REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie wywozu w eksporcie pośrednim

Arkadiusz Dudkiewicz
Doradca podatkowy, agent celny, prawnik
Jak potwierdzić wywóz w eksporcie pośrednim?
Jak potwierdzić wywóz w eksporcie pośrednim?

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest tajemnicą, że eksport towarów jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Dla eksportu towarów została przewidziana preferencyjna i warunkowa stawka VAT wynosząca 0% podstawy opodatkowania.

1. Uwagi ogólne

Art. 5 ust. 1 pkt. 2 ustawy o VAT zalicza do przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług także eksport towarów. Z kolei definicji eksportu należałoby poszukiwać w tzw. słowniczku legalnych (ustawowych) definicji pojęć, tj. w art. 2, który w punkcie 8 zawiera wyjaśnienie pojęcia eksport dla celów ustawy o VAT. Powołany przepis dokonuje także podziału eksportu na eksport bezpośredni oraz eksport pośredni.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem, eksportem in genere jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 (zasadniczo chodzi tu o dostawę towarów).

Dodatkowymi wymogami uznania danej czynności za eksport towarów – a jednocześnie kryteriami jej podziału na eksport pośredni i bezpośredni – jest fakt, iż wywóz towarów winien być dokonany albo przez:

● dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), albo

REKLAMA

● nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ustawa o VAT 2010 Dział I przepisy ogólne

Dodatkowe – pozostające jednak poza ramami niniejszego artykułu – wyłączenia wywozu towarów spod kategorii eksportu pośredniego określone są wprost w art. 2 pkt. 8 lit. b ustawy o VAT, który zawiera odesłanie zewnętrzne w tym przedmiocie do określonych aktów prawa wspólnotowego.

Dla eksportu towarów została przewidziana preferencyjna i warunkowa stawka VAT wynosząca 0% podstawy opodatkowania. Stawka ta ma zastosowanie do obu kategorii eksportu, tj. zarówno do eksportu bezpośredniego, jak i do eksportu pośredniego.

Jako, że niniejszy artykuł dotyczy li tylko eksportu pośredniego, to należy powiedzieć, iż zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy o VAT potwierdzeniem wywozu (koniecznym do możliwości zastosowania stawki 0% VAT) w przypadku eksportu pośredniego jest kopia dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium WE. Z dokumentu tego musi wynikać jednoznacznie tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

2. Elektroniczne zgłoszenia wywozowe a kopia dokumentu

2.1. Uwagi ogólne

Od jakiegoś czasu obligatoryjne jest (poza procedurą awaryjną systemu ECS) dokonywanie zgłoszeń celnych wywozowych za pośrednictwem Systemu Kontroli Eksportu (ECS – ang. Export Control System), którego specyfiką i założeniem jest całkowite wyeliminowanie dokumentów papierowych, również w przypadku potwierdzania wywozu w eksporcie pośrednim, a więc w tych sytuacjach,
w których eksporter nie otrzymuje oryginalnego dokumentu wyprowadzenia, a jedynie jego kopię.

Nie budzi większych kontrowersji stwierdzenie, zgodnie z którym potwierdzeniem wywozu w eksporcie bezpośrednim jest oryginał komunikatu IE-599 – „potwierdzenie wyprowadzenia”, który w gruncie rzeczy zastąpił 3 kartę SAD w dawnej procedurze „papierowej”, która to procedura nadal funkcjonuje w procedurze awaryjnej ECS.

Z kolei, artykuł niniejszy powstał w gruncie rzeczy jako recenzja stanowiska ministra właściwego ds. finansów publicznych w zakresie potwierdzania wywozu w eksporcie pośrednim. Zgodnie z tym stanowiskiem, potwierdzeniem wywozu w przypadku eksportu pośredniego musi być uwierzytelniony przez organ celny wydruk komunikatu IE-599 – „potwierdzenie wywozu”.

2.2. Dokument elektroniczny jako kopia dokumentu elektronicznego

W ocenie autora niniejszego artykułu kopią dokumentu w rozumieniu art. 41 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku, gdy zgłoszenie wywozowe zostało złożone w formie elektronicznej za pośrednictwem ECS jest dokument elektroniczny będący kopią IE-599 – „potwierdzenie wywozu”. Skoro tak jest w istocie rzeczy, to nieuprawnionym jest stanowisko ministra właściwego ds. finansów publicznych, z przyczyn podniesionych poniżej.

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż analiza odpowiednich przepisów prawa wspólnotowego nie może pozostawiać wątpliwości, iż dla prawodawcy wspólnotowego czym innym jest dokument elektroniczny, a czym innym papierowy. Co więcej, nie dopuszcza on mieszania tych dwóch form w szczególności w sposób zaproponowany przez ministra właściwego ds. finansów publicznych.

System Kontroli Eksportu umożliwia kontakty z administracjami celnymi państw członkowskich Wspólnot Europejskich w drodze generowania i przesyłania dokumentów elektronicznych, w tym elektronicznych potwierdzeń wywozu, które – dla celów podatku od towarów i usług – mają walor dokumentów, w których urzędy celne określone w przepisach celnych potwierdzają wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Nie ma zatem konieczności generowania dokumentów papierowych.

Co więcej, polski ustawodawca podatkowy – w art. 41 ust. 11 ustawy o VAT – posługuje się zbitką pojęciową „kopia dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty”. Prawidłowa wykładnia powyższej zbitki pojęciowej powinna przybrać następującą formę oraz powinna być wykonywana w następujących etapach.

Polecamy: Ustawa o VAT 2010 Dział II Zakres opodatkowania

Najpierw należy zdefiniować czym jest dokument, którego kopią należy się posłużyć w celu wykazania prawa do 0% stawki VAT w eksporcie pośrednim, a po ustaleniu zakresu ww. pojęcia należy wyjaśnić czym będzie jego kopia.

W ocenie autora niniejszego artykułu, dokumentem wskazanym powyżej będzie – w systemie ECS – komunikat IE 599, przechowywany, edytowalny i pozyskiwany przez podmiot zobowiązany w formie elektronicznej (plik .xml).

Z kolei, dokonując wykładni pojęcia „kopia” należy zaznaczyć, iż ani przepisy prawa podatkowego, ani przepisy prawa celnego nie definiują tego pojęcia wprost. W związku z tym, reguła wykładni pojęć prawnych o nazwie domniemanie języka prawnego nie znajdzie tu zastosowania. Zastosowanie znajdzie tu bowiem wyłącznie reguła domniemania języka powszechnego, zgodnie z którą pojęciu niezdefiniowanemu w przepisach tego aktu prawnego, którego przepis lub przepisy są poddawane procesowi wykładni musi zostać nadany taki sens normatywny jaki wynika z rozumienia tego pojęcia zgodnie z regułami tego języka, w którym pojęcie to powstało.

W celu zastosowania reguły domniemania języka potocznego przy wykładni pojęcia „kopia” należy zatem sięgnąć do słownika języka polskiego jako nośnika znaczenia powszechnego pojęć, do skonstruowania których posłużyły zasady języka polskiego. Kopią jest więc – także na gruncie analizowanej sprawy - „rzecz dokładnie odtworzona z oryginału” (vide – Słownik Języka Polskiego PWN, wydanie internetowe - www.sjp.pwn.pl).

Zatem, powyższe rezultaty wykładni prowadzą do wniosku, iż kopią dokumentu elektronicznego (IE-599) nie może być dokument papierowy, z uwagi na fakt iż wtedy nie będzie miał on waloru „rzeczy dokładnie odtworzonej z oryginału”.

Zarówno z powyższych względów, jak i z uwagi na treść przepisów wspólnotowych, walor kopi dokumentu potwierdzającego wywóz w przypadku eksportu pośredniego bez wątpienia będzie miał tzw. forward komunikatu elektronicznego IE - 599 przesłany od eksportera bezpośredniego, względnie od agencji celnej obsługującej eksportera bezpośredniego i otrzymany przez eksportera pośredniego na adres skrzynki jego poczty elektronicznej (załącznik do wiadomości e-mail). Jedynym warunkiem, który musi zostać bezwzględnie w tym miejscu spełniony jest wymóg określony w art. 41 ust. 11 zdanie drugie ustawy o VAT, a więc warunek tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy
i wywozu.

Prawidłowość wywodów autora niniejszego artykułu potwierdza wyrok NSA z dnia 25 maja 2010 roku (I FSK 953/09).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA