REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Renata Smolak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Firma ubezpieczeniowa organizowała loterię dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują z jej agentami ubezpieczeniowymi. Nagrody wygrane przez te osoby nie są związane z działalnością gospodarczą tych osób. Skoro uzyskana w takiej loterii nagroda nie jest związana z działalnością gospodarczą to jej wartość nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. A zatem nagroda ta powinna być opodatkowana, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Czy aby na pewno?

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 169/10)

REKLAMA

Loteria promocyjna – kontrowersje podatkowe

Spółka prowadząca działalność ubezpieczeniową zamierzała zorganizować loterię promocyjną dla osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne w imieniu i na rzecz agentów ubezpieczeniowych, którzy wykonują działalność agencyjną bezpośrednio w jej imieniu i na jej rzecz, na podstawie zawartej umowy agencyjnej i udzielonego pełnomocnictwa. Uczestnikami loterii miały być przede wszystkim osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i w tym zakresie współpracują z agentami ubezpieczeniowymi spółki. Żadnego z uczestników loterii nie wiąże ze spółką umowa o pracę czy umowa zlecenia.

Zobacz: Podatki

Warunkiem udziału w loterii promocyjnej miało być zawarcie przez osoby współpracujące z agentem ubezpieczeniowym, dowolnej umowy ubezpieczenia znajdującej się w aktualnej ofercie spółki. Każda zawarta umowa stanowić miała jeden los, który weźmie udział w losowaniu nagród. Program loterii miał przewidywać cztery losowania nagród. W każdym z nich nagrodą miał być samochód osobowy. Wątpliwości spółki dotyczyły skutków podatkowych na gruncie PIT w odniesieniu do nagród uzyskanych w loterii. W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego o potwierdzenie, że uzyskane przez uczestników loterii nagrody podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ze stanowiskiem spółki nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem organu osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wartość nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie organu analiza przepisów ustawy o PIT prowadzi do wniosku, iż w przypadku gdy nagroda lub wygrana uzyskana przez przedsiębiorcę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przeczytaj także: Konkursy organizowane przez Internet - problem podatkowy

Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. A zatem na spółce będącej organizatorem loterii promocyjnej nie ciążą obowiązki płatnika.

Polecamy serwis PIT

Warunki uprawniające do stosowania 10% stawki w przypadku wygranych

Na powyższą interpretację organu podatkowego spółka złożyła skargę do sądu administracyjnego, który wyrokiem z 21 lipca 2010 r. uznał, iż skarga jest zasadna. Zdaniem sądu, jeżeli zaistnieją wszystkie wymagane ustawowo elementy tj. wygrana w loterii będzie miała charakter losowy (przypadkowy) oraz uczestnicy loterii nie będą związani ze spółką organizującą loterię żadnym stosunkiem prawnym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to wygrana w loterii podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w wysokości 10% jej wartości, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt. 2 ustawy o PIT.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 30
1. Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:
2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA