REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką procedurę celną wybrać – karnet ATA, skład celny, handel bezcłowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Jaką procedurę celną wybrać – karnet ATA, skład celny, handel bezcłowy
Jaką procedurę celną wybrać – karnet ATA, skład celny, handel bezcłowy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli Twoja firma trudni się eksportem towarów do Rosji, spoczywa na Tobie obowiązek wyboru procedury celnej. Jaki reżim wybrać? Poniżej w formie poradnika omawiamy karnet ATA, skład celny oraz handel bezcłowy.

Karnet ATA

Karnet ATA (ATA Carnet System) — to międzynarodowy dokument celny, „paszport towarów”, który został opracowany na początku lat 60 XX wieku w celu zorganizowania bezcłowego krótkoterminowego importu próbek i wzorów handlowych, wyposażenia zawodowego i towarów, przeznaczonych na wystawy i targi. System funkcjonuje w ramach międzynarodowej konwencji celnej, która została przyjęta przez Światową Organizację Celną (WCO). System Karnetów ATA działa w Rosji od 2000 roku. Pełną informację na temat korzystania z ATA można znaleźć w Rozporządzeniu Federalnej Służby Celnej Federacji Rosyjskiej Nr. 895 z 25 lipca 2007 r. „O ZATWIERDZENIU METODYCZNYCH REKOMENDACJI DOTYCZĄCYCH KORZY STANIA Z KARNETÓW ATA”, którego tekst dostępny jest na stronie:

REKLAMA

REKLAMA

http://www. tamognia. ru/fts/fts_1820.html.

Skład celny

Skład celny — jest to procedura celna, w której ramach, wwiezione na obszar celny FR towary zagraniczne umieszczane są pod kontrolą celną bez uiszczania opłat celnych, podatków oraz bez stosowania wobec nich ograniczeń o charakterze ekonomicznym. Składami celnymi są specjalnie wydzielone i wyposażone dla wyznaczonych celów pomieszczenia i/lub otwarte powierzchnie. Towary mogą być przechowywane w składzie celnym w okresie 3 lat.

Wyróżnia się składy celne typu otwartego i zamkniętego. Składy celne są otwarte, jeśli są dostępne dla wszelkiego rodzaju towarów i osób, klientów, które chcą skorzystać z danej procedury celnej. Składy celne typu zamkniętego, to składy prowadzone przez ich właścicieli do korzystania z tej procedury w ramach własnych potrzeb działalności gospodarczej.

REKLAMA

Polecamy: W jakiej formie można prowadzić działalność gospodarczą w Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Handel bezcłowy — Duty free

Handel bezcłowy — to reżim celny, w którym towary zagraniczne wwiezione na terytorium FR lub towary rosyjskie są sprzedawane w ramach handlu detalicznego osobom fizycznym, wyjeżdżającym poza granice FR, bezpośrednio w sklepach handlu bezcłowego. Sprzedaż towarów odbywa się bez naliczania ceł, podatków, a także wolny jest od zakazów i ograniczeń o charakterze ekonomicznym. Procedurą handlu bezcłowego można objąć każdą kategorię towarów poza:

  • towarami, których wwóz na terytorium FR i wywóz z niego jest zakazany;
  • towarami, wobec których stosuje się zakaz dopuszczenia do obrotu oraz innymi towarami, których wykaz ustanawia Rząd Federacji Rosyjskiej.

Pomieszczenia handlowe sklepów bezcłowych powinny znajdować się w takim miejscu, aby nie istniała możliwość pozostawienia nabytych w nich towarów na obszarze celnym FR, w tym także drogą przekazania ich osobom fizycznym pozostającym na tym obszarze.

Polecamy: Jakie towary w Rosji podlegają akcyzie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA