REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Smolak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Firma ubezpieczeniowa organizowała loterię dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują z jej agentami ubezpieczeniowymi. Nagrody wygrane przez te osoby nie są związane z działalnością gospodarczą tych osób. Skoro uzyskana w takiej loterii nagroda nie jest związana z działalnością gospodarczą to jej wartość nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. A zatem nagroda ta powinna być opodatkowana, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Czy aby na pewno?

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 169/10)

REKLAMA

Loteria promocyjna – kontrowersje podatkowe

Spółka prowadząca działalność ubezpieczeniową zamierzała zorganizować loterię promocyjną dla osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne w imieniu i na rzecz agentów ubezpieczeniowych, którzy wykonują działalność agencyjną bezpośrednio w jej imieniu i na jej rzecz, na podstawie zawartej umowy agencyjnej i udzielonego pełnomocnictwa. Uczestnikami loterii miały być przede wszystkim osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i w tym zakresie współpracują z agentami ubezpieczeniowymi spółki. Żadnego z uczestników loterii nie wiąże ze spółką umowa o pracę czy umowa zlecenia.

Zobacz: Podatki

Warunkiem udziału w loterii promocyjnej miało być zawarcie przez osoby współpracujące z agentem ubezpieczeniowym, dowolnej umowy ubezpieczenia znajdującej się w aktualnej ofercie spółki. Każda zawarta umowa stanowić miała jeden los, który weźmie udział w losowaniu nagród. Program loterii miał przewidywać cztery losowania nagród. W każdym z nich nagrodą miał być samochód osobowy. Wątpliwości spółki dotyczyły skutków podatkowych na gruncie PIT w odniesieniu do nagród uzyskanych w loterii. W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego o potwierdzenie, że uzyskane przez uczestników loterii nagrody podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ze stanowiskiem spółki nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem organu osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wartość nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie organu analiza przepisów ustawy o PIT prowadzi do wniosku, iż w przypadku gdy nagroda lub wygrana uzyskana przez przedsiębiorcę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przeczytaj także: Konkursy organizowane przez Internet - problem podatkowy

Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. A zatem na spółce będącej organizatorem loterii promocyjnej nie ciążą obowiązki płatnika.

Polecamy serwis PIT

Warunki uprawniające do stosowania 10% stawki w przypadku wygranych

Na powyższą interpretację organu podatkowego spółka złożyła skargę do sądu administracyjnego, który wyrokiem z 21 lipca 2010 r. uznał, iż skarga jest zasadna. Zdaniem sądu, jeżeli zaistnieją wszystkie wymagane ustawowo elementy tj. wygrana w loterii będzie miała charakter losowy (przypadkowy) oraz uczestnicy loterii nie będą związani ze spółką organizującą loterię żadnym stosunkiem prawnym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to wygrana w loterii podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w wysokości 10% jej wartości, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt. 2 ustawy o PIT.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 30
1. Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:
2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA