Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego
REKLAMA
REKLAMA
Istotnym jest poznanie reguł stosowanych w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.
REKLAMA
Robert Cialdini podaje sześć reguł działań celowościowych w sytuacjach społecznych, a więc też w tych, jakie występują w miejscu pracy. Do owych reguł należą: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.
Społeczny dowód słuszności Reguła ta wiąże się bezpośrednio z pojęciem konformizmu, a dokładniej z ludzka skłonnością do niego. Bardzo często jest tak, że ludzie, którzy nie mają zdania na jakiś temat, sugerują się opinią większości, lub osób im bliskich. Reguła społecznego dowodu słuszności ma szerokie zastosowanie w reklamie oraz w głoszeniu pewnych idei.
Polecamy: Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
REKLAMA
W tworzeniu akcji promocyjnej można ją wykorzystać poprzez skierowanie komunikatu do ściśle określonej grupy odbiorców, np. osób młodych. Taka forma reklamy sprawdza się w stosunku do dzieci i młodzieży, które mają silne poczucie przynależności do określonej grupy. W przekazach takich może paść stwierdzenie: „wszyscy mają X, więc ja też mam”.
Pomijając kwestie promocyjne to ta zasada ma też zastosowanie podczas negocjacji wewnętrznych, gdzie osoba prowadząca spotkanie i chcąca osiągnąć określony cel zaprasza na nie osoby, o których wie, że nie mają jednoznacznego zdania i łatwo jej ulegają, by przeforsować swój pomysł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.