REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Jarosław Krasnodęmbski
zmowy cenowe
zmowy cenowe

REKLAMA

REKLAMA

Niedozwolone zmowy cenowe są zabronione na podstawie prawa europejskiego i polskiego. Wątpliwości pojawiają się jednak przy rozważaniu, czy zabronione jest samo zawieranie takich porozumień, czy tez istotne jest ziszczenie się zamierzonego w nich skutku. Czy dla oceny porozumienia cenowego istotne jest by wywołało ono zamierzony skutek?

Porozumienia cenowe

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o Ochronie Konkurencji i Konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów.

REKLAMA

Porozumienia cenowe są szczególnie szkodliwą praktyka rynkową. Takie działania w sposób bezpośredni wpływają na sytuację konsumentów i pozbawiają ich możliwości zakupu towarów po cenie niższej niż ustalona w zmowie.

Przedsiębiorcy biorący udział w porozumieniu nie muszą zabiegać o kontrahentów tak jak w warunkach wolnego rynku np. poprzez obniżanie cen. Dodatkowo zawarcie porozumienia z reguły prowadzi do ustalenia cen na poziomie wyższym od rynkowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać najświeższe aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym może polegać zmowa cenowa?

REKLAMA

Zmowa cenowa może przybrać bardzo różne formy. Może polegać na ustalaniu konkretnych cen produktów – metoda zmowy wprost, jak również zmowa może określać ceny minimalne, czyli ustalana jest wiążąca uczestników zmowy cena, poniżej której produkt nie może zostać sprzedany.

Za zmowę cenową będą uważane również wszelkie porozumienia dotyczące składników ceny np. porozumienia odnośnie rabatów i promocji, stawek roboczogodziny czy elementów przyjmowanych do wyliczenia ceny.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Czy porozumienie musi wywołać skutek?

Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie – VI ACa 1451/12 – w wypadku porozumień wskazanych w art. 6 ust. 1 pkt 1 u.o.k.k. nie jest też istotne czy porozumienie wywołało skutek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, tj. doprowadziło do wyeliminowania, ograniczenia lub naruszenia w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Zakaz sformułowany w powyższym przepisie dotyczy również samego uczestnictwa w porozumieniu wymierzonym w objęte ochroną dobro, jakim jest swobodna konkurencja. Dla kwalifikacji porozumienia jako niedozwolonego, wystąpienie skutków o charakterze antykonkurencyjnym jest już obojętne po ustaleniu antykonkurencyjnego celu porozumienia. Wystarczającym jest wykazanie, że celem działań przedsiębiorców było naruszenie reguł konkurencji na rynku, a nie budzi żadnych wątpliwości, że postanowienia ustalające ceny pozostają w sprzeczności z zasadami konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i ich zwalczanie w obrocie gospodarczym


Za SA w Warszawie (VI ACa 752/12) warto powtórzyć, że zakaz sformułowany w art. 6 ust. 1 u.o.k.k. obejmuje nie tylko te przypadki, w których osiągnięty został zamierzony skutek. Zakaz dotyczy również samego uczestnictwa w porozumieniu wymierzonym w objęte ochroną dobro, jakim jest swobodna konkurencja. Dla zastosowania powołanego przepisu nie jest przy tym konieczne wykazywanie czy do realizacji porozumienia doszło w znaczeniu osiągnięcia zamierzonego skutku antykonkurencyjnego na danym rynku.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Ceny rekomendowane w relacjach wertykalnych

REKLAMA

Porozumienia co do cen są możliwe do zawarcia w sposób legalny w relacjach horyzontalnych. Relacje takie mogą mieć miejsce pomiędzy producentami a hurtownikami – co do ceny stosowanej przez hurtownika, w relacjach z jego kontrahentami. W takich relacjach możliwe jest ustalenie ceny maksymalnej, powyżej której nie może mieć miejsca sprzedaż towarów, jak również cena rekomendowana – zalecana przez producenta.

Jeżeli przedmiotem porozumienia wertykalnego jest ustalenie tak rozumianych cen maksymalnych lub rekomendowanych, to porozumienie nie narusza prawa. Dzieje się tak, ponieważ istnienie pewnego ograniczenia swobody działalności dystrybutora nie jest faktycznie porozumieniem niekorzystnym dla konsumentów.

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Jakiekolwiek inne ograniczenia swobody ustalania cen w relacjach wertykalnych są przez prawo zabronione. W szczególności zakazane jest ustalanie przez strony porozumienia cen minimalnych oraz ustalanie cen sztywnych. Praktyka taka, określana mianem resale price maintenance i jest traktowana jako najcięższe z naruszeń prawa konkurencji

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA