| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Wypełnianie świadectwa pracy - jak sporządzić je prawidłowo

Wypełnianie świadectwa pracy - jak sporządzić je prawidłowo

Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.

Wzór świadectwa pracy został zawarty w załączniku do rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. Jest on standardowo używany, ale pracodawca może stosować dokument opracowany przez siebie. Wzór z rozporządzenia nie jest bowiem wiążący i ma jedynie charakter pomocniczy.

W świadectwie pracy pracodawca powinien odnieść się do każdej z wymaganych informacji, niezależnie od tego, czy określone sytuacje miały, czy nie miały miejsca w trakcie zatrudnienia (w trakcie okresu objętego świadectwem). Zostawianie pustych rubryk to częsty błąd przy wypełnianiu świadectwa, gdyż powoduje niejasności. W przypadku gdy osoba, której wystawiamy świadectwo, np. nie korzystała z urlopu wychowawczego czy nie odbywała służby wojskowej, możemy w odpowiedniej rubryce zapisać „nie korzystał” albo „nie dotyczy”. Można też postawić poziomą kreskę.

Dane pracodawcy

Odnosząc się do pracodawcy, podajemy w nagłówku świadectwa pracy jego nazwę, siedzibę lub miejsce zamieszkania oraz numer REGON - PKD. Dane muszą być aktualne w chwili zakończenia stosunku pracy pracownika. Mogą być podane przez postawienie pieczęci je zawierającej.

W ust. 1 świadectwa wymieniamy ponadto pełną nazwę pracodawcy odnosząc się do okresu zatrudnienia pracownika, np. „była zatrudniona w Przedsiębiorstwie Handlowo-Produkcyjnym X, we Wrocławiu, ul. ….”.

Zobacz: Prawo dla firm

Miejscowość i data

Zapisy dotyczące miejscowości i daty wystawienia świadectwa pracy powinny wskazywać na faktyczne miejsce i datę sporządzenia tego dokumentu.

W razie konieczności sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy i wystawienia kolejnego świadectwa pracodawca wskazuje datę, w której faktycznie wystawił to świadectwo.

Jeżeli na wniosek pracownika lub innej uprawnionej osoby wystawiany jest odpis (duplikat) świadectwa pracy, podajemy na nim datę sporządzenia odpisu. Pamiętać przy tym należy, że odpis ma zawierać wszystkie informacje wskazane w oryginalnym dokumencie. Jego treść powinna być dokładnym odzwierciedleniem świadectwa znajdującego się w aktach osobowych pracownika. Nie dokonuje się w nim żadnych zmian, w tym również w zakresie nazewnictwa (np. w przypadku zmiany nazwy zakładu pracy). Pozostaje zatem w jego treści również miejsce i data wystawienia oryginału.

Dane pracownika

Podając dane pracownika, wskazujemy jego imię (imiona, w przypadku gdy ma więcej niż jedno), nazwisko, imiona rodziców oraz datę urodzenia. Nie rozszerzamy tych informacji np. o adres zamieszkania lub nr PESEL.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Maria Bandzmer

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »