Kategorie

Transport kolejowy

Polskie pociągi pojadą z prędkością nawet do 250 km/h - to jedno z założeń opublikowanego w dniu 6 czerwca 2018 r. projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Obecnie pociągi kursują z maksymalną prędkością 200 km/h.
Ministerstwo Infrastruktury i budownictwa podało informację, że ruch pociągów po miesięcznej przerwie Centralnej Magistrali Kolejowej został przywrócony.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zakończyło prace nad planem wdrażania do polskich kolei europejskiego systemu ERTMS. Wyposażenie polskich kolei w urządzenia ERTMS wpłynie na wzrost bezpieczeństwa, zwiększenie prędkości ruchu pociągów oraz ułatwi poruszanie się polskich pociągów w ruchu międzynarodowym.
Kto ma prawo zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pasażera Kolei? Informuje o tym rozporządzenie, które weszło w życie 9 maja 2017 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe inwestuje w infrastrukturę linii kolejowej na odcinku Warszawa-Poznań. Modernizacja ma na celu znaczne zwiększenie komfortu podróży. Co obejmuje?
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która reguluje m.in. proces pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Senat zaproponował poprawi do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Nowela wprowadza m.in. definicje stacji kolejowej oraz dworca kolejowego oraz reguluje wybór prezesa urzędu Transportu Kolejowego.
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół ponadgimnazjalnych do uczestnictwa w I Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy o Transporcie Kolejowym, organizowanym przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
W wyniku inwestycji w infrastrukturę kolejową w Pomorskiem skrócą się czasy przejazdu pociągami z Gdańska i Gdyni. Jak bardzo i kiedy?
Czas podróży pociągiem z Olsztyna do Warszawy będzie krótszy. Tak zakłada przyjęty do konsultacji Krajowy Program Kolejowy do 2023 r.
Jesteśmy spółką zajmującą się transportem kolejowym. Na jednej z tras doszło do połamania pantografu w naszym pociągu towarowym. Przyczyną powyższego zdarzenia była uszkodzona sieć trakcyjna. Mamy zamiar obciążyć operatora sieci trakcyjnej kosztami naprawy pantografu (naprawę zamówiliśmy u serwisanta). W związku z powyższym mamy wątpliwość czy tego rodzaju obciążenia powinniśmy dokonać wystawiając fakturę (refakturę), czy też notę księgową (obciążeniową). Ponadto usługa naprawy została opłacona w walucie euro. Jaki kurs przeliczeniowy na gruncie VAT powinniśmy zastosować obciążając operatora sieci trakcyjnej.
Czy będzie opóźnienie w pracach modernizacyjnych linii kolejowej z Warszawy do Radomia? Pojawiają się głosy, że w efekcie problemów z przetargiem na budowę odcinka Warka-Radom harmonogram prac może być zagrożony. Czy to prawda?
Na kiedy zaplanowane jest zakończenie modernizacji linii Kraków - Katowice? Czy remont zakończy się przed 2020 r.?
Otwarto innowacyjny dworzec PKP w Ciechanowie, w obiekcie zainstalowano m.in. ogniwa fotowoltaiczne oraz wydzielone pomieszczenie dla opiekuna z małym dzieckiem.
W połowie grudnia zostanie przywrócone bezpośrednie połączenie z Białegostoku do Warszawy. Przerwa w kursowaniu pociągów trwała ponad rok.
Pociągi, które będą od 13 grudnia kursowały po zrewitalizowanej linii kolejowej Rybnik-Chałupki, będą pokonywać tę trasę w 40 minut.
Według założeń Programu Rozwoju Infrastruktury Transportowej Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014–2020 ma zostać m.in. wyznaczona nowa trasa kolejowa dla relacji Kielce-Warszawa.
Od połowy grudnia 2015 r. skróci się czas przejazdu pociągami na 30 trasach. Różnice wahają się od 10 min. do ok 3 godzin.
PKP Cargo zarobiło w trzecim kwartale 2015 r ponad 64 mln złotych. Przychody wyniosły w tym okresie 1,207 mld zł.
Lotos Kolej uzyskał niemiecki certyfikat bezpieczeństwa "B" Niemcy. W efekcie spółka zależna Grupy Lotos SA rozpoczyna działalność na rynku niemieckim.
PKP PLK podpisało umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Oba podmioty zainwestują łącznie 50 mln. złotych w programy badawcze. Jakie?
PKP PLK planuje wydać w tym roku 11 mld złotych na inwestycje kolejowe. Jak zapewnia prezes polskiego przewoźnika Andrzej Filip Wojciechowski, spółka wyciągnęła wnioski z działań z poprzednich lat i jest przygotowana do realizacji tak dużych inwestycji.
Koleje Mazowieckie zarabiają głównie na dowozie ludzi do pracy, szkół, uczelni. Przewoźnik ma jednak ambicje, by zacząć zarabiać również na przewozach turystycznych.
Dzięki wymianie prawie 700 rozjazdów na polskich torach podróże pociągami będą przebiegały szybciej i bezpieczniej. Proces zakończy się już w październiku 2015 r. a PKP PLK przymierza się do kolejnego etapu modernizacji, podczas którego zostanie wymienionych aż 2900 rozjazdów kolejowych.
Ruszył pierwszy pociąg z Łodzi do Xiamen w południowo-wschodnich Chinach. Jest to drugie regularne połączenie kolejowe Cargo łączące Łódź z Chinami.
Nowy trójczłonowy pociąg zacznie jeździć po torach województwa świętokrzyskiego na początku 2016 r. Koszt produkcji pojazdu to ok. 12 mln. zł.
PKP PLK zapowiada zmianę strategii planowania wydatków inwestycyjnych. Zamiast planowania robót z roku na rok, przygotowywane będą długofalowe strategie. Najbliższa na lata 2016-2023 ma się opierać na budżecie w wysokości 68 mld zł.
Pierwszy pociąg cargo wyruszył z Łodzi do chińskiego Chengdu. Transport przewożący m.in. wodę mineralną, wyroby cukiernicze i mleczarskie był jednocześnie wydarzeniem inaugurującym regularną linię cargo między wspomnianymi miastami.
Ponad 20 burmistrzów, wójtów, posłów i senatorów podpisało petycję, w której apelują by budowa nowel linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna została dodana na podstawową listę projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.
Podpisano umowę w sprawie modernizacji 27 kilometrowego odcinka linii kolejowej Warszawa - Radom. Po zakończeniu prac na znacznej części odcinka pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h.
Konsultacje społeczne Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. potrwają do 11 sierpnia 2015 r. Program będzie podstawą do opracowania planu wydatków na inwestycje kolejowe.
Trwa budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Most znacznie ułatwi transport towarów do i gdańskiego portu. Kiedy przeprawa będzie gotowa?
Zmodernizowano już ponad 160 wagonów PKP Intercity, które kursują na najdłuższej krajowej trasie Przemyśl-Szczecin. Do końca roku zostanie zmodernizowanych jeszcze 57. Koszt operacji to 592 mln. zł.
PKP Intercity w 2015 r. notuje po raz pierwszy od czterech lat wzrost liczby pasażerów. W pierwszym półroczu 2015 r. z usług polskiego przewoźnika skorzystało 13,4 mln osób.
Polski przewoźnik towarowy PKP Cargo podpisało trzyletnią umowę na przewóz 4,25 mln ton węgla kamiennego dla spółki Veolia.
Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 8 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Suchedniowem. Inwestycja ma na celu m.in. zwiększenie prędkości, z którą pociągi będą się mogły poruszać na wspomnianym odcinku.
Komisja Europejska ogłosiła pierwszą turę projektów, które zostaną sfinansowane z funduszu Łącząc Europę. Pierwsze 13 miliardów euro zostanie zainwestowane w europejski transport. Sporo zyska również Polska.
Śląsk dostanie ok 9 miliardów złotych na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Spora część tej sumy zostanie przeznaczona również na linie towarowe.
PKP Cargo planuje rozwój połączeń kolejowych pomiędzy Polską, a Chinami. Podpisała list intencyjny, który określa zakres i warunki współpracy polskiego przewoźnika z Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan.
Szybko rozwijający się Turkmenistan inwestuje w infrastrukturę drogową i kolejową. Polskie firmy walczą o intratne kontrakty na tamtejszym rynku.
Prezes PKP Cargo nie pozostawia złudzeń. Rynek towarowych przewozów kolejowych w Polsce znacznie się skurczył co odbiło się na wynikach finansowych firmy. Co jest tego przyczyną?
Po modernizacji połączenia kolejowego nawet sześć razy więcej pociągów będzie mogło obsłużyć port w Gdańsku. Kiedy zakończą się prace?
Od 2011 r. liczba wypadków w polskim transporcie kolejowym spadła aż o jedną czwartą. Rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszym w historii.
Mazowsze dostanie 135 mln euro na inwestycje w przewozy regionalne. Czy sfinansuje z tego linię łączącą Warszawę z lotniskiem w Modlinie?
Brak środków finansowych na dotacje połączeń kolejowych może skutkować redukcją składów na liniach łączących Niemcy z Polską. Według pełnomocnika rządu Niemiec ds. kontaktów z Polską regionalne pociągi mają kluczowe znaczenie dla "zrastania się" obu społeczeństw i muszą zostać utrzymane.
Wiadomo, że nie uda się oddać do użytku dworca Łódź Fabryczna tak jak planowano, czyli we wrześniu 2015 r. Zatem kiedy na dworzec przyjadą pierwsze pociągi?
Sejm znowelizował ustawę o transporcie kolejowym. Zmiany dot. m.in. ułatwień w zakresie prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych na kolei.
Transakcja zakupu spółki CTL Logistics przez PKP Cargo od European Rail Freight II nie dojdzie do skutku. Niedawno przedsiębiorstwa podpisały list intencyjny, który był wstępem do negocjacji. Jednocześnie PKP Cargo poinformowało, że prowadzi rozmowy na temat przejęcia innego przewoźnika w Czechach.
Zakończono modernizację odcinka linii kolejowej Gliwice-Chorzów Batory. Na wyremontowanym odcinku pociągi osiągają prędkość do 100km/h, przed modernizacją maksymalna osiągana prędkość wynosiła 60 km/h.
Na polskie tory wyjechały długo wyczekiwane, nowoczesne składy pociągów Pendolino. Na razie osiągają prędkość 200 km/h i to na krótkim odcinku. Całe szczęście trwa modernizacja tras i stopniowo prędkość przejazdu Pendolino będzie rosła. Zwiększać się będzie również długość odcinków po których nowoczesne składy będą mknąć z prędkością znacznie wyższą niż 200 km/h.