REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały? Według jakiej wartości wprowadzić go do ewidencji?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" przewiduje trzy warianty ustalania wartości początkowej środka trwałego powstałego z przekwalifikowania z inwestycji. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" przewiduje, że w razie pozyskania środka trwałego przez przekwalifikowanie z nieruchomości inwestycyjnej, wartość początkową powstałego tą drogą środka trwałego, stanowi wartość przedstawiona w jednym z trzech poniższych wariantów.

Wariant 1 - wycena według zasad określonych dla środków trwałych (wartość historyczna)

REKLAMA

Według tego wariantu wartość początkową środka trwałego przekwalifikowanego z nieruchomości inwestycyjnej stanowi wartość księgowa netto na dzień przekwalifikowania - jeżeli zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości jednostka wycenia nieruchomości inwestycyjne według zasad określonych dla środków trwałych. Jednostka ujmuje w księgach rachunkowych odrębnie wartość księgową brutto i umorzenie oraz ewentualne odpisy z tytułu utraty wartości.

Jednostka zakupiła nieruchomość o wartości netto 10 000 000 zł w celu uzyskania z niej pożytków innych niż jej działalność operacyjna. Jednostka wycenia nieruchomości inwestycyjne tak jak środki trwałe. Jednostka naliczała odpisy amortyzacyjne od inwestycji według stopy 2,5% przez 4 lata i 3 miesiące na łączną kwotę 1 062 500 zł (w tym 62 500 zł za 3 miesiące ostatniego roku). Po tym okresie jednostka przekwalifikowała inwestycję w nieruchomości do środków trwałych, gdyż zamierza korzystać z nieruchomości prowadząc w niej działalność operacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przyjęcie nieruchomości inwestycyjnej do ewidencji bilansowej z zakupu w cenie nabycia

Wn konto 030 "Inwestycje w nieruchomości" 10 000 000 zł

Wn konto 223 "VAT naliczony" 2 300 000 zł

Ma konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 12 300 000 zł

  1. Zapłata za zakupioną nieruchomość z rachunku bankowego

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 12 300 000 zł

Ma konto 131 "Bieżący rachunek bankowy" 12 300 000 zł

  1. Odpisy umorzeniowe nieruchomości inwestycyjnych w bieżącym roku obrotowym

(10.000 000 zł x 2,5%)/12 mcy x 3 mcy = 62 500 zł

Wn konto 765 "Pozostałe koszty operacyjne" 62 500 zł

Ma konto 071 "Odpisy umorzeniowe inwestycji w nieruchomości " 62 500 zł

  1. Koszty związane z utrzymaniem nieruchomości inwestycyjnej - usługi obce np.: remonty, dozór oraz podatki opłat itp.

Wn konto 765 "Pozostałe koszty operacyjne" 600 000 zł

Ma różne konta zespołu 1, 2, 3, 5, 6. 600 000 zł

  1. Przychody z nieruchomości inwestycyjnych - (uzyskane czynsze itp.)

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 6 150 000 zł

Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne" 5 000 000 zł

Ma konto 222 "VAT należny" 1 150 000 zł

  1. Wpływ środków na rachunek bankowy z tytułu uzyskanych pożytków (uzyskane czynsze itp.)

Wn konto 131 "Bieżący rachunek bankowy" 6 150 000 zł

Ma konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 6 150 000 zł

  1. Przekwalifikowanie nieruchomości z inwestycji do środków trwałych

a) wartość początkowa

Wn konto 010 "Środki trwałe" 10 000 000 zł

Ma konto 030 "Inwestycje w nieruchomości" 10 000 000 zł

b) dotychczasowe umorzenie

Wn konto 071 "Odpisy umorzeniowe inwestycji w nieruchomości" 1 062 500 zł

Ma konto 070 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 1 062 500 zł

  1. Odpisy amortyzacyjne nieruchomości będącej środkiem trwałym jednostki

(10 000.000 zł x 2,5%)/12 mcy x 9 mcy = 187 500 zł

Wn konto 408 "Amortyzacja" 187 500 zł

Ma konto 070 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 187 500 zł

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały

W artykule przedstawiono również przykłady ewidencji księgowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA