godziny na godzinę, często bez podstaw fundamentalnych. Zawarcie takich umów wpycha niejako przedsiębiorstwo pośrednio w nurt spekulacyjny rynku. Skutki jednak, często negatywne, firma odczuwa już bezpośrednio. Nawet najbardziej popularne kontrakty forward, to:

• ryzyko niepewności w finalizowaniu kontraktów, które oparte jest na zaufaniu między stronami umowy,

• ryzyko makroekonomiczne związane np. z kształtowaniem się kursów walut i stóp procentowych, na które mają wpływ NBP oraz polityka makroekonomiczna innych krajów, zwłaszcza Eurolandu.

Kontrakty forward nie są standaryzowane, a przebieg kwotowań kursów wymiany od daty zawarcia do dnia jego wykonania (czyli do momentu obliczenia wielkości zobowiązań podlegających rozliczeniu) nie ma żadnego znaczenia. Tymczasem zmiany kursów walut przebiegają czasem w bardzo krótkich przedziałach czasowych.

 Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA