REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z ryczałtu na skalę podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski
Przejście z ryczałtu na skalę podatkową
Przejście z ryczałtu na skalę podatkową

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca rozliczający się na podstawie ryczałtu, który wykona usługę z katalogu działalności, nieobjętych ryczałtem powinien liczyć się z utratą prawa do ryczałtu. W takiej sytuacji zostanie objęty skalą podatkową i będzie rozliczał się wedle nowych zasad.

Wyświadczenie konkretnej usługi przez ryczałtowca może skutkować natychmiastowym przejściem z korzystnej ryczałtowej stawki - np. 5,5% - na skalę podatkową (ze stawkami 18 % i 32 %). Jeśli przedsiębiorca utraci przez to prawo do ryczałtu w trakcie roku, będzie musiał rozliczyć się z fiskusem na dwóch odrębnych egzemplarzach – zarówno na PIT-28 (za tę część roku, w której podlegał pod ryczałt) oraz PIT-36 (za pozostałe miesiące).

REKLAMA

Współpraca z byłym lub obecnym pracodawcą

Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych można wybrać pod warunkiem, że w ramach rozpoczynanej działalności przedsiębiorca nie będzie wykonywał tych samych czynności, które wykonywał (czy nadal wykonuje) w ramach stosunku pracy. Dotyczy to zarówno roku, w którym startuje z własnym biznesem, jak i roku poprzedzającego. Niejako z automatu zatem wystawienie przez ryczałtowca faktury byłemu (lub obecnemu) pracodawcy, spowoduje utratę prawa do ryczałtu, i to już od dnia uzyskania przez ryczałtowca przychodu z tej transakcji. Od tego momentu zobowiązany jest rozliczać się wyłącznie na zasadach ogólnych.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz newsletter

Utrata ryczałtu po usłudze finansowej

Przedsiębiorca straci także prawo do ryczałtu, jeśli uzyska przychód z działalności, przy której nie można korzystać ze zryczałtowanego podatku dochodowego (wraz z dniem uzyskania tego przychodu). Katalog usług, których wyświadczenie powoduje utratę prawa do ryczałtu, zawarty jest w załączniku nr 2 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym – to m.in. usługi finansowe i ubezpieczeniowe, tłumaczeniowe, prawne, inżynierskie, reklamowe, kulturalne i rozrywkowe czy niektóre usługi licencyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata prawa do ryczałtu spowodowana zarówno świadczeniem usług byłemu pracodawcy, jak i wyświadczeniem usługi z załącznika nr 2 nie wymaga korekty rozliczenia przychodów. Zmiana stawki opodatkowania wraz ze zmianą prowadzonych ewidencji i ksiąg obowiązuje bowiem od dnia osiągnięcia przychodu z tych czynności.

Przekroczenie limitu odbiera prawo od nowego roku

Z kolei przekroczenie ustawowego limitu ryczałtu (przychodów w wysokości 150 000 euro) spowoduje utratę prawa do ryczałtu nie w trakcie roku, a wraz z początkiem nowego. Innymi słowy, przekroczenie limitu będzie skutkowało brakiem możliwości wyboru ryczałtu na rok 2015. O tym, czy w 2014 r. ryczałtowiec przekroczy limit, dowie się dopiero 1 października br. (z obowiązującego w tym dniu kursu średniego NBP).

Komu opłaca się podatek liniowy?

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA