REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są i na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?
Na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Strategie realizacji logistyki w firmie określają wagę i podejście kierownictwa do kwestii zaopatrzenia, przepływu i transportu. Strategie logistyczne zwykle dopasowuje się do konkretnych klientów – a dokładniej, do ich wartości i opłacalności.

Strategie logistyczne dotyczą głównie sposobów kalkulacji kosztów logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dźwigni kosztowej, a także warunków przemieszczania i magazynowania produktów. Szczególnej staranności w doborze strategii logistycznej wymaga sytuacja, w której następuje zróżnicowanie form obsługi, z uwzględnieniem wielu elementów fizycznej dystrybucji w kanałach logistycznych. Na uwagę w związku z tym zasługują następujące strategie form obsługi produktu:

REKLAMA

REKLAMA

Strategia całkowitych kosztów logistycznych – polega na likwidowaniu bądź minimalizowaniu konfliktu między kosztami transportu a kosztami obsługi zapasów. Stosując tę strategię, wybieramy jeden z dwóch wariantów. W pierwszym z nich wybór rodzaju transportu może być wykorzystywany do kreowania przewagi konkurencyjnej, a zwłaszcza wtedy, gdy odbiorca zamawia towar u więcej niż jednego dostawcy. Wtedy właśnie jakość usługi logistycznej, podobnie jak cena, może mieć wpływ na wybór dokonywany przez odbiorcę produktu. Wariant ten oznacza wybór niższego poziomu zapasów w obsłudze „od drzwi do drzwi”. W drugim przypadku koszty transportu nie są używane do kreowania przewagi konkurencyjnej. W tej sytuacji koszty transportu, przy danej szybkości dostawy oraz niezawodności usług transportowych, osiągają poziom kosztów obsługi zapasów w transporcie pomiędzy miejscem lokalizacji nadawców i odbiorców.

Strategia zróżnicowania dystrybucji – oznacza, że nie wszystkie produkty logistyczne muszą być dostarczone z uwzględnieniem takiego samego poziomu świadczenia usług logistycznych. Punktem wyjścia w budowaniu strategii zróżnicowania dystrybucji jest określona lokalizacja magazynów, a także gromadzenie zapasów według ich ściśle określonego podziału na grupy. Mogą być one dostarczane z firmy produkcyjnej do odbiorcy lub też różnymi środkami transportu, po uprzednim skompletowaniu wielkości ładunków i dostosowaniu ich do przestrzenności i ładowności tych środków.

Przeczytaj również: W jaki sposób rozliczyć koszt zakupu samochodu ciężarowego

REKLAMA

Ponadto, istnieje możliwość stosowania strategii mieszanej, tzn. takiej, która będzie się charakteryzować niższymi kosztami logistycznymi niż strategia pojedyncza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strategia odraczania – która polega na tym, że termin obsługi i przemieszczenia produktu do odbiorcy powinien być odroczony dopóty, dopóki nie wpłynie zamówienie od odbiorcy. Filozofia tej strategii polega na unikaniu obsługi produktu w oczekiwaniu na to, kiedy wystąpi popyt i w jakiej formie.

Polecamy serwis Leasing

Strategia dostaw zbiorczych albo zespolonych – to połączenie realizowanego właśnie zamówienia i wydania z magazynu z zamówieniem, które przyszło później. Pozwala to na zwiększenie wielkości ładunku, co w konsekwencji wpłynie na niższy koszt obsługi produktu. Ekonomiczną siłą tej strategii jest tworzenie dużych ładunków dla małych jednostek.

Strategia standaryzacji – polega na zmniejszeniu różnorodności produktów zgodnej z oczekiwaniami rynkowymi, jednak bez znaczącej podwyżki kosztów logistycznych tej operacji.

Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA