REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją - wskazówki

Martyna Wosion
Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją
Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją

REKLAMA

REKLAMA

Za czyny, będące przejawem nieuczciwej konkurencji grożą sankcje cywilne i karne. O ile odpowiedzialność karna ma funkcję penitencjarną i prewencyjną, o tyle sankcje cywilne mają na celu przede wszystkim przywrócenie warunków zdrowej, uczciwej konkurencji.

Zgodnie z powyższym przedsiębiorca, którego interes jest naruszony, bądź zagrożony może domagać się:
1) zaniechania niedozwolonych działań;
2) usunięcia skutków niedozwolonych działań;
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych.

REKLAMA

Jeśli oceniany czyn był zawiniony pokrzywdzony przedsiębiorca może też żądać zasądzenia sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.

REKLAMA

Sąd może także zasądzić zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania przedmiotów związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. Przede wszystkim mowa tutaj o produktach, opakowaniach, materiałach promocyjno – reklamowych itp.

Z powyższymi roszczeniami może wystąpić nie tylko pokrzywdzony przedsiębiorca, ale także krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Jakie sankcje cywilne grożą za stosowanie nieuczciwych praktyk

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.

Takie uregulowanie stawia w dużo korzystniejszej sytuacji przedsiębiorcę pokrzywdzonego, a w efekcie mogłoby nawet prowadzić do nadużyć – niektóre firmy mogą poprzez wnoszenie tego typu wniosków celowo działać niekorzystnie na wizerunek konkurenta. Dlatego też ustawodawca wprowadził zasadę, według której jeśli pozew jest oczywiście bezzasadny, sąd może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Taki wyrok może zapaść tylko na wniosek poszkodowanego. Co więcej, jeśli poszkodowany poprzez działanie konkurenta poniósł szkodę (np. na skutek pozwu ludzie przestali u niego kupować) może on żądać jej naprawienia.

Polecamy serwis Windykacja

Należy pamiętać, że wszystkie roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji przedawniają się z upływem trzech lat. Bieg tego terminu biegnie oddzielnie dla każdego nadużycia.

Firma A prowadziła kampanię reklamową, w której porównywała swoje produkty z asortymentem firmy B. W spotach konkurencyjne towary zostały przedstawione jako drogie, a obok każdego umieszczono cenę. Cena okazała się być nieprawdziwa, nigdy nie używana przez firmę B. Sąd nakazał firmie A natychmiastowe zaprzestanie kampanii, a ponadto nakazał trzykrotnie umieścić w radio i prasie oświadczenie, że reklama była wprowadzająca w błąd, a przykładowe ceny nie odzwierciedlały rzeczywistej polityki cenowej firmy A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA