REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Paluch
Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie
Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie

REKLAMA

REKLAMA

Po akcesji Polski do UE i zgodnie z dyrektywami europejskimi, Polacy nie muszą uzyskiwać karty handlowca (kupca). Osoby tworzące przedsiębiorstwo we Francji (właściciele czy np. udziałowcy spółki) mogą pracować jako jego szefowie bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na pracę. Ekspert wyjaśnia zasady samo zatrudnienia we Francji.

Jednakże z uwagi na ograniczenia w zakresie swobodnego przepływu pracowników, przy zakładaniu przedsiębiorstwa wymagane jest udowodnienie, że polski obywatel ma uregulowany pobyt we Francji - czyli np. przedstawienie kopii karty pobytu, co przy braku dysponowania odpowiednio wysokimi środkami finansowymi w praktyce uniemożliwia rejestrację przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Okres przejściowy na swobodny przepływ polskich pracowników do tego kraju dotyczy pracowników najemnych (tzw. salarié) zatrudnianych przez właściciela. Obywatel polski przed podjęciem pracy musi uzyskać pozwolenie na pracę oraz na pobyt.

REKLAMA

Wg procedury obowiązującej od 1 maja 2004 r., w trakcie dwuletniego okresu przejściowego, obywatel polski zamierzający podjąć we Francji działalność gospodarczą powinien zwrócić się do Prefektury Policji z wnioskiem o wydanie karty pobytu.

W tym celu musi przedstawić komplet dokumentów (ich wykaz znajdziesz na stronie: http://ccipolfr.free.fr/CCIPFrance-4-2-1-1.htm).
Wszystkie ww. dokumenty powinny być zredagowane w języku francuskim. Składając dokumenty w języku polskim, należy dołączyć ich tłumaczenia na język francuski dokonane (potwierdzone) przez tłumacza przysięgłego.

Wnioskodawca nie posiadający uregulowanego prawa pobytu powinien podać adres korespondenta zamieszkałego we Francji, upoważnionego do dostarczenia dokumentów czy udzielenia dodatkowych informacji. Można dołączyć także życiorys wraz z dyplomami czy dokumentami stwierdzającymi wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Prefekt odpowiedzialny za region, w którym ma być prowadzona działalność, w ciągu trzech miesięcy powinien podjąć decyzję i poinformować o niej zainteresowanego. Jeśli decyzja nie została podjęta w ciągu trzech miesięcy, przyjmuje się, że wniosek został rozpatrzony przez prefekta pozytywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym samym czasie, w którym obywatel polski zwraca się o kartę pobytu do Prefektury, powinien udać się on do właściwego CFE w celu odebrania dokumentacji koniecznej do zarejestrowania firmy.

REKLAMA

Termin zarejestrowania podjęcia działalności gospodarczej zależy od natury działalności
i następuje on:
• w ciągu 15 dni dla wszelkich przedsiębiorców płatników VAT
• przed podjęciem działalności w przypadku agentów handlowych
• w ciągu pierwszego miesiąca działalności dla przedstawicieli wolnych zawodów
Zarejestrowanie następuje poprzez dokonanie wpisu w odpowiednim rejestrze właściwym dla:
• miejsca siedziby firmy lub miejsca, gdzie znajduje się zakład główny (jeśli jest kilka przedsiębiorstw) lub też miejsca zamieszkania - w przypadku osób fizycznych,
• miejsca siedziby firmy – w przypadku osób prawnych.

Nowością jest wprowadzony w życie 1 stycznia 2009 r. nowy status przedsiębiorcy indywidualnego, tzw. auto-entrepreneur. Szereg uproszczeń związanych z rozpoczęciem działalności, jak również atrakcyjny system opodatkowania i ubezpieczenia społecznego, spowodowały, że od stycznia 2010 r. już ponad 276 000 osób zdecydowało się na rozpoczęcie własnej działalności. Z nowych uregulowań skorzystać mogą wyłącznie osoby fizyczne, które zamierzają otworzyć własną i indywidualną działalność gospodarczą.

Polecamy: Czy e-rejestracja spółek z.o.o. stwarza ryzyko nadużyć?

Nowo utworzone przedsiębiorstwo otrzymuje za pośrednictwem Centrum Formalności Przedsiębiorstw przyznawany przez urząd statystyczny (INSEE) numer identyfikacyjny tzw. SIRET składający się z 14 cyfr zawierający w sobie numer SIREN (identyfikujący przedsiębiorstwo) oraz NIC (identyfikujący lokalizację lub główną siedzibę przedsiębiorstwa). INSEE przyznaje również kod APE określający główny profil działalności przedsiębiorstwa. Każdy rzemieślnik, handlowiec czy przemysłowiec, rozpoczynając prowadzenie działalności, zobowiązany jest wnosić składkę na ubezpieczenie społeczne (ubezpieczenie zdrowotne i macierzyńskie, rodzinne, inwalidzkie i emerytalne, strona: www.le-rsi.fr ).

Składka jest wyliczana na podstawie przychodów przedsiębiorstwa. Z tym że w pierwszych dwóch latach działalności mogą to być roczne stawki ryczałtowe przychodu odpowiednio w wysokości 7.006 euro (za pierwszy rok działalności) i 10,508 euro (drugi rok działalności). Składki są płatne co miesiąc począwszy od trzeciego miesiąca po rozpoczęciu działalności. Istnieje możliwość obliczenia (obniżenia) składki w drugim roku, w oparciu o rzeczywiste przychody uzyskiwane z prowadzonej działalności. Ulgi w opłacaniu składek mogą uzyskać bezrobotni tworzący swoje przedsiębiorstwo, pracownicy najemni chcący utworzyć własne przedsiębiorstwo, jak i osoby uzyskujące przychody roczne poniżej określonych progów.

Wolne zawody

Osoby posiadające kwalifikacje do wykonywania wolnego zawodu we Francji mogą prowadzić działalność indywidualną i wówczas określa się ich pojęciem pracowników niezależnych. Wśród wolnych zawodów rozróżnia się zawody reglamentowane
i niereglamentowane.

Polecamy: Od 1 maja kasa dla lekarzy i prawników!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA