Kategorie

Transport międzynarodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
8 lipca w Parlamencie Europejskim przegłosowany został pakiet mobilności. To ostatni krok do zatwierdzenia przepisów niekorzystnych w szczególności dla polskich przedsiębiorców. Co warto wiedzieć o pakiecie mobilności?
Od 1 czerwca 2020 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, obowiązuje nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz ten dotyczy przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu co najmniej połowy miejsc siedzących niezajętych. Nakaz ten dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami. Ograniczeń tych nie stosuje się w odniesieniu do środków transportu specjalnego przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.
Do 2050 roku globalne zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie o 226 proc., związane z tym emisje CO2 zwiększą się o 118 proc., a przewóz towarów będzie generował niemal tyle samo zanieczyszczeń co ruch pasażerski. Największy wzrost emisji odnotuje transport morski i lotniczy, jednocześnie bez wprowadzenia tych sektorów na rynek handlu emisjami nie uda się osiągnąć celów klimatycznych ONZ. Na samoregulację w kwestii klimatu decydują się za to najwięksi gracze globalnego rynku logistycznego.
Koronawirus oznacza ograniczenia transportowe. Jakie regulacje aktualnie dotyczą Polski? W tym materiale opowiemy o kwarantannie kierowców, przewozie osób i leków, a także zmianie natężenia ruchu na drogach.
Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie zawodowy kierowca realizujący kurs w transporcie międzynarodowym? Na pewno prawo jazdy, wypis z licencji transportowej oraz zapisy dotyczące czasu pracy. Ale co jeszcze? Wyjaśniają ekspert z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).
Legalizacji podlegają rozmaite dokumenty stosowane w handlu międzynarodowym. Mogą to być chociażby deklaracje wnioskodawcy, świadectwa pochodzenia towaru czy zaświadczenia urzędów państwowych. Jeżeli importer wymaga zalegalizowania dokumentu handlowego, to pierwszym etapem jest potwierdzenie dokumentów przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Jak to zrobić?
12 grudnia 2019 r. przedstawiciele Rady Europy i Parlamentu Europejskiego uzgodnili przepisy, które od 2021 roku będą obowiązywać przewoźników w UE. Nie ma zgody na pakiet mobilności w takim kształcie. Jego akceptacja byłaby nieuczciwością wobec wszystkich firm, którym z dnia na dzień coraz trudniej jest funkcjonować na europejskim rynku - uważa Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", członek Konfederacji Lewiatan. Założenia kompromisu, to wciąż nadal śmiertelna pułapka dla polskiego transportu, ale i transportu z Litwy, Rumunii, Chorwacji, Węgier i Bułgarii.
Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Od 1 października wchodzi w życie kolejna regulacja wynikająca z nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Na przewoźników nałożony został nowy obowiązek – wyposażenia pojazdu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze monitorowanie transportu towarów wrażliwych.
Znamy propozycje przepisów odnoszących się do stosowania płacy minimalnej dla kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym. W jakim przypadku polskie firmy będą musiały płacić kierowcom więcej niż dotychczas?
MSZ pomoże polskim przewoźnikom w rozwiązywaniem problemów we Francji i Austrii związanych z wieszaniem się systemów teleinformatycznych.
Czy podpisane między Polską a Federacją Rosyjską porozumienie w sprawie limitów dla polskich przewoźników na przewozy dwustronne i tranzytowe jest dla polskiej strony satysfakcjonujące? Nie do końca.
Polska branża transportowa jest zaniepokojona planami Węgier i Włoch dot. wprowadzenia płacy minimalnej dla pracowników delegowanych. Obawy dotyczą wpływu nowych przepisów na polską branżę transportową (drugą co do wielkości w UE).
Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?
Zmieniły się białoruskie przepisy dotyczące przewozów środków płatniczych. Jakie kwoty pieniędzy można obecnie wwozić na Białoruś bez potrzeby deklaracji?
Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej, w przypadku importu towaru z Chin, za którego transport jest odpowiedzialna firma z UE bez stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce?
Otrzymaliśmy od kontrahenta będącego austriackim podatnikiem VAT zlecenie na usługi transportu towarów na terenie Rosji i Białorusi. W jaki sposób rozliczyć przedmiotową usługę na gruncie ustawy o VAT, czy jesteśmy obowiązani do wykazania tego rodzaju usług w deklaracji? Jaki kurs przeliczeniowy zastosować jeżeli wynagrodzenie otrzymamy w euro?
Co się dzieje w sprawie porozumienia z Rosją odnośnie przewozów towarów? Co ustalono na spotkaniu w tej sprawie?
O ułatwieniu w wykonywaniu przewozów tranzytowych między Polską a Ukrainą oraz o przedłużeniu autostrady A4 po stronie ukraińskiej rozmawiał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzego Szmita z Zastępcą Ministra Infrastruktury Ukrainy Oksaną Reiter.
Kto, mimo braku porozumienia odnośnie kontyngentu 2016 r. między Polską, a Federacją Rosyjską, może dokonywać transportu towarów do Rosji?
Jak ominąć blokadę granicy między Bułgarią i Grecją? Można skorzystać z drogi przez Macedonię, nie są przy tym potrzebne macedońskie zezwolenia na tranzyt.
Ruch ciężarówek z Obwodem Kaliningradzkim zamarł. Według informacji olsztyńskiej Izby Celnej, od północy 1 lutego, na przejściach granicznych w Grzechotkach i Bezledach nie pojawiła się ani jedna ciężarówka.
Federacja Rosyjska zgodziła się, by polscy kierowcy mogli pozostać na jej terenie do 15 lutego 2016 r. Wciąż nie wiadomo, czy Rosjanie wydadzą zezwolenia na 2016 r. dla polskich kierowców wykonujących przewozy na terenie FR.
Jestem czynnym podatnikiem VAT. Od polskiej firmy spedycyjnej nabyłem usługę transportu towaru z Polski do Rosji. Otrzymałem tylko fakturę z wykazaną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Czy w przypadku odsprzedaży tej usługi na rzecz polskiego kontrahenta, mogę zastosować stawkę podatku w wysokości 0%?
Na drogowym przejściu granicznym w Dorohusku (granica z Ukrainą) trwa awaria sieci teleinformatycznej. Nie funkcjonują systemy celne obsługujące ruch towarowy.
Lotos Kolej uzyskał niemiecki certyfikat bezpieczeństwa "B" Niemcy. W efekcie spółka zależna Grupy Lotos SA rozpoczyna działalność na rynku niemieckim.
1 stycznia 2016 r. znikną cła wwozowe na Ukrainie. Opłaty w wysokości 5-10% zostały wprowadzone na początku br.
Polska spółka X nabyła usługę transportu towarów od przewoźnika z Niemiec (posługującego się nr VAT-DE), nie posiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Towary zostały przewiezione z magazynu w Czechach do kontrahenta spółki X na terytorium Słowacji. Na jakich zasadach powinna zostać rozliczona w VAT przedmiotowa usługa?
Nasza firma (polski podatnik) planuje rozpocząć działalność w zakresie świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów na rzecz polskich kontrahentów. Usługi te będą związane z transportem towarów m. in. z USA i Kanady do Polski. W zależności od zlecenia zakres usług będzie obejmował organizację transportu morskiego, kolejowego lub drogowego. Jakie dokumenty należy posiadać aby zastosować do tego rodzaju usług stawkę VAT 0%?
Służba Celna coraz bardziej skupia się na działaniach mających na celu ułatwienie międzynarodowego obrotu towarów. Ostatnio uruchomiła dwie nowe usługi w oparciu o system eBooking TRUCK.
Czy i w jakich wypadkach Spółka świadcząca usługi transportu towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów powinna zapłacić polski podatek VAT od świadczonych usług transportowych?
Kiedy usługi pośrednictwa związanego z transportem międzynarodowym objęte są preferencyjną 0% stawką podatku VAT?
Zdarza się, że zakup nie dotyczy urządzenia, a w istocie technicznej dokumentacji urządzenia obejmującej instrukcje, katalogi oraz wszelką dokumentację niezbędną dla celów eksploatacyjnych maszyny. Czy jako nabywcy dokumentacji technicznej z zagranicy zachodzi obowiązek do odprowadzenia podatku u źródła?
Polski ustawodawca w odniesieniu do niektórych dochodów uzyskiwanych w wyniku płatności transgranicznych przez podmioty nieposiadające siedziby ani zarządu na terytorium RP, wprowadził obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku (tzw. podatek u źródła).
Od początku kwietnia 2015 r. polsko-białoruskie przejście graniczne w Połowcach zmieniło się z bilateralnego na międzynarodowe. Oznacza to, że mogą z niego korzystać obywatele wszystkich państw, a nie jak dotychczas jedynie obywatele Polski i Białorusi.
Odzyskiwanie podatku VAT w przedsiębiorstwach zajmujących się transportem międzynarodowym jest kłopotliwe ze względu na konieczność gromadzenia wielu dokumentów. Jest sposób, by nie było to tak uciążliwe.
Służba Celna zapowiada sporo ułatwień dla przedsiębiorców i agentów celnych w 2015 r. Ruszyć mają m.in. jedno okienko dla rozliczeń ceł i podatków czy zintegrowana obsługa deklaracji INTRASTAT.
Firma transportowa wykonała usługę transportu towarów z Medyki do Krakowa, w ramach ich przemieszczania z Ukrainy do Polski. Jaką stawką VAT należy opodatkować tego typu usługę?
Czy wprowadzenie płacy minimalnej na poziomie 8,5 euro za godzinę pracy dla wszystkich kierowców zawodowych przejeżdżających przez Niemcy może się skończyć bankructwem polskich przewoźników?
Służba celna niedługo rozpocznie testy systemu e-booking dla ciężarówek. Dotąd z systemu elektronicznej rezerwacji kolejki do odprawy mogą korzystać kierowcy autobusów.
Na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT została dopuszczona możliwość zastosowania preferencyjnej stawki dla usług transportu międzynarodowego. Należy przy tym jednak wskazać, iż ustawodawca definiuje, co dokładnie należy rozumieć pod pojęciem tego typu usług.
Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr, gdy transport odbywa się częściowo poza terytorium UE, a spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L? A jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. gdy spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF?
Polska firma transportowa świadczy usługę transportu towarów na rzecz kontrahenta z Niemiec. Transportowane towary przemieszczane są z Polski do Hiszpanii. Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT?
Resorty pracy i infrastruktury pomogą przewoźnikom dotkniętym rosyjskim embargiem. W ministerstwach są przygotowywane rozwiązania prawne wspierające polskie firmy transportowe w takich sytuacjach.
W celu realizacji transportu z Polski poza UE polskie firmy transportowe korzystają niejednokrotnie z usług świadczonych przez miejscowych podwykonawców. Rola polskich firm sprowadza się wówczas najczęściej do znalezienia przewoźników zdolnych do wykonania określonego zlecenia, weryfikacji uprawnień przewoźnika oraz dbałości o prawidłowe wykonanie zleceń. Z punktu widzenia podatku VAT polscy podatnicy dokonują w tym przypadku importu usług.
W stosunku do pracowników mobilnych ciężko jest ustalić odpowiedni i niezmienny harmonogram pracy. Co do zasady decyzja o wyborze ustawodawstwa mającego zastosowanie wobec pracowników państw członkowskich, nie powinna być zmieniana przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy.
W 2012 r. przeładowano w największych polskich portach o 2,2% więcej ładunków w stosunku do roku 2011. Których towarów przeładowano w polskich portach najwięcej i jakie są prognozy na przyszłość?
Wyspy brytyjskie to dla polskich firm z branży TSL ważny rynek. PEKAES rozpoczął współpracę z nowym partnerem działającym w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak w takim przypadku kształtują się kwestie podstawy opodatkowania i powstania obowiązku podatkowego w VAT.
Czy istnieje możliwość, by zabezpieczenie akcyzowe w przypadku sprowadzania wina, w naszym imieniu zostało złożone przez inny podmiot?