REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie nagrody rzeczowe i prezenty dla pracowników i klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie nagrody rzeczowe i prezenty dla pracowników i klientów
Jakie nagrody rzeczowe i prezenty dla pracowników i klientów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prezenty, czy nagrody zwiększają lojalność klientów, są również skuteczną formą motywowania pracowników. Doceniać można jednak nie tylko za pomocą gratyfikacji finansowych, czy też typowych nagród rzeczowych. Skuteczna nagroda to taka, która wywołuje emocje.

Jeszcze nie tak dawno temu popularne było obdarowywanie młodej pary rzeczami praktycznymi, takimi jak serwisy, roboty kuchenne, pościel... W efekcie, państwo młodzi kończyli wesele bogatsi np. o 5 tosterów i 3 młynki do kawy. Dziś odchodzi się już od takiego obdarowywania nowożeńców, ale czy w innych przypadkach prezenty zawsze są trafione?

REKLAMA

Jak trafić w gust klienta, kontrahenta, pracownika

REKLAMA

W konkursach konsumenckich, ale też w akcjach skierowanych do pracowników lub kontrahentów, nagrodami często są urządzenia AGD (np. czajniki) lub urządzenia elektroniczne (np. smartfony). Mogą być to nagrody bardzo trafne i potrzebne – szczególnie jeśli nagrodzona osoba może sama wybrać sobie prezent z katalogu z szerokim asortymentem. Wtedy możemy mieć pewność, że jej wybór nie będzie przypadkowy. Gorzej, jeśli nagroda rzeczowa jest wyznaczona z góry – wtedy prawdopodobnie nie wszystkim przypadnie do gustu.

Dziś większość pełnoletnich i pracujących ludzi w kraju takim jak Polska stać jest na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Dotyczy to także przydatnych sprzętów – jeśli potrzebny nam jest czajnik, smartfon czy telewizor, przeważnie nie musimy grać na loterii, by taki materialny cel osiągnąć. W programie lojalnościowym lub akcji z nagrodami najchętniej bierzemy udział wtedy, gdy nagrodą jest coś, co fajnie by było mieć, ale co zarazem nie jest nam niezbędne. A to zupełnie inny rodzaj motywacji niż w czasach, kiedy np. produkty RTV/AGD były znacznie droższe i trudniej dostępne. 

Zauważmy, że pracodawca, kontrahent, czy tym bardziej organizator konkursu dla konsumentów w większości przypadków nie zna odbiorców organizowanej przez siebie akcji na tyle, by wiedzieć jaka konkretna rzecz sprawi im radość. Jeśli ktoś nie pija kawy, nie ucieszy go ekspres, a ktoś inny zamiast roweru górskiego być może wolałby szosówkę. Ale właściwie – po co zgadywać?

Polecamy: Świadectwo pracy od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Inwestuj w emocje

REKLAMA

Co zatem zrobić, aby docenić pracę, współpracę lub lojalność? Zainwestować w przeżycia! Nagradzanie nie musi oznaczać obdarowywania konkretnymi przedmiotami. Ciekawym pomysłem może być zastąpienie praktycznych sprzętów voucherami i biletami, które zapewnią niezapomniane przeżycia.

Podróże lubią prawie wszyscy. Oczywiście, jedni wolą wylegiwanie się pod palmami, inni trekking w górach.  Do kina czy teatru też chętnie się wybierzemy, choć każdy na coś innego. Dobrze też, abyśmy mogli sami ustalić termin skorzystania z przyjemności. A jeśli mają to być prezenty rzeczowe, niech nagrodzony wybierze je sobie sam.

Bony i karty prezentowe w wersji elektronicznej to błyskawiczna nagroda do wykorzystania zarówno w internecie, jak i w stacjonarnych sklepach partnerów. Dzięki nim klienci mogą cieszyć się nieskrępowanym wyborem nagrody spośród wszystkich produktów dostępnych u wystawcy konkretnego e-vouchera. Rozwiązanie działa w trybie on-line. Kody e-voucherów dostarczane są natychmiast na adres e-mail. Na przykład w serwisie NagrodyB2B.pl klienci biznesowi mogą oferować uczestnikom swoich akcji e-vouchery do popularnych sklepów z elektroniką, biżuterią, modną odzieżą, perfumami i kosmetykami, czy też ze sprzętem sportowym. 

Wśród nagród cieszących się niezmiennym zainteresowaniem uczestników programów lojalnościowych są e-bilety, czyli elektroniczne wersje biletów , np. do kina. Jeśli bilet dotyczy popularnej sieci, można go zrealizować w dowolnym kinie, który do niej należy. W efekcie nagrodzony mieszkaniec Krakowa bez problemu wykorzysta w pobliskim kinie voucher przyznany przez firmę z Gdańska.  

Podróż za jeden bon

Jeszcze inną propozycją mogą być bony podróżne.

- Air Club Travel Voucher to program nagrodowo-motywacyjny opracowany dla firm oraz instytucji – mówi Grzegorz Kobryń z platformy NagrodyB2B. – Voucher daje osobie obdarowanej pełną swobodę w planowaniu podróży i wyborze terminu wyjazdu. Wystarczy podać wartość nagrody, prezentu, a obdarowany sam zdecyduje dokąd i z kim się wybierze. Do wartości vouchera można dopłacić i w ten sposób powiększyć budżet na wyjazd – wyjaśnia.

Osoby nagrodzone bonem tego typu mogą wybrać wycieczki i wczasy z katalogów popularnych i wysoko ocenianych biur podróży. Można się zdecydować na rejsy lub same bilety: lotnicze, kolejowe, promowe lub autokarowe. Voucher może obejmować także rezerwacje hoteli  i samochodów oraz ubezpieczenia podróży.

Taki bon doskonale sprawdzi się jako uniwersalny środek nagradzania i motywacji pracowników np. w formie prezentu świątecznego lub nagrody za całoroczną pracę. Może być też unikatową i wyróżniającą formą premiowania partnerów biznesowych. Jakie jeszcze może być jego zastosowanie? Z pewnością to świetna nagroda w promocjach i konkursach. Może być również elementem programu lojalnościowego firmy.

Nagroda rzeczowa – tak, ale…

Jeśli chcemy, aby nagrodzone osoby stały się posiadaczami materialnych prezentów, pozwólmy im na samodzielny wybór nagrody. Umożliwić to mogą choćby karty przedpłacone.

Przedpłacona karta premiowa (pre-paid) to uniwersalne i elastyczne narzędzie do budowania własnych programów motywacyjnych i lojalnościowych w biznesie. Karta umożliwia wielokrotne doładowania, jest więc szczególnie wygodnym narzędziem do motywacji stałej grupy kontrahentów. Można nią płacić w ponad 460 tys. punktów w Polsce, za granicą i przez internet, a także telefonem (przez aplikację Google Pay). Karta pre-paid działa tak, jak każda inna karta płatnicza, a to powoduje, że przypisane do niej środki można też wypłacić z bankomatu w formie gotówkowej. Co ciekawe, karta może zostać dowolnie spersonalizowana, a więc może zawierać chociażby logo firmy przyznającej takie nagrody.

Innym sposobem zaoferowania uczestników szerokiego asortymentu produktów do wyboru może być przygotowanie wirtualnego katalogu nagród. Wówczas nagrodzone osoby będą mogły wymieniać np. zebrane punkty na odpowiadające ich wartości prezenty.

Łatwiej „outsourcować” niż zorganizować samemu

Jak jednak przejść od pomysłu do realizacji? Firma, która chciałaby zorganizować akcję promocyjną lub program dla pracowników z nagrodami w formie voucherów lub kart przedpłaconych, powinna podpisać umowę oddzielnie z każdym wystawcą takiej karty. W praktyce może to nie stanowić problemu, o ile np. wszystkich pracowników chcemy nagrodzić na koniec roku voucherem do kina, czy też bonem na zakupy do konkretnej sieci sklepów.

Trudności organizacyjne zaczynają się wtedy, gdy uczestnikom akcji chcemy dać wybór i zaproponować vouchery kilku sieci sklepów, bony podróżne i e-bilety. W takim przypadku korzystniejsze może się okazać znalezienie operatora, który ma już wynegocjowane umowy z wieloma dostawcami.

- Firma, która chce przeprowadzić akcję promocyjną z nagrodami nie musi zatrudniać do tego celu dodatkowych pracowników, ani tracić czasu na negocjacje z dostawcami – wyjaśnia Grzegorz Kobryń. – Rozmaite typy voucherów można wybierać z oferty podobnie, jak wybieramy produkty w sklepie internetowym – podkreśla.

Firma będąca organizatorem akcji z nagrodami może włączyć do swojej akcji dowolne vouchery z katalogu operatora lub przygotować wirtualny katalog, z którego uczestnicy akcji sami wybiorą sobie pożądany prezent – w tym np. e-bilet do kina, bon podróżny lub kartę przedpłaconą na zakupy.

Dodatkową korzyścią dla firmy będącej organizatorem akcji jest fakt, że za kupony o określonej wartości można zapłacić mniej niż wynikałoby to z kwoty podanej na voucherze. W efekcie, subiektywnie odczuwana wartość nagrody dla tego, kto ją otrzyma, będzie wyższa niż koszty poniesione przez organizatora.

A więc z jednej strony różnego rodzaju bony, karty czy kupony mogą sprawić większą radość tym, którzy zostaną nimi obdarowani, podczas gdy z drugiej, firma będąca organizatorem akcji promocyjnej lub programu motywacyjnego również odniesie większe korzyści niż przy bardziej tradycyjnej akcji z nagrodami rzeczowymi. Takie rozwiązanie opłaca się więc każdej ze stron.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA