| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Firma ubezpieczeniowa organizowała loterię dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują z jej agentami ubezpieczeniowymi. Nagrody wygrane przez te osoby nie są związane z działalnością gospodarczą tych osób. Skoro uzyskana w takiej loterii nagroda nie jest związana z działalnością gospodarczą to jej wartość nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. A zatem nagroda ta powinna być opodatkowana, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Czy aby na pewno?

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 169/10)

Loteria promocyjna – kontrowersje podatkowe

Spółka prowadząca działalność ubezpieczeniową zamierzała zorganizować loterię promocyjną dla osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne w imieniu i na rzecz agentów ubezpieczeniowych, którzy wykonują działalność agencyjną bezpośrednio w jej imieniu i na jej rzecz, na podstawie zawartej umowy agencyjnej i udzielonego pełnomocnictwa. Uczestnikami loterii miały być przede wszystkim osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i w tym zakresie współpracują z agentami ubezpieczeniowymi spółki. Żadnego z uczestników loterii nie wiąże ze spółką umowa o pracę czy umowa zlecenia.

Zobacz: Podatki

Warunkiem udziału w loterii promocyjnej miało być zawarcie przez osoby współpracujące z agentem ubezpieczeniowym, dowolnej umowy ubezpieczenia znajdującej się w aktualnej ofercie spółki. Każda zawarta umowa stanowić miała jeden los, który weźmie udział w losowaniu nagród. Program loterii miał przewidywać cztery losowania nagród. W każdym z nich nagrodą miał być samochód osobowy. Wątpliwości spółki dotyczyły skutków podatkowych na gruncie PIT w odniesieniu do nagród uzyskanych w loterii. W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego o potwierdzenie, że uzyskane przez uczestników loterii nagrody podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ze stanowiskiem spółki nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Zdaniem organu osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wartość nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie organu analiza przepisów ustawy o PIT prowadzi do wniosku, iż w przypadku gdy nagroda lub wygrana uzyskana przez przedsiębiorcę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przeczytaj także: Konkursy organizowane przez Internet - problem podatkowy

Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. A zatem na spółce będącej organizatorem loterii promocyjnej nie ciążą obowiązki płatnika.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Majcherczak

Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »