REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć marżę w przypadku obciążenia przez dostawcę samochodu używanego opłatami aukcyjnymi i przygotowawczymi

Jak obliczyć marżę w przypadku obciążenia przez dostawcę samochodu używanego opłatami aukcyjnymi i przygotowawczymi /Fot. Fotolia
Jak obliczyć marżę w przypadku obciążenia przez dostawcę samochodu używanego opłatami aukcyjnymi i przygotowawczymi /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma zajmuje się handlem samochodami używanymi. Samochody licytujemy na portalu aukcyjnym. Gdy wygrywamy licytację, od firmy Auto1 z Belgii otrzymujemy dokument na samochód i opłaty aukcyjne. Następnie płacimy za samochód do tej firmy, gdzie go wylicytowaliśmy. Po zapłacie otrzymujemy trzy faktury - z trzech różnych oddziałów firmy, z trzech różnych krajów, z trzema innymi NIP - jedną fakturę za samochód, drugą za opłaty aukcyjne, trzecią za opłaty przygotowawcze. Każda z faktur ma inną datę i kontrahenta z innym NIP (Belgia, Holandia). Czy obliczając marżę od sprzedaży takiego samochodu, możemy w kosztach uwzględnić całą wartość zakupu, czyli samochód oraz opłaty aukcyjne, czy tylko samochód?

Obliczając marżę jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT w kwocie nabycia, należy uwzględnić nie tylko cenę zakupu samochodu, lecz także opłatę aukcyjną i opłatę przygotowawczą. W związku z obciążeniem tymi opłatami nie dochodzi do importu usług. W celu obliczenia marży wszystkie wskazane kwoty (tj. cenę samochodu, opłatę aukcyjną oraz opłatę przygotowawczą) należy przeliczyć według kursu waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia samochodu.

REKLAMA

Przepisy art. 120 ustawy o VAT określają szczególną procedurę w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Istotą tej procedury jest opodatkowanie marży, tj. różnicy między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku (zob. art. 120 ust. 4 ustawy o VAT).

Zobacz: Prawo dla firm

Pojęcie kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia definiują przepisy art. 120 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o VAT. I tak:

  1. przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę (z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 ustawy o VAT),
  2. przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa powyżej, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów, elementem kwoty nabycia są również opłaty dodatkowe pobierane przez dostawców towarów. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach organów podatkowych, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 marca 2017 r. (sygn. 2461-IBPP2.4512.1007.2016.2.AZe). W interpretacji tej czytamy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF

Wnioskodawca, określając podstawę opodatkowania (marżę), powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Wnioskodawcę pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca, ustalając wartość nabycia samochodu, winien uwzględnić kwotę nabycia samochodu oraz koszty związane z transakcją zakupu samochodu, które Wnioskodawca (nabywca towaru - kupujący) zapłacił/ma zapłacić dostawcy samochodu, tj. opłatę aukcyjną, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT”.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak obliczyć marżę w przypadku obciążenia przez dostawcę samochodu używanego opłatami aukcyjnymi i przygotowawczymi

W artykule omówiono również orzecznictwo omawiające problematykę marży.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA