REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto ubezpieczać się w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych (TUW)?

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej.
Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej. Dlatego zanim podejmie się decyzję o zawarciu umowy, warto zaznajomić się z samą ideą takiej instytucji.

Wśród słabych stron TUW można wymienić:

REKLAMA

  • Podstawowy cel funkcjonowania towarzystwa (zapewnienie możliwie pełnej i taniej ochrony ubezpieczeniowej dla członków-ubezpieczonych) jest sprzeczny ze strategią wzrostu i wypracowania zysków.
  • Ograniczona faktyczna możliwość efektywnej kontroli nad funkcjonowaniem i sposobami zarządzania ze strony członków, co w praktyce wywołuje:

– ponadzatrudnienie,
– niską efektywność działania (spadek produktywności rozumianej jako wartość składki przypisanej na pracownika),
– ograniczoną potrzebę wprowadzania innowacji w prowadzonej polityce zarządzania towarzystwem przez zarząd TUW – niski współczynnik wykorzystania tzw. „szans rynkowych”.

  • Niski poziom kontroli zainteresowanych.
  • Trudności z określeniem „prawdziwej” wartości rynkowej zakładu.
  • Brak presji członków i potencjalnych inwestorów na regularne ujawnianie osiąganych wyników, przez co utrudniony jest proces kontroli towarzystwa przez członków i potencjalnych klientów.
  • Niska konkurencyjność i brak presji na jej poprawienie, przez co istnieje niska rentowność sprzedaży oraz utrudnione podjęcie walki konkurencyjnej z innymi towarzystwami ubezpieczeń, jak i innymi podmiotami oferującymi usługi finansowe.

Przeczytaj również: Sprawdź, co może ubezpieczyć przedsiębiorca?

  • Ograniczony dostęp do rynków kapitałowych z pozycji podmiotu szukającego wsparcia kapitałowego, przez co praktycznie nie ma możliwości podniesienia kapitału przy wykorzystaniu rynku kapitałowego, utrudniony jest udział w konsolidacji na rynku ubezpieczeń, utrudniony jest proces ekspansji na rynki międzynarodowe, utrudniony jest proces rozszerzenia oferty produktowej o ubezpieczenia nowych ryzyk, rozszerzenia wolumenu akceptowanych ryzyk oraz rozpoczęcia działalności w ramach nowych grup ubezpieczeń, a także utrudnione jest zdobycie środków na modernizację towarzystwa i wprowadzenie np. nowego systemu komputerowego.
  • Ograniczona grupa potencjalnych klientów, przez co kłopotliwe jest rozszerzenie polityki akwizycji i sprzedaży produktów ubezpieczeniowych na nowe grupy sprzedaży klientów (wzrost endogeniczny), utrudniony jest proces implementacji nowych produktów oraz utrudniona jest dywersyfikacja portfela.
  • Problemy związane z marketingiem, public relations i polityką zatrudnienia (wynikającą z filozofii działania i trudności w pozyskiwaniu kapitału).

Jednocześnie jako mocne strony TUW należy wymienić:

  • Brak możliwości „wrogiego przejęcia” oraz wpływu trzecich stron na politykę i strategię przedsiębiorstwa.
  • Dominacja sytuacji, w której wskaźnik rezygnacji z ochrony w czasie jej trwania (oraz wykupu polis lub przekształcenia ich w bezskładkowe) jest w TUW niższy niż w ubezpieczeniowych spółkach akcyjnych oraz wskaźnik obrazujący wysokość kosztów administracyjnych do rezerw techniczno-ubezpieczeniowych jest dla TUW niższy (polityka akwizycji pochłania mniej kosztów, ponieważ jest w porównaniu ze spółkami akcyjnymi mniej agresywna, a procedury administracyjne ze względu na wysoką jednorodność ubezpieczonych są uproszczone i standaryzowane).
  • Brak konfliktów interesów między właścicielami a ubezpieczonymi.
  • Mniejsza presja na osiąganie w szybkim tempie wysokich zysków, a zatem brak podejmowania ryzykownych posunięć.
  • Większa swoboda zarządu we wprowadzaniu długookresowych strategii, których pozytywne skutki ujawniają się po pewnym czasie.
  • Lepsza orientacja i znajomość rodzajów ryzyk przyjmowanych do ubezpieczania, a przez to łatwość w konstrukcji homogenicznego portfela.
  • Poczucie zbiorowości i współodpowiedzialności poprzez głębokie zakorzenienie w lokalnych społecznościach.
  • Gotowość do akceptowania ryzyk nietypowych.
  • Bardzo niski stopień wyłudzeń odszkodowań.
  • Możliwość tworzenia związków wzajemności członkowskiej w ramach TUW.
  • Rozwijanie potrzeby aktywności społecznej (pobudzanie „ducha przedsiębiorczości”).

Polecamy serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł pochodzi z książki „Finanse” Mariana Podstawki (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA