REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Asertywność w rozmowie z szefem.
Asertywność w rozmowie z szefem.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Asertywność to znacznie więcej. To przede wszystkim pozytywne postrzeganie własnej osoby, to świadomość wyznawanych wartości, celów, do których się dąży, to także jasny pogląd na rzeczywistość.

Wszystkie powyższe czynniki wpływają następnie na świadomość własnej opinii i umiejętność jej wyrażania wobec rozmówców, zarówno tych przychylnych, jak i nieprzychylnych. To również otwarte wyrażanie swoich postaw, emocji i uczuć w sposób nie naruszający „terytorium psychicznego” drugiej osoby. Asertywność to również umiejętność przyjmowania i wyrażania krytyki, ocen i pochwał. Na końcu, asertywność możemy określić jako sztukę odmawiania w sposób stanowczy, ale nie raniący innych.

REKLAMA

Wyrażanie opinii

Asertywne wyrażanie opinii polega na otwartym wyrażaniu własnego zdania, ale w sposób taki, który nie stara się udowodnić wyższości naszego zdania nad zdanie naszego rozmówcy ani nie wywiera na niego negatywnego wpływu. Osoba wyrażająca opinię w sposób asertywny - broni swoich praw, przy tym nie odmawiając ich innym. Język ciała takiej osoby powinien być zharmonizowany z jej wypowiedzią. Należy zachowywać powściągliwą, ale otwartą postawę ciała, mieć spokojny ton głosu, utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą. Wszystkie te zabiegi mają na celu poinformowanie rozmówcy o naszych szczerych zamiarach. Umiejętność słuchania jest w tym przypadku szczególnie wartościowa, pozwala bowiem na szukanie rozwiązań. Charakterystycznymi zwrotami używanymi podczas wyrażania opinii w sposób asertywny są: „Myślę, że…”, „Co o tym sądzisz?”, „W moim mniemaniu…”.

Polecamy serwis: Etykieta w biznesie

Odmowa

Kluczowym elementem w asertywnym wyrażaniu odmowy jest świadomość naszego prawa do niej. Odmawianie jest tak samo naturalne jak wystosowana w naszym kierunku prośba. Typowym działaniem w takich przypadkach jest nadmierne i mgliste argumentowanie.

Asertywna odmowa powinna składać się z trzech elementów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ze słowa „nie”,
  • z jasnego i konkretnego określenia czynności, której nie chcemy wykonać,
  • z ewentualnego krótkiego uzasadnienia odmowy.

Wypowiedź ta powinna odznaczać się czytelnością i jak najmniejszą ilością słów oraz zwrotów. W tym przypadku ważne jest minimalistyczne i konkretne podejście.

Aby przekaz był bezpośredni, najlepiej od razu przejść do sedna sprawy w sposób stanowczy (wyraźny i zdecydowany ton). Przykładowa odmowa może wyglądać tak: „Nie, nie zostanę po pracy, ponieważ mam wizytę u lekarza”.

W niektórych przypadkach nieuniknione jest powtórzenie naszej odmowy, powinniśmy wtedy konsekwentnie utrzymywać nasze stanowisko, stosując metodę tzw. zdartej płyty.

Zobacz także: Po co nam asertywność? - kilka wskazówek


Reakcja na krytykę

REKLAMA

Odpowiedź na krytykę - zarówno na tą, która jest zasadna, jak i taką, która jest bezpodstawna - należy do sytuacji szczególnie trudnych i stresujących. Asertywność jest tym narzędziem, które ma za zadanie pomóc nam w radzeniu sobie z krytyką. Warto stosować się do trzech zasad asertywnego podejścia do krytyki. Pierwszy krok to uprzednia weryfikacja faktów.

Następnie w przypadku, gdy są one nieprawdziwe, koniecznie należy poinformować o tym fakcie rozmówcę. Jeżeli fakty zgadzają się, częściowo należy je sprostować i odnieść się do faktów rzeczywistych. Krytyka uzasadniona powinna być oczywiście potraktowana w sposób należyty, polegający na przyjęciu stawianych zarzutów i wyciągnięciu z nich odpowiednich wniosków, oraz jeżeli tego wymaga sytuacja – przeproszeniu.

Jak radzić sobie z agresją?

REKLAMA

Asertywność jest również kluczem do radzenia sobie z własną i cudzą agresją skierowaną w naszą stronę. Ważne jest, aby w pierwszej kolejności pozwolić zarówno sobie, jak i osobie zdenerwowanej na uwolnienie swoich emocji. Kluczem w asertywnym radzeniu sobie z agresją jest skupianie się na problemie i szukaniu jego rozwiązania. Drogą do wyeliminowania złości jest dążenie do wyeliminowania jej przyczyn. Ważne jest przy tym otwarte wyrażanie swoich emocji: „Masz rację, ale nie pozwolę na traktowanie mnie w taki sposób”, „Czuję się wytrącony z równowagi”, ale też niwelowanie negatywnych emocji u swojego rozmówcy poprzez zauważanie jego stanu „Widzę, że jesteś naprawdę zdenerwowany / na”.

Jak widać, asertywność może być olbrzymiej wagi narzędziem stosowanym nie tylko w pracy, ale i poza nią. Jest to umiejętność, którą można nabyć i doskonalić. Sztuka „mówienia nie” pozwala na efektywne wyrażanie własnej opinii w relacjach międzypersonalnych, ale również pomaga w radzeniu sobie ze złością, poczuciem krzywdy, winy oraz w przyjmowaniu krytyki i przeciwdziałaniu próbom manipulacji naszą osobą.

Martyna Siwek

Polecamy serwis: Zarządzanie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA