REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć prowizję bankową pobieraną z rachunku walutowego

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć prowizję bankową pobieraną z rachunku walutowego /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć prowizję bankową pobieraną z rachunku walutowego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna prowadząca pełną księgowość posiada firmowy rachunek walutowy. Od wpływających zapłat należności oblicza różnice kursowe i księguje w koszty lub przychody finansowe. Bank pobiera prowizję od wpływu waluty, którą spółka przelicza według kursu średniego NBP z dnia poprzedniego i księguje w koszty usług. Czy trzeba również naliczać i księgować różnice od własnych środków pieniężnych?

Wybierając metodę przeliczania pobranej przez bank prowizji według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego, jednostka musi naliczyć i zaksięgować różnice kursowe od własnych środków pieniężnych. Różnice kursowe od własnych środków pieniężnych nie powstają jedynie, gdy spółka stosuje metodę wyceny rozchodu opartą na cenach historycznych, tj. gdyby wyceniała rozchód według kursu, po którym został wyceniony wpływ waluty na rachunek walutowy.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości dopuszcza stosowanie dwóch metod wyceny rozchodu z rachunku walutowego w związku z zapłatą zobowiązania w walucie obcej (w tym także w przypadku zapłaty prowizji), tj.:

Stosowanie obu metod daje taki sam efekt ekonomiczny i jest dozwolone przez przepisy prawa bilansowego. Jednakże w przypadku ustalania podatkowych różnic kursowych na podstawie przepisów art. 15a updop lub art. 24c updof (tzw. metodą podatkową) do wyceny rozchodu waluty z tytułu zapłaty zobowiązań, w tym prowizji bankowych, nie można stosować metody kursu historycznego.

Zobacz: Prawo dla firm

Wycena według kursu średniego ogłoszonego dla danej waluty przez NBP

Przy tej metodzie wyceny powstaną zawsze (co do zasady) różnice kursowe od własnych środków pieniężnych. Sposób ich ustalania został określony w w art. 24c ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3 updof (oraz analogicznie w art. 15a ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3 updop). Zgodnie z tymi przepisami, gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wartość pieniężna środków w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od ich wartości w dniu ich wypływu, powstają dodatnie różnice kursowe,
  • wartość pieniężna środków w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od ich wartości w dniu ich wypływu, powstają ujemne kursowe.

Należy przy tym wziąć pod uwagę, że rozchód środków pieniężnych z rachunku walutowego może odbywać się (zgodnie z przyjętym w polityce rachunkowości zapisem) według jednej z metod wskazanych w art. 34 ust. 4 pkt 1-3 ustawy o rachunkowości, tj.:

  • według kursów przeciętnych, ustalonych w wysokości średniej ważonej kursów walut,
  • według kursu waluty, która najwcześniej wpłynęła na rachunek walutowy (FIFO),
  • według kursu waluty, która najpóźniej wpłynęła na rachunek walutowy (LIFO).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć prowizję bankową pobieraną z rachunku walutowego

W artykule przedstawiono również przykłady ewidencji w księgach rachunkowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA