REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały? Według jakiej wartości wprowadzić go do ewidencji?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" przewiduje trzy warianty ustalania wartości początkowej środka trwałego powstałego z przekwalifikowania z inwestycji. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" przewiduje, że w razie pozyskania środka trwałego przez przekwalifikowanie z nieruchomości inwestycyjnej, wartość początkową powstałego tą drogą środka trwałego, stanowi wartość przedstawiona w jednym z trzech poniższych wariantów.

Wariant 1 - wycena według zasad określonych dla środków trwałych (wartość historyczna)

REKLAMA

Według tego wariantu wartość początkową środka trwałego przekwalifikowanego z nieruchomości inwestycyjnej stanowi wartość księgowa netto na dzień przekwalifikowania - jeżeli zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości jednostka wycenia nieruchomości inwestycyjne według zasad określonych dla środków trwałych. Jednostka ujmuje w księgach rachunkowych odrębnie wartość księgową brutto i umorzenie oraz ewentualne odpisy z tytułu utraty wartości.

Jednostka zakupiła nieruchomość o wartości netto 10 000 000 zł w celu uzyskania z niej pożytków innych niż jej działalność operacyjna. Jednostka wycenia nieruchomości inwestycyjne tak jak środki trwałe. Jednostka naliczała odpisy amortyzacyjne od inwestycji według stopy 2,5% przez 4 lata i 3 miesiące na łączną kwotę 1 062 500 zł (w tym 62 500 zł za 3 miesiące ostatniego roku). Po tym okresie jednostka przekwalifikowała inwestycję w nieruchomości do środków trwałych, gdyż zamierza korzystać z nieruchomości prowadząc w niej działalność operacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przyjęcie nieruchomości inwestycyjnej do ewidencji bilansowej z zakupu w cenie nabycia

Wn konto 030 "Inwestycje w nieruchomości" 10 000 000 zł

Wn konto 223 "VAT naliczony" 2 300 000 zł

Ma konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 12 300 000 zł

  1. Zapłata za zakupioną nieruchomość z rachunku bankowego

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 12 300 000 zł

Ma konto 131 "Bieżący rachunek bankowy" 12 300 000 zł

  1. Odpisy umorzeniowe nieruchomości inwestycyjnych w bieżącym roku obrotowym

(10.000 000 zł x 2,5%)/12 mcy x 3 mcy = 62 500 zł

Wn konto 765 "Pozostałe koszty operacyjne" 62 500 zł

Ma konto 071 "Odpisy umorzeniowe inwestycji w nieruchomości " 62 500 zł

  1. Koszty związane z utrzymaniem nieruchomości inwestycyjnej - usługi obce np.: remonty, dozór oraz podatki opłat itp.

Wn konto 765 "Pozostałe koszty operacyjne" 600 000 zł

Ma różne konta zespołu 1, 2, 3, 5, 6. 600 000 zł

  1. Przychody z nieruchomości inwestycyjnych - (uzyskane czynsze itp.)

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 6 150 000 zł

Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne" 5 000 000 zł

Ma konto 222 "VAT należny" 1 150 000 zł

  1. Wpływ środków na rachunek bankowy z tytułu uzyskanych pożytków (uzyskane czynsze itp.)

Wn konto 131 "Bieżący rachunek bankowy" 6 150 000 zł

Ma konto 240 "Pozostałe rozrachunki" 6 150 000 zł

  1. Przekwalifikowanie nieruchomości z inwestycji do środków trwałych

a) wartość początkowa

Wn konto 010 "Środki trwałe" 10 000 000 zł

Ma konto 030 "Inwestycje w nieruchomości" 10 000 000 zł

b) dotychczasowe umorzenie

Wn konto 071 "Odpisy umorzeniowe inwestycji w nieruchomości" 1 062 500 zł

Ma konto 070 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 1 062 500 zł

  1. Odpisy amortyzacyjne nieruchomości będącej środkiem trwałym jednostki

(10 000.000 zł x 2,5%)/12 mcy x 9 mcy = 187 500 zł

Wn konto 408 "Amortyzacja" 187 500 zł

Ma konto 070 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 187 500 zł

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały

W artykule przedstawiono również przykłady ewidencji księgowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA